Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-06-04, 10:02   #16
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

brydberg skriver
"Jag använder 3dsviz dagligen i mitt arbete som arkitekt..."

Jösses, här har vi en som kan knåpa ihop en vagn eller lok i sömnen med andra ord

Gillar bussen, den ser verkligen fin ut!

Ser fram emot att se modellerna på spåren.

___________________________________
Fredrik
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Fredrik besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-06-04, 14:14   #17
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Härliga modeller, brydberg!

Om du inte själv får ut modellerna i MSTS/Trainz, så finns det nog någon här som kan hjälpa dig eller guida dig igenom det.

Underbart med riktiga svenska spårvagnar, men jag gillar speciellt bussen, den är mycket fin!


http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-06-04, 17:05   #18
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

Vilka snygga modeller du gjort Brydberg![:0][]

---------------
Hälsningar:
Som fylle 14 den 2/6! =)
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-06-04, 18:02   #19
Pelle E
Member
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 96
Standard

Snygg modell av xoa5. Om jag inte tar helt fel så var ett exemplar av detta tåg föregångaren till vårat X2000 som provtåg, en ombyggd xoa5 av dåvarande ASEA med lutande vagnskorg och rörliga strömavtagare i sidled för att kompensera för att vagnskorgen lutade i kurvorna. Provtåget hade länge hastighetsrekordet på svenska järnvägar med 238km/h satt utanför Älgarås i slutet på 1970-talet. Detta rekord har numera ett komersiellt X2000 tåg satt på västkustbanan med drygt 260km/h.

/ P E
Pelle E besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-06-04, 19:13   #20
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Pelle E

Snygg modell av xoa5. Om jag inte tar helt fel så var ett exemplar av detta tåg föregångaren till vårat X2000 som provtåg, en ombyggd xoa5 av dåvarande ASEA med lutande vagnskorg och rörliga strömavtagare i sidled för att kompensera för att vagnskorgen lutade i kurvorna. Provtåget hade länge hastighetsrekordet på svenska järnvägar med 238km/h satt utanför Älgarås i slutet på 1970-talet. Detta rekord har numera ett komersiellt X2000 tåg satt på västkustbanan med drygt 260km/h.

/ P E
OT: Det var bara en vagn i tåget som sattes in. Tågsättet fick litra X15. Det nuvarande hastighetsrekordet är på 276,3 Km/h. Det var X2 2016 och X2 2017 som satte rekordet.

MVH Dson i Sandviken.

VD för VBK-Tåg AB
Dson besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-06-04, 19:17   #21
Srj28
Senior Member
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 571
Standard

GAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHHH
Örbytåg!!!!!!
mumma[:0][:0][][][][][][][]
vill du ha bildunderlag för den typen(A13,B13)?
titta in på
www.sparvagsmuseet.sl.se
och gå in på bibliotek/arkiv
skriv A13. så har du en hel massa bilder på vagntypen, även interiört.
Lycka till

Björn N
Srj28 besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-06-10, 01:46   #22
lasse1067
Member
 
Reg.datum: Dec 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 68
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Dson

Citat:
quote:Tidigare skrev Pelle E

Snygg modell av xoa5. Om jag inte tar helt fel så var ett exemplar av detta tåg föregångaren till vårat X2000 som provtåg, en ombyggd xoa5 av dåvarande ASEA med lutande vagnskorg och rörliga strömavtagare i sidled för att kompensera för att vagnskorgen lutade i kurvorna. Provtåget hade länge hastighetsrekordet på svenska järnvägar med 238km/h satt utanför Älgarås i slutet på 1970-talet. Detta rekord har numera ett komersiellt X2000 tåg satt på västkustbanan med drygt 260km/h.

/ P E
OT: Det var bara en vagn i tåget som sattes in. Tågsättet fick litra X15. Det nuvarande hastighetsrekordet är på 276,3 Km/h. Det var X2 2016 och X2 2017 som satte rekordet.

MVH Dson i Sandviken.

VD för VBK-Tåg AB
Det beror på från vilket tåg du menar att bara en vagn sattes in. Xoa5/X5 sättet byggdes om med lutande vagnskorg m.m och massor av mätutrustning för att prova ut det kommande X2. X5:an var då komplett med två ändvagnar och en mellanvagn och hade littera X15, senare när en första mellanvagn till X2 konstruerats kopplades den in i X15 sättet. Så m.a.o var Xoa5/X5 sättet fullständigt som X15.

MVH/Lasse1067
lasse1067 besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-08-03, 22:25   #23
brydberg
Junior Member
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 15
Standard


Äntligen! Jag har lyckats få in Xoa5 på spåret,om än i primitivt skick! Det är otroligt hur krångligt det är att få in det hela i msts. Finns det någon som har en förarhyttsbild från Xoa5 för att göra cab-fil?Just nu slarvar jag med ett lån från X10.
brydberg besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-08-03, 22:52   #24
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

Hej!

Det var synd att den var så svårkonverterad!
Hoppas någon säger till dig hur man gör för jag använder bara TSM och det är ju en aning enklare...[8)]

Du vet inte om man kan konvertera saker från 3d studio till Trainsim Modeler?[:I]

Då skulle jag hälpa dig med spårsättning![8D]

Olaf Lindström, Olis
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-08-04, 10:53   #25
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Väldigt fin Xoa5!
Den ser man fram emot att få köra.....


http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-08-04, 17:12   #26
brydberg
Junior Member
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 15
Standard

När man väl lärt sig går det väl. Jag tycker de tutorials som finns i ämnen som textursättning och tyngdpunktsplacering etc.många gånger visat sig onödigt tillkrånglade. Jag höll på fram- och tillbaka i åtskilliga timmar för att tex förstå inställningarna i materialeditorn för att få halvtransparenta fönster. Jag saknar verkligen en bra renderare i gmax, det går ju blixtsnabbt att kontrollera urseendet i 3d studio. I gmax måste man så vitt jag förstår tillverka .s-filen och dra igång msts för att se vart det barkar. Finns någon renderare i TSM? Hur som helst är Xoa5 körbar nu!
brydberg besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-08-04, 18:01   #27
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Vad jag saknar till MSTS (och som jag inte förstår varför något kunnat göra) är ett program liknande TOE som finns till Trainz.

Toe är ett 3d-visningsprogram som klarar av att läsa den exporterade 3d-filen där man kan zooma in, vrida runt modellen och verkligen se att allt ser bra ut. Förenklar oerhört vid 3d-arbete och ommålning.

När jag bygger har jag TOE igång och bara exporterar ut filen när jag vill se hur något kommer att se ut och trycker på "uppdatera" i TOE.

Ett sådant program önskar jag mig till MSTS

___________________________________
Fredrik
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Fredrik besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-08-04, 18:50   #28
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev brydberg

När man väl lärt sig går det väl. Jag tycker de tutorials som finns i ämnen som textursättning och tyngdpunktsplacering etc.många gånger visat sig onödigt tillkrånglade. Jag höll på fram- och tillbaka i åtskilliga timmar för att tex förstå inställningarna i materialeditorn för att få halvtransparenta fönster. Jag saknar verkligen en bra renderare i gmax, det går ju blixtsnabbt att kontrollera urseendet i 3d studio. I gmax måste man så vitt jag förstår tillverka .s-filen och dra igång msts för att se vart det barkar. Finns någon renderare i TSM? Hur som helst är Xoa5 körbar nu!
Hej!

Det finns ingen riktig rendererare i TSM men det finns en Perspective view![|)](ja det är ju inte så mycket att hurra för...)

Olaf Lindström, Olis
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-08-05, 10:29   #29
brydberg
Junior Member
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 15
Standard

Tack för tipset om TOE. Ska genast försöka fixa en Trainz-variant. Problemet med 3D Studio MAX/ Viz är att det inte kan läsa ace-filer. Annars skulle man ju kunna konvertera via 3DS. Ett tips: hittade på
http://www.freefirestudio.com/ ett gratisprogram som direkt från en scannad rasterfil konverterar till dwf-format. Detta innebär att man kan få ett måttriktigt, detaljrikt underlag för konstruktion i gmax.
brydberg besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-08-10, 20:03   #30
brydberg
Junior Member
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 15
Standard


Jag har nu slipat vidare på x5:an. Den har nu belysning med hel- och halvljus och tjusigt röda lampor i slutet. Sign. Hawk har testkört och gett mig tips för förbättrad textur. Jag kan fixa en fungerande inredning, det har jag en bra bild till, men kan ingen tipsa om förarplatsbild?
brydberg besöker inte forumet just nu  
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Xoa5 blir X5 dalchr01 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails 5 2003-12-20 12:28



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:46.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009