Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-04-24, 13:40   #31
tom-sa
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Copenhagen, , Denmark.
Inlägg: 237
Skicka ett meddelande via ICQ till tom-sa
Standard

Hej Odd. Søg på Auran's forum efter den, eller kig på Trainz Exchange

/Tom
Vild med sporvogne - især Tvärbanan
tom-sa besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-24, 14:53   #32
hgkn
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Hässelby Vst, Sweden.
Inlägg: 762
Standard

Efter att testat SP2 Beta 2042-2136.exe så vill jag bara säga släpp den INTE!!! Efter att testat på mina olika banor med samma tokiga resultat försökte jag köra på BHJs bana blev resultatet följande:
Ger ett kommando till en Y7a på spår3 att gå till¨Hedebo sp1 denna går istället i helt motsatt riktning och ut på fjärspåren där den inte vet var den skall ta vägen. Satte även ut en Y1a på spår4 och beordrade den till Mellered SP1 denna gav sig istället iväg till Bergarydstorv????? och visste inte vad den höll på med. Och snart vet inte jag det heller.
Göran.

GN
hgkn besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-24, 15:09   #33
odd
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Jessheim, , Norway.
Inlägg: 80
Skicka ett meddelande via MSN till odd
Standard

Takk skal du ha Tom
Dette var jo kjempefint.

Oddvar

odd besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-27, 01:46   #34
rojo75
Member
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 43
Standard

Det lilla jag hann testa av SP2 imponerade. Mycket nytt och gott som man kan använda för att skapa trafikflöden och olika förutsättningar, med olika sessioner. Det gäller ju dock att veta i vilka situationer man ska använda det ena eller det andra. Jag antar t ex att portalen bara släpper ut AI-tåg som kör på, eller kunde man koppla tidtabeller/instruktioner till dessa också? Testade inte på några "gamla" layouter och upptäckte inga direkta AI-fel.

Oturligt nog drabbades jag av något som alla datortågfantaster verkar drabbas mer av i snitt än vanliga datoranvändare, en hårddiskkrasch. Dock verkar "bara" bootdisken ha drabbats, men det tar väl ett tag innan jag orkar reda ut det.
rojo75 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-28, 00:54   #35
Rc1166
Niträknare & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Segeltorp, , Sweden.
Inlägg: 1 428
Standard


Göran!

Jag vet inte riktigt hur dina banor ser ut men att ett tåg ger sig av åt fel håll brukar innebära att den väg du har tänkt inte finns eller är spärrad av något.
Min BHJ är inte helt original men Bergaryd spår 3 och 4 är inte tänkt för tåg mot Hedeby. Titta ett tag på banan så fattar du nog hur det är tänkt att fungera.
Tänk på att vid sth 130 så bör du ha en km mellan signalerna.



Kenny
Rc1166 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-28, 10:21   #36
odd
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Jessheim, , Norway.
Inlägg: 80
Skicka ett meddelande via MSN till odd
Standard

Portal

Har sittet og testet Portalen litt, det er meget fin og virker bra til det meste, men jeg lurer litt på når jeg setter kriterier at det er bare spessielle tog som skal gå til en annen Portal så funker det fint, men de togene som ikke har de kriteriene blir stående i portalen og blokkere skulle ikke de blit kjørt igjenom portalen og blitt borte. Så at de togene som har de riktige kritereier som driver og togsett osv blir sendt til en annen Portal.

Oddvar

odd besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-28, 10:56   #37
emges
Senior Member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Göteborg, , Sweden.
Inlägg: 1 830
Standard

Göran, det stämmer att spår 3 och 4 inte skall användas alls i version 1.1 av BHJ. Signaleringen är inte korrekt där och hastighetsbegränsning saknas eller är bristfällig. Dubbelspåren slutar ju dessutom tvärt i stoppbockar i bägge ändar.

I version 2.0 som jag håller på med nu så slutar båda ändar av stambanan längre bort samt med 4 portaler. Tanken är att enbart AI-förare använder stambanan. Dessa lämnar respektive hämtar passagerare i Bergaryd samt hämtar gods från bangården. Detta kommer vara helt automatiserat så man kommer inte behöva styra det själv. Mer info i en egen tråd om det snart

De flesta problemen jag haft med AI-förare beror på felaktig signalplacering alternativt för långa eller korta sträckor mellan signaler och växlar. Det är ett komplicerat samspel att få det att fungera. Därmed inte sagt att det inte sker konstigheter ibland.

rojo75, man kan ge "portaltåg" samma instruktioner som en vanlig förare. Däremot verkar tidtabeller inte gå att koppla till dem.


/Mats
emges besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-28, 11:04   #38
emges
Senior Member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Göteborg, , Sweden.
Inlägg: 1 830
Standard

Oddvar, kan du förtydliga lite vad som krånglar med portalerna? Jag håller själv på och testar med dem och hittills har det fungerat utan problem. Däremot har jag bara provat de enklaste varianterna, dvs skapa ett tåg, kör till en trackmark, och sen gå ut i en annan portal. Blir det problem om det är samma portal som skall skapa och ta bort?


/Mats
emges besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-28, 14:27   #39
odd
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Jessheim, , Norway.
Inlägg: 80
Skicka ett meddelande via MSN till odd
Standard

Mats
Problemet er hvist du bruker 2 portaler eller fler. Du setter i den ene Portalen at alle dog som styres (Accept trains matching specific criteria) av eks: David skal kjøre til neste portal. Det funger greit, men hvist et tog som ikke kjøres av David kommer til den Portalen stopper det i Portalen og blir stående der og sperrer for all annen trafikk. Jeg trudde at da skulle det toget forsvinne ut.

Oddvar

odd besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-28, 20:28   #40
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev hgkn

Efter att testat SP2 Beta 2042-2136.exe så vill jag bara säga släpp den INTE!!! Efter att testat på mina olika banor med samma tokiga resultat försökte jag köra på BHJs bana blev resultatet följande:
Ger ett kommando till en Y7a på spår3 att gå till¨Hedebo sp1 denna går istället i helt motsatt riktning och ut på fjärspåren där den inte vet var den skall ta vägen. Satte även ut en Y1a på spår4 och beordrade den till Mellered SP1 denna gav sig istället iväg till Bergarydstorv????? och visste inte vad den höll på med. Och snart vet inte jag det heller.
Göran.

GN
GN.
Du får ta ett visst ansvar som tågklarerare (dispatcher) och inte skylla allt på Banverket (Auran). Du får lägga lämpliga och möjliga tågvägar för dina lokförare. Dom är inte "korkade" men dom ger sig inte ut på eskapader utan att ha klarerats, Gud ske lov!


LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Beta testning efterfrågas KMW 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails 4 2005-03-02 22:53
SP4 public beta released LLJ Trainz - Allmänt om Trainz 1 2004-10-01 23:17
X2000 Photorealistic Beta Online! Pson MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 3 2003-02-14 00:43
Direct X9 (beta release) avslutat_konto MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 2 2002-12-04 18:30
Linx activity för KMJ-route-v.2 (Beta) Pson MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 10 2002-10-22 16:33



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:19.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009