Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-12-10, 23:11   #1
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Perre

Tack för svaret Pierre!

Tänkte bara fråga om spårprofilen i ScaleRail är densamma som för europeisk standard, känns som dom har högre Liv (Rälen delas in i Huvud, Liv och Fot) i USA än i Europa? Är det lätt att ändra sånt med t.ex Shape File Mngrn? ScaleRail är klart snyggaste spåren till MSTS tycker jag. Men vilka spår ska man använda för Europeisk (svensk) std. Är det Xtracks som gäller då? UKFinescale ser mer ut att ha spårprofil för äldre banor från sekelskiftet typ.

Spårdelarna som används för KMJ 3.X, är dom gjorda med samma spårdelar som för MSTS originalrutter?

/ Per
Angående spårprofilen så vet jag inte huruvida den överensstämmer med europeisk standard. Personligen tycker jag dock att om den inte skulle stämma överens, så kan jag leva med det hellre än att fösöka justera till det, då spårshaparna finns i den globala foldern och det då lätt kan ställa till trassel om man ska ha med det i en rutt för distrubition. Uppdateringar i det globala systemet, bör ju bara ske utifrån saker som hör til tsection.dat -standarden, som ju ScaleRail, xtracks, UKFS osv gör. Det som störde mig mer med SR var väl egentligen att spårtexturen är lite för tät för att kännas rätt, åtminstånde för svenska mått. Men, det är ju lättare och justera, samt att texturernma för spåren bor i ruttens textur-folder, så det är naturligt att rutten innehåller rätt textur för rutten.

Men med ändrad spårtextur, så tycker jag att SR är det givna valet just nu, trots att en del bra spårdelar saknas jämför med t.ex xtracks. Såvitt jag förstår kommer dock det kompletteras upp vartefter.

Spårdelarna i alla hittillsvarande KMJ-versioner är byggda helt o hållet med standardspåren. För egen del var då KMJ3 den absolut sista rutten jag la spår i med begränsningen att inte utnyttja spår ur tsection-standarden, då dessa ger så mycket mer, är inget problem för användaren samt är effektivare att bygga med. I mina ögon blir det även starkt begränsat över hur verklighetstroget en spårplan blir med originalbitarna, oavsett om man bygger påhittad eller verklig rutt.

Hoppas detta gav lite ljus över din fråga, även om spårprofil-frågan består obesvarad...

/Mats A

Mazz besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Scalerail uppdatering Mazz MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 1 2005-03-26 18:53
Hur används dynamiska spår? Perre Landskapsdesign - MSTS / Open Rails 1 2005-02-05 11:26
Extra Extra!! ScaleRail Dynamic Track Utility Hawk MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 1 2004-11-22 21:15

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:55.