Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-06-05, 18:59   #1
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard Köpa sig en backup?

Kanske dags att köpa sig en MSTS-backup!? Vissa har redan börjat: http://www.train-sim.com/dcforum/DCForumID3/23574.html

Hur är det annars, får man bränna sig en backup av MSTS-skivorna för eget bruk?


http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2004-06-06, 23:57   #2
M@dM@c
Junior Member
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 16
Standard

Egentligen inte men vad hindrar ??

Vart jag såg, såg jag tåg på tåg
M@dM@c besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-10, 16:29   #3
MrPoyz
Member
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Östersund, , Sweden.
Inlägg: 33
Standard

>Hur är det annars, får man bränna sig en backup av MSTS-skivorna för eget bruk?

Självklart får du bränna en kopia av ditt original för eget bruk, inga problem!

/MrP
MrPoyz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-10, 16:46   #4
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Jag har hört att man ska få kopiera en cd för eget bruk, men var inte säker....

Samtidigt är det konstigt att det är tillåtet/lagligt, eftersom det finns kopieringsskydd på många cd! Vad är det som gäller egentligen??????


http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-11, 12:21   #5
MrPoyz
Member
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Östersund, , Sweden.
Inlägg: 33
Standard

Ahh, sorry boys, nu var jag kanske lite snabb. Det verkar som om man inte får kopiera datorprogram ens för enskilt bruk. Musik är dock ok. Nedanstående saxat från http://www.kb.se/bibsam/juridik/fos/cdrom.htm (orkar inte leta upp lagtexten i sin helhet)

"Digital kopiering för enskilt bruk är tillåtet men om cd:n innehåller datorprogram är det förbjudet. Ibland kan det vara svårt att avgöra om det ligger ett program på skivan; då skall man avstå från kopiering."

/MrP
MrPoyz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-11, 13:07   #6
Pson
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Linköping, , Sweden.
Inlägg: 2 663
Skicka ett meddelande via ICQ till Pson Skicka ett meddelande via MSN till Pson
Standard

Men snälla Pierre, jag tycker det är dumt att ens fråga.
Gör en kopia, dessa lagar är helt åt skogen... [}]

Med vänliga hälsningar Pson


Pson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-11, 13:55   #7
Robban
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 588
Standard

Sitter och tänker tillbaks några år när disketter var det normala.
Då stod det nästan alltid att man skulle göra en kopia det första man gjorde, använda den och lägga originalen på en "säker" plats.
Numera verkar tillverkarna tro att CD är något som håller i all evighet.
Har i alla fall en skiva som jag ångrar djupt att jag inte kopierade, en lättarbetad photoshop klon/kopia/variant som inte finns längre.
Har kopierat andra skivor utan att skämmas, när de spruckit/fnösat ur första gången man tog de ur boxen.
MSTS ena skiva har börjat fnösa i hålet, men vet inte var den är nu och har inte orkat installera brännaren (låter som skivan redan är paj då jag ska kopiera den).

Robban
Robban besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-14, 04:04   #8
Byggare Bob
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

MSTS CDROM-skivorna är kopieringsskyddade (du kan bränna skiva 1 men inte skiva 2, har försökt själv förra året). Men nu när MSTS bara kostar en tiondel av vad det gjorde en gång ute i affärerna(kan ha helt fel), så kanske en dublett kan vara värd att köpa in!
  Svara med citat
Gammal 2004-06-14, 10:13   #9
mralex
Nydligen medlem
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 22
Skicka ett meddelande via ICQ till mralex Skicka ett meddelande via MSN till mralex
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Byggare Bob

MSTS CDROM-skivorna är kopieringsskyddade (du kan bränna skiva 1 men inte skiva 2, har försökt själv förra året). Men nu när MSTS bara kostar en tiondel av vad det gjorde en gång ute i affärerna(kan ha helt fel), så kanske en dublett kan vara värd att köpa in!
Vet man hur man ska göra så går båda skivorna att bränna.
mralex besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-14, 12:30   #10
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Allt går naturligtvis att göra med dator bara man vet hur. Dock kan jag inte förstå hur en originalskiva skall kunna bli repig vid normal användning. Detta eftersom man inte behöver skivan i datorn när den en gång har blivit installerad. En installation och sedan används inte skivan igen innan man tvingas installera om allting. För mig tar det så lång tid så att skivan lyckas gömma sig och jag får rensa rummet innan jag hittar den.

M v h
/Pursche
www.svttl.se
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-14, 17:35   #11
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

INstämmer med dig pursche, hittar aldrig skivorna eftersom att installation sker så sällan![}][B)]

MVH: Olaf "vr98olli" Lindström
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-14, 21:10   #12
vl
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2002
Inlägg: 652
Standard

Jag håller också med Pursche. Under de åtta år jag har använt CD-skivor i datorer har jag inte haft några problem alls med slitage och inga skivor har gått sönder. Inte ens den gång jag råkade lägga i två skivor i CD-läsaren hände något med någon av skivorna.

/Viktor

Vice VD på CT Inc
http://w1.500.telia.com/~u50025334/
vl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Dags att köpa in TRS2004! Lite info behövs! DJ Clinton Trainz - Allmänt om Trainz 8 2004-06-26 19:07
ETAB vill köpa en Y2 om nån har en till salu. DJ Clinton Virtuella Tågbolag 2 2004-04-27 09:38
Var kan man köpa ett billigt msts! DJ Clinton MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 6 2003-07-02 23:57
Var kan man köpa Trainz UTC? Olaf Lindström Trainz - Allmänt om Trainz 3 2003-01-25 19:59
Var i Stockholm kan man köpa Trainz? Southpole Trainz - Allmänt om Trainz 7 2002-08-08 10:05



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:58.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009