![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
|
![]()
OK. Det var det jag tänkte.
Vad jag förstär vad det gäller att länka samman strömavtagaren så är väll dummy b.r.main fadern i det hela. Jag länkar b.r.frame upper till fadern och base plate upper till b.r.frame upper. Sen är det löngn te fa... att komma rätt. Det finns ingen egentilig beskrivning i tutorielsen om vilken väg man skall ta. Bara visar hur själva Display Subtree skall se ut för att det hela skall fungera. Någon som har ett tips jag kan använda mig av. Är ganska nära nu känner jag. [8] Kalle KAH |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
|
![]()
Länkningen är nog OK. Animeringen fungerar som den skall så långt man kan se i gmax.
Exporteringen kanske kan vara fel. Då man döper mappen som man sparar två gånger så brukar jag enl. Mats Emges spara med ändelsen _***. T.ex. Y7_body eller Y7_interior. Pantografen sparade jag som Pantograph_pant. Vet inte om det har någon betydelse eller inverkan på det hela. Det finns de som menar att det inte har det. Annars så är alla filer med IM,PM och ANIM.KIN. Det hela godskäns av dispatcher. Inga errors. Där emot så blev jag tveksam på de två helpers i pantografens gmaxfil som skapas av IK Solver efter att länkningen ar klar och innan animering skall göras. De är länkade som de skall enl tutoriel. Dessa båda helpers namnges automatiskt till IK Chain01 resp. 02. De skall kanske heta något annat med början på a.***** istället? Se bild i mitt första inlägg ang. detta ovan. Select Objects. Detta stod det inget om i tutorielsen. http://www.worldoftrainz.com/Pages/T...raphTutTRS.htm Kalle
__________________
KAH Senast redigerad av LokKalle den 2005-04-07 klockan 10:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
De i mitt tycke bästa "tutarna" är nog dessa av Paul Hobbs - här finns mycket gmax attt lära.
http://www.44090digitalmodels.co.uk/cc_tuts.html
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Hittade en bra tut om hur man modellerade rundade former. Fram till sid 22 borde den ge mycket - textureringen får vi göra á là Trainz. Jag tänker försöka med en Volvo PV eller Suggan.
http://www.3dhuntsville.com/tutorial...onTutorial.pdf
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]() Citat:
Några bilder på PV och Amazon, som kanske går att stoppa in i G-max och bygga efter. http://www.swaqvalley.com/Blueprints...V544_Sport.jpg http://www.swaqvalley.com/Blueprints...Volvo_122S.jpg Pappersklippark på diverse bilar. Vet inte, om det är något att stoppa in i G-max och bygga efter. http://images.google.se/imgres?imgur...EJXq-Qa314HnBQ
__________________
Bengan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Laddat ned PVn från Bengans utmärkta länk och börjat öva. Visar lite bilder från mina första stapplande:
1-5. Gjort vyer som JPG. 6. Gjort Plane med mått enligt specen. Texturerat och sträckt (Unrap UVW). 7. Satt första bit (Plane 1x1) och konvererat till editable Poly. (Höger framskärm) Forts följer .....
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Nu börjar pillandet (tweaking)
1-3. Genom att växla mellan Right, Top och Back/Front kan man nu flytta kanter och/eller vertex så att biten följer karossen (Här behövs mer övning). Jag väljer kant/polygon i Right view och flyttar i lämplig vy. 4. Till sist kollar jag noga i Perspectiv view. Återkommer när jag övat vidare.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
STW guider och tutorials sida | Tomas | Trainz - Allmänt om Trainz | 0 | 2004-12-12 20:48 |
Vad har hänt med "Tutorials" ? | Rogge | Off-topic | 2 | 2002-09-17 11:44 |