Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-09-23, 20:43   #1
knasen
Medlem

Reg.datum: Sep 2002
Standard En ide!

Hej alla,

Jag har laddat hem EDK, en kanon fin bana som går igenom Danmark till Sverige (Helsingborg). Varför inte bygga hela västkustbanan (fristående rutt) upp till Göteborg som fristående rutt.Och kan man köra videra på Tottes rutt till Oslo (Tänk vilken perfekt rutt väg att köra tåg på från Danmark till Norge via Sverige. Jag har filat ihop en rutt det senaste halvåret den innehåller spår från Kungsbacka i söder till Lerum i norr inkl. hamnspåret till skandiahamnen och dessutom alla spårvagnslinjer i GBG (14 st).
Alla spåren ligger på plats dock ska några ändringar göras

Det saknas dock alla byggnader men jobbar på detta

Är detta en bra ide? eller heltokig
knasen besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2004-09-23, 21:53   #2
henke_89
Medlem

Reg.datum: Jul 2003
Skicka ett meddelande via MSN till henke_89
Standard

Det verkar som en bra idé, fast det är ju ett väldigt stort projekt, har du några biler frånn dina bygnation i Göteborg med omnejd, hade vart kul att se!!

MVH Henke
henke_89 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-09-23, 22:36   #3
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

Stort projekt.. ja... Men, när man kikar på din bild från AE, så är det ju ett imponerande spårsystem du byggt upp, knasen... Av egen erfarenhet vet jag att bygga ihop en sån komplex spårplan som du gjort är ingen liten sak... Sen kan man ju alltid sätta sin egen kravribba på en lagom nivå... Så, visst går det att genomföra, även om det tar tid... Man kan ju nå fram till delmål vartefter...

Och, om saker går som det ska med målsättningar osv, så blir ju TMTS en värdig arvtagare av MSTS-stuff... Hoppas kan man alltid...

Instämmer med tidigare talare, ser fram mot bilder från simulatorn på din rutt...

/Mats A

Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-09-23, 23:25   #4
Steinar
Medlem

Standard

Syns du skal holde fast ved din plan knasen.

Greit at msts ikke produseres men det hindrer jo ikke oss fra å bygge ruter av den grunn. Selv holder jeg på med bergensbanen, og har snart faktiskt gjort nesten 50 mil av banen. For stort ja, men f*** heller om jeg gir meg.

Nå har jeg mye igjen, men har faktiskt gjort veldig mye også.

Stå på knasen, ikke gi deg.

Mvh

Steinar
Steinar besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-09-24, 00:15   #5
Totte
Hedersmedlem

Reg.datum: Mar 2002
Standard

Hej!
En intressant tanke! Men det blir alldeles för stort med hel rutt från Danmark till Norge. Jag tycker det är bättre med tre olika rutter.
Jag själv har hållit på sedan våren 2003 och ändå har jag inte nått Sverige. Mazz fick cd-skiva av mig och sa att min rutt (vill inte skryta) är mycket bra.

MVH TOTTE "TROLLHÄTTANBYGGARE"
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-09-24, 01:40   #6
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Totte

Hej!
Mazz fick cd-skiva av mig och sa att min rutt (vill inte skryta) är mycket bra.

MVH TOTTE "TROLLHÄTTANBYGGARE"
Japp, det var lätt att säga, du har lyckats få till en rutt med mycket "personligheter" om man får uttrycka sig så.. I positiv bemärkelse, naturligtvis. Jag fascineras av de naturformationer och kompositioner som du har gjort, tillsammans med mycket bra spårläggningar som kommer erbjuda bra och intressanta aktiviteter, så tror jag att din rutt kommer att vinna gillande hos många.

Lika glad blir jag av att se din spårläggning av Göteborg med omnejd, knasen. Ser ut att kunna erbjuda på mycke varierande körmöjligheter. Ser fram mot pics... []

/Mats A

Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-09-24, 15:31   #7
knasen
Medlem

Standard

Hej alla,

lite bilder

Drottningtorget, centralstationen i bakgrunden.

Valand, lisebergtornet i bakgrunden

Mer bilder kommer att komma efterhand.

P.s Spårvagnen kör på fel sida

knasen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-09-25, 19:26   #8
Byggare Bob
Guest

Standard

Nackdelen med att skapa såna stora rutter är att det kommer att ta tid när man startar rutten första gången, dvs när alla tiles skall buffras.
Se bara på EDK, det tog över en timme för mig att generera tiles... Så det är bättre att göra som Pursche har gjort och "länka ihop" alla banor...
Skall man göra EDK ännu större, tror jag inte är ett bra alternativ!

Byggare Bob
"In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates?"

VD för USB
http://w1.668.telia.com/~u66800289/USB/

Svara med citat
Gammal 2004-09-26, 18:16   #9
knasen
Medlem

Standard

Hej,

Tanken var att länka ihop rutterna, precis som Pursche ide går ut på.
Att ändra på EDK rutt skulle vara ett stort jobb och dessutom kräva en superdator att dra igång den rutten. Och dessutom skulle tillverkaren av EDK inte uppskatta detta.

Mvh Knasen.
knasen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-09-27, 21:19   #10
Erich
Medlem

Reg.datum: Oct 2002
Skicka ett meddelande via ICQ till Erich Skicka ett meddelande via AIM till Erich Skicka ett meddelande via MSN till Erich Skicka ett meddelande via Yahoo till Erich Skicka ett meddelande via Skype™ till Erich
Standard

Hej BOb
Grunden til at Denmark 1.0b ( EDK )skal generere så mange terrænbuffers er, at da jeg bygge ruten markerede jeg hele det område jeg skulle bruge op på Én gang i geografieditoren. Nu bruger jeg et andet system hvor jeg kun generere én tile på hver side af mine spor. Det gør at f.eks ruten Seeland Old der har ca 600 km jernbane kun fylder lidt over 500 Mb i fuld kørklar udgave.

Hälsninger til alla
Erich F.
Routebuilder
erich.falensteen@mail.tele.dk
Erich besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:39.