Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-03-19, 18:56   #1
LokKalle
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
Standard

OK. Det var det jag tänkte.

Vad jag förstär vad det gäller att länka samman strömavtagaren så är väll dummy b.r.main fadern i det hela. Jag länkar b.r.frame upper till fadern och base plate upper till b.r.frame upper. Sen är det löngn te fa... att komma rätt. Det finns ingen egentilig beskrivning i tutorielsen om vilken väg man skall ta. Bara visar hur själva Display Subtree skall se ut för att det hela skall fungera.

Någon som har ett tips jag kan använda mig av. Är ganska nära nu känner jag.
[8]
Kalle



KAH
LokKalle besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2005-04-07, 10:23   #2
LokKalle
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
Standard Kanske uppkomna fel.

Länkningen är nog OK. Animeringen fungerar som den skall så långt man kan se i gmax.

Exporteringen kanske kan vara fel. Då man döper mappen som man sparar två gånger så brukar jag enl. Mats Emges spara med ändelsen _***. T.ex. Y7_body eller
Y7_interior. Pantografen sparade jag som Pantograph_pant. Vet inte om det har någon betydelse eller inverkan på det hela. Det finns de som menar att det inte har det.

Annars så är alla filer med IM,PM och ANIM.KIN. Det hela godskäns av dispatcher. Inga errors.

Där emot så blev jag tveksam på de två helpers i pantografens gmaxfil som skapas av IK Solver efter att länkningen ar klar och innan animering skall göras. De är länkade som de skall enl tutoriel. Dessa båda helpers namnges automatiskt till IK Chain01 resp. 02.
De skall kanske heta något annat med början på a.***** istället?
Se bild i mitt första inlägg ang. detta ovan. Select Objects.

Detta stod det inget om i tutorielsen. http://www.worldoftrainz.com/Pages/T...raphTutTRS.htm

Kalle
__________________
KAH

Senast redigerad av LokKalle den 2005-04-07 klockan 10:25.
LokKalle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-02, 13:07   #3
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Bra Tutorials om gmax

De i mitt tycke bästa "tutarna" är nog dessa av Paul Hobbs - här finns mycket gmax attt lära.

http://www.44090digitalmodels.co.uk/cc_tuts.html
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-09-23, 08:45   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Polygonmodellering av rundade former.

Hittade en bra tut om hur man modellerade rundade former. Fram till sid 22 borde den ge mycket - textureringen får vi göra á là Trainz. Jag tänker försöka med en Volvo PV eller Suggan.

http://www.3dhuntsville.com/tutorial...onTutorial.pdf
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-09-23, 09:32   #5
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Hittade en bra tut om hur man modellerade rundade former. Fram till sid 22 borde den ge mycket - textureringen får vi göra á là Trainz. Jag tänker försöka med en Volvo PV eller Suggan.

http://www.3dhuntsville.com/tutorial...onTutorial.pdf
Skulle vara trevligt med en PV i Trainz eller en Amazon.
Några bilder på PV och Amazon, som kanske går att stoppa in i G-max och bygga efter.

http://www.swaqvalley.com/Blueprints...V544_Sport.jpg

http://www.swaqvalley.com/Blueprints...Volvo_122S.jpg

Pappersklippark på diverse bilar. Vet inte, om det är något att stoppa in i G-max och bygga efter.

http://images.google.se/imgres?imgur...EJXq-Qa314HnBQ
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-09-24, 11:11   #6
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard PV del I

Laddat ned PVn från Bengans utmärkta länk och börjat öva. Visar lite bilder från mina första stapplande:

1-5. Gjort vyer som JPG.
6. Gjort Plane med mått enligt specen. Texturerat och sträckt (Unrap UVW).
7. Satt första bit (Plane 1x1) och konvererat till editable Poly. (Höger framskärm)
Forts följer .....
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Top.jpg (65.3 KB, 633 visningar)
Filtyp: jpg Right.jpg (163.0 KB, 638 visningar)
Filtyp: jpg Left.jpg (62.6 KB, 634 visningar)
Filtyp: jpg Front.jpg (38.0 KB, 634 visningar)
Filtyp: jpg Back.jpg (37.2 KB, 633 visningar)
Filtyp: jpg etapp1.1.jpg (138.7 KB, 635 visningar)
Filtyp: jpg etapp1.2.jpg (121.0 KB, 631 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-09-24, 11:18   #7
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard PV del II

Nu börjar pillandet (tweaking)

1-3. Genom att växla mellan Right, Top och Back/Front kan man nu flytta kanter och/eller vertex så att biten följer karossen (Här behövs mer övning). Jag väljer kant/polygon i Right view och flyttar i lämplig vy.
4. Till sist kollar jag noga i Perspectiv view.


Återkommer när jag övat vidare.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg etapp1.4.jpg (72.7 KB, 617 visningar)
Filtyp: jpg etapp1.3.jpg (187.0 KB, 626 visningar)
Filtyp: jpg etapp1.5.jpg (191.3 KB, 617 visningar)
Filtyp: jpg etapp1.6.jpg (159.9 KB, 613 visningar)
Filtyp: jpg etapp1.7.jpg (129.3 KB, 613 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
STW guider och tutorials sida Tomas Trainz - Allmänt om Trainz 0 2004-12-12 20:48
Vad har hänt med "Tutorials" ? Rogge Off-topic 2 2002-09-17 11:44



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:37.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009