|
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|||||||
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|
#1 |
|
Medlem
Reg.datum: Nov 2009
|
Tänkte att jag skulle dela med mig lite av vad jag pysslat med under vintern, våren. Förhoppningen är att lägga ut mer vartefter arbetet på banan fortskrider, skulle kanske också sätta lite press att jobba mer på banan så att den kanske till och med skulle kunna bli färdig nån gång
![]() Har koncentrerat arbetet på Långshyttan som jag betraktar som bangården från helvetet med alla höjdskillnader, vattendrag och begränsade utrymmet. Här en bild som visar vändskivan med dressinstallet. Tyvärr verkar det som att det är problem med vändskivorna i Trainz 22, fungerar ibland och i bland inte och om man vänder tillbaka vändskivan till ursprungsläget så kommer den inte riktigt i linje med det anslutande spåret och loket spårar ur. Tydligen ett problem som drabbat många om man får döma av N3v:s forum. Så det blir väl att betrakta vändskivan som ett dekorativt objekt tills N3v förhoppningsvis fixat problemet. ![]() Bron över Tyllingen, egentligen skall växeln mot lokstallsområdet delvis ligga på bron, men det verkar svårt att få till så jag har nöjt mig med att lägga den strax efter. ![]() En vy med stationshuset och godsmagasinet i bakgrunden ![]() Lokstallsområdet med måleriverkstaden i bakgrunden ![]() Mulltimmerhyttan och en byggnad med okänt användningsområde. ![]() Mycket jobb återstår som synes, gräs och hundratals träd inte minst. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
Wow, tjusigt! Imponerande jobb med alla byggnader, vändskiva, lok och så vidare!
![]() Fint att se att byggnaderna har fått mer detaljer än vad vi är vana med från alla gamla modeller som vi har. Modellerade gångjärn, hängrännor och suprör, takstolar och vindskivor, fönster och för att inte tala om PBR-texturer ger dem ett helt annat djup än bara fyra kvadrater med en platt textur på. Dressinstallet tycker jag att du har lyckats särskilt bra med. Snyggt texturerat!
|
|
|
#3 |
|
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
|
Vilket otroligt jobb du lagt ner! Och vilket resultat. Nåt av det bästa jag sett! Vändskivan är verkligen jättefin. Och kul att du jobbar med HD-terräng! Hur tycker du det fungerar? Tänker du på begränsningen med 16 texturer? Själv har jag nog aldrig stört mig på't, tycker man kan variera gott nog med 16 texturer.
|
|
|
#4 |
|
Medlem
Reg.datum: Nov 2009
|
Stort tack för alla fina ord!
Det är ju trevligt att man med lod verkligen kan exellera i detaljer utan att man tynger ned spelet. När man gjort några byggnader så går det snabbt att få fram fler, då när man som jag både moddelerar och texturerar i Blender, kan använda sig av funktionen "append" som i princip kopierar ett mesh eller ett material från en asset till en annan. När man texturerar procedurellt så kan man dessutom när man "appendat" ett material lätt ändra utseendet på det genom att justera de olika inställningarna för tex. färg, roughness och olika förändringar i eventuella masker som materialet är försett med. HD-terrängen tycker jag fungerar väldigt bra, att tex. få till alla höjdskillnader i Långshyttan hade nog var extremt svårt med 5-meters terrängen. En fördel till är när det gäller vändskivan. Det var bara att ställa in vändskivans radie på verktyget för "set height" och i fallet med vändskivorna i Långshyttan och Byvalla ställa in höjden på 1 m lägre än terrängen den placeras på. Skönt att slippa använda "dig hole" som ställer till det på ställen där det är ont om utrymme. Tog mig också för att på hela banan lägga ut spåren med bara sleepers och räler och göra själva banvallen med hjälp av de olika metoderna att justera terrängen med, dock är det ett häst jobb, har i nuläget gjort klar banan mellan Stjärnsund och Långshyttan men den längre sträckan mellan Stjärnsund och Byvalla återstår, puh! Fördelen är att man kan få banvallen både texturerad och försedd med gräs och andra växter. Gränsen med 16 texturer gör mig ingenting, bara bra att tvingas begränsa sig. Än så länge har jag bara i princip bara använt 3-4 olika texturer, främst för att markera tex. öppen terräng, skog och grusade ytor. Blir väl fler när detaljarbetet med terrängen börjar, men 16 tror jag räcker mer än väl. |
|
|
|