![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 603
|
![]()
Mycket fint utfört
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar. ![]() ![]() Edwin Bohm |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
|
![]()
Tjuuusigt i vanlig ordning Korven
![]()
__________________
Ekan |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Tack så mycket! Jag får nog lov att återvända till att justera nyansen på den där texturen så småningom.
![]() När SJ började beställa G3-vagnar från verkstäderna runtom Sverige 1898 så tillverkades först den obromsade varianten som jag visat bilder på hittills. Året därpå, 1899 levererades den första bromsade vagnen som då hade en bromsarkupé, alltså en extra meter vagnskorg som bestod av en kupé med plats för bromsaren. Dessa vagnar hade enbart handbroms, då alla godståg var handbromsade på denna tid. 1910 tillkom en ny variant av G3 som också var handbromsad, men den hade en upphöjd bromskur enligt tysk förebild till skillnad från tidigare vagnar. Se till exempel leveransbild på SJ G3 26792 från 1914: https://digitaltmuseum.se/0210178663...r-kottransport. Dessa vagnar var inredda med köttkrokar, samt försedda med både vakuumbroms för att kunna framföras i svenska och danska persontåg, samt tryckluftsbroms för att kunna framföras på utländska banor där tryckluftsbromsen redan var införd. Senare tillverkades flera vagnar av denna typ, men med hästtransportutrustning istället för köttransport. Under 1920-talet började SJ allmänt införa tryckluftsbroms på alla vagnar och därmed slutade man att handbromsa tåg. De upphöjda bromskurarna blev onödiga och togs därför ned från 1927 och ersattes med en enkel plattform där man kunde nå handbromsveven, vilken användes under rangering och som broms vid uppställning av vagnar. De vagnar som hade köttransportutrustning fick nytt littera Gsk 1922 och de med hästtransportinredning Gsh. Jag har gett min modell Kunze Knorr-broms, vilket jag tror att bara de vagnar som byggdes som Gsh fick, då dessa inte hade tryckluftsbroms från leverans. Gsk-vagnarna som hade tryckluftsbroms från början fick olika typer av enkammarbromsar och jag tror att dessa behölls även efter Kunze Knorr bromsens allmäna införande på 20-talet. Behöver gräva lite mer i det där. ![]() ![]() SJ Gs med nedtagen bromskur. Notera den längre hjulbasen och de modernare lagergafflarna i jämförelse med den obromsade modellen i tidigare inlägg ![]() Detaljstudie av underrede med Kunze Knorr-bromscylindern och dess luftbehållare
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
|
![]()
Vilket mästerverk det blir!
![]()
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Tackar!
Det går sakta framåt, men har i alla fall fått in den bromsade 7-metersvarianten i spelet nu efter UV-mappning och texturering. ![]() Som alltid när man bygger modeller av gamla saker så blir man lite fundersam på färgsättningen av olika detaljer. Jag är inte helt hundra på hur man målade räckena vid bromsarplattformen, exempelvis. Och jag vet ej heller hur man gjorde med buffertplåten i den änden. Testade att måla den svart, men det såg väldigt märkligt ut tyckte jag, men det kanske bara är för att man aldrig sett det på andra modeller/museivagnar. Samtidigt så sticker överdelen av den U-profilerade buffertbalken upp mellan brädorna i golvet på plattformen. Här valde jag till sist att måla bara gavelsidan av buffertbalken i röd och de andra sidorna svarta. Samtidigt blev bocken som bromskuren tidigare stod på röd, medan enbart räcket fått bli svart. ![]() Jag får kanske gräva lite mera i de målningsinstruktioner jag har, men sådana här grejer burkar vara lite oklara. ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
|
![]()
är den klara snart
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 603
|
![]()
Snyggt! Buffertbalkarna var röda, så målar alltid jag. Sen var ju ofta underredena röda på godsvagnar då man efter 1926 i regel bara sprutlackera allt
Men svart ä snyggare Men vad jag kan se av din bild så har du fått det rätt, jag hade gjort så i vart fall ![]()
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar. ![]() ![]() Edwin Bohm |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Dåså var det dags för den tredje och sista varianten av Gs, nämligen den typen som tidigare hade kupé för bromsaren. Vid leverans såg dessa vagnar ut såhär:
https://digitaltmuseum.se/0210180404...rkstaderna-asj Vagnarna hade en plattform med gaveldörr in till kupén där bromsaren arbetade. Där kunde man se ut genom fyra fönster. Lastytan var lika stor som på de övriga Gs-typerna (dvs. de utan broms, eller med upphöjd bromskur), vilket innebar att korgen var en meter längre för att kunna husera bromskupén. Efter att tryckluftbromsen införts på alla vagnar under 20-talet bestämdes det att bromskupéerna skulle tas ned från 1931. Gaveldörren och fönstren skulle bort och lastytan förlängas till att uppta hela vagnen. Man vände även på bromsratten så att den satt åtkomlig från utsidan istället för insidan, så att den kunde fortsatt användas vid rangering och som broms vid uppställning av vagnar. Samtidigt som man tog ned bromskupéerna satte man upp en (eller i vissa fall två) gavellucka på motsatt gavel från bromsplattformen för att kunna lättare lasta virke och annat långt gods. I november 1933 beslutade man att flyttade ut ventilerna i plattformsänden av vagnen ett "hack" närmare gaveln. Kanske för att den inte skulle täckas av den öppna lastluckan och på så sätt dämpa dagsljuset i vagnen när man lastade och lossade, men det förtäljer inte särtryck 164. ![]() ![]() Plattformsgaveln med bromskupén borttagen och ventilen utflyttad ett snäpp. Notera att bromsratten är asymmetriskt placerad på grund av den tidigare befintliga dörren. Jämför gärna med bilderna på Gs med före detta upphöjd bromshytt på föregående sida i denna tråd ![]() Andra gaveln med den centrerade lastluckan
__________________
-k- |
![]() |
![]() |