![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#16 |
Admin & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
brydberg skriver
"Jag använder 3dsviz dagligen i mitt arbete som arkitekt..." Jösses, här har vi en som kan knåpa ihop en vagn eller lok i sömnen med andra ord ![]() Gillar bussen, den ser verkligen fin ut! Ser fram emot att se modellerna på spåren. ___________________________________ Fredrik Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
![]() |
![]() |
#17 |
Hedersmedlem
|
![]()
Härliga modeller, brydberg!
Om du inte själv får ut modellerna i MSTS/Trainz, så finns det nog någon här som kan hjälpa dig eller guida dig igenom det. Underbart med riktiga svenska spårvagnar, men jag gillar speciellt bussen, den är mycket fin! ![]() http://pirpen.cjb.net/ |
![]() |
![]() |
#18 |
Moderator
Reg.datum: Dec 2002
|
![]()
Vilka snygga modeller du gjort Brydberg![:0][
![]() --------------- Hälsningar: Som fylle 14 den 2/6! =) |
![]() |
![]() |
#19 |
Member
|
![]()
Snygg modell av xoa5. Om jag inte tar helt fel så var ett exemplar av detta tåg föregångaren till vårat X2000 som provtåg, en ombyggd xoa5 av dåvarande ASEA med lutande vagnskorg och rörliga strömavtagare i sidled för att kompensera för att vagnskorgen lutade i kurvorna. Provtåget hade länge hastighetsrekordet på svenska järnvägar med 238km/h satt utanför Älgarås i slutet på 1970-talet. Detta rekord har numera ett komersiellt X2000 tåg satt på västkustbanan med drygt 260km/h.
/ P E |
![]() |
![]() |
#20 | |
Medlem
|
![]() Citat:
MVH Dson i Sandviken. ![]() VD för VBK-Tåg AB |
|
![]() |
![]() |
#21 |
Senior Member
Reg.datum: Jul 2002
|
![]()
GAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHHH
Örbytåg!!!!!! mumma[:0][:0][ ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() vill du ha bildunderlag för den typen(A13,B13)? titta in på www.sparvagsmuseet.sl.se och gå in på bibliotek/arkiv skriv A13. så har du en hel massa bilder på vagntypen, även interiört. Lycka till ![]() Björn N |
![]() |
![]() |
#22 | ||
Member
Reg.datum: Dec 2001
|
![]() Citat:
MVH/Lasse1067 |
||
![]() |
![]() |
#23 |
Junior Member
Reg.datum: Nov 2002
|
![]() ![]() Äntligen! Jag har lyckats få in Xoa5 på spåret,om än i primitivt skick! Det är otroligt hur krångligt det är att få in det hela i msts. Finns det någon som har en förarhyttsbild från Xoa5 för att göra cab-fil?Just nu slarvar jag med ett lån från X10. |
![]() |
![]() |
#24 |
Moderator
|
![]()
Hej!
Det var synd att den var så svårkonverterad! ![]() Hoppas någon säger till dig hur man gör för jag använder bara TSM och det är ju en aning enklare...[8)] Du vet inte om man kan konvertera saker från 3d studio till Trainsim Modeler?[:I] Då skulle jag hälpa dig med spårsättning![8D] Olaf Lindström, Olis |
![]() |
![]() |
#25 |
Hedersmedlem
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Junior Member
|
![]()
När man väl lärt sig går det väl. Jag tycker de tutorials som finns i ämnen som textursättning och tyngdpunktsplacering etc.många gånger visat sig onödigt tillkrånglade. Jag höll på fram- och tillbaka i åtskilliga timmar för att tex förstå inställningarna i materialeditorn för att få halvtransparenta fönster. Jag saknar verkligen en bra renderare i gmax, det går ju blixtsnabbt att kontrollera urseendet i 3d studio. I gmax måste man så vitt jag förstår tillverka .s-filen och dra igång msts för att se vart det barkar. Finns någon renderare i TSM? Hur som helst är Xoa5 körbar nu!
|
![]() |
![]() |
#27 |
Admin & STW-member
|
![]()
Vad jag saknar till MSTS (och som jag inte förstår varför något kunnat göra) är ett program liknande TOE som finns till Trainz.
Toe är ett 3d-visningsprogram som klarar av att läsa den exporterade 3d-filen där man kan zooma in, vrida runt modellen och verkligen se att allt ser bra ut. Förenklar oerhört vid 3d-arbete och ommålning. När jag bygger har jag TOE igång och bara exporterar ut filen när jag vill se hur något kommer att se ut och trycker på "uppdatera" i TOE. Ett sådant program önskar jag mig till MSTS ___________________________________ Fredrik Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
![]() |
![]() |
#28 | |
Moderator
|
![]() Citat:
Det finns ingen riktig rendererare i TSM men det finns en Perspective view Olaf Lindström, Olis |
|
![]() |
![]() |
#29 |
Junior Member
|
![]()
Tack för tipset om TOE. Ska genast försöka fixa en Trainz-variant. Problemet med 3D Studio MAX/ Viz är att det inte kan läsa ace-filer. Annars skulle man ju kunna konvertera via 3DS. Ett tips: hittade på
http://www.freefirestudio.com/ ett gratisprogram som direkt från en scannad rasterfil konverterar till dwf-format. Detta innebär att man kan få ett måttriktigt, detaljrikt underlag för konstruktion i gmax. |
![]() |
![]() |
#30 |
Junior Member
|
![]() ![]() Jag har nu slipat vidare på x5:an. Den har nu belysning med hel- och halvljus och tjusigt röda lampor i slutet. Sign. Hawk har testkört och gett mig tips för förbättrad textur. Jag kan fixa en fungerande inredning, det har jag en bra bild till, men kan ingen tipsa om förarplatsbild? |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Xoa5 blir X5 | dalchr01 | 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails | 5 | 2003-12-20 12:28 |