![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2002
|
![]()
Har nån tips om hur man på ett smidigt sätt skapar långa sluttningar, jag har tidigare lagr räls som jag har höjt och sänkt till önskat läge. det tar ganska mycket tid om man ska forma om ett större område. Som sagt tips på andra lösningar emottages varmt!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
|
![]()
om du öppnar räls menyn och trycker på "advance" och kollar längst till höger så hittar du en knapp som ser ut som en grön fyrkant med en vit sen en röd och sist en vit plupp över fyrkanten, sen är det bara att trycka på rälsen sen "flyger" marken upp till rätt läge...
ett tips... om du har gjort som jag skrivit, är det bara att lägga en bredare räls i slutningen... (det som är rött på bilden nedan) Här uppe ligger din räls (grönt) __ /| | / | | / | | / | | de svarta är de väggar som blev när du ändrade mark höjden... så, nu har du gjort en mindre brant sluttning... hoppas du förstår[:I]? fiel glück ("många lycka" direkt översatt (tyska) eller "lycka till" om man hittar en bättre översättning) /Leoj besök gärna: www.geocites.com/trainz_page eller mitt forum: http://invisionfree.com/forums/TrainzpageFORUM/ registrera er gärna där!! ************************************** allt kan misstolkas bara man är tillräkligt dum... |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
Har du prövat verktyget "Smooth Height"?
Det ligger under "Adwanced" under rälsfliken. Tryck på "knappen" och tryck sedan på rälsen. Då ska rälsen bli i en mjuk slutning... Finns även en för vägar! Men det som Leoj förklarade var kanske "Smooth Height", hängde inte med.... MVH Dson i Sandviken. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2002
|
![]()
Kolla in denna film (6.1mb).
Eller gör såhär: Lägg först ut spåren enligt önskemål, sedan du använder knappen Apply Gradient som finns under Track mode/Advanced för att göra en lutning med hjälp av ditt inmatade värde, anges i procent (maxvärde på svenska banor ligger runt 17 promille). Klicka sedan i riktning mot det håll du vill att lutningen skall gå, omedelbart efter första splinen i riktningen, så får du önskad lutningen fram till nästa spline. Sedan använder du Smooth spline enligt övriga inlägg. Hoppas det gick fram hur jag menade ![]() //Roger ![]() Edit: Smooth Spline |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Junior Member
|
![]()
Synd att hinken inte har skrivit något mer... för jag tror inte att han har fått svar på sin fråga. För som jag förstod de så ville han göra en lång sluttning och metoden han avänder nu är just smooth spline... Jag tror han vill göra en bred sluttning utan att behöva lägga ut en massa spår å justera dom till rätt höjd...
Bara en tanke... NetMagic ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
STW-member
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2002
|
![]()
Tack för alla tips, jag har tagit semester även från Trainz i sommar, men nu har jag testat mig fram och är nöjd med vad jag kan göra!
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Färdig norsk terräng.... | Pierre | Landskapsdesign - MSTS / Open Rails | 14 | 2004-08-15 19:22 |