![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
|
![]()
Ja, jag tyckte nog också det blev bättre när jag kikar såhär lite senare idag!
Annars har det inte skett så mycket, glesat ut allén en aning, blev på tok för tätt insåg jag, och börjar fundera på hur hjorthagens inhägnad var utformad på 60-talet. Samt lagt ut lite nya åkrar, försökt bygga upp Folkhögskolan som låg mellan de två små plankorsningarna. Ska försöka få upp lite bilder i helgen, nu är Trainz nedsläckt för dagen ![]()
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Håller med dig och Bengan, bank nummer 2 (eller 1 eller hur det nu var, den med gräs
![]() Jag har upptäckt att Svenska Järnvägsklubben har lagt upp en hel del grafiska tidtabeller och även flera tidtabellböcker på sin hemsida, rekommenderas att läsas! Där kan man förlora många timmar på att scrolla runt och kolla och jämföra. ![]() Grafiska tidtabeller: https://www.sjk.se/grafiska-tidtabeller/ Tidtabellböcker: https://www.sjk.se/tjanstetidtabelle...ens-jarnvagar/ Hittade en som kanske kan vara lite extra intressant, nämligen tidtabellboken för Mariefred-Läggesta 1957. Det är alltså den bok som varje förare hade med sig i hytten och som man läste och som angav om tåget skulle stanna och hur länge på varje station, samt vad för signalbilder som skulle väntas vid infart: https://sjk.se/wp-content/uploads/bi.../1957_4tsB.pdf Flera andra linjer söderut från Stockholm är med på den, men de du är intresserad av börjar på PDF-sidan 47. Även sidan 74, 127-130. På sidan 159 finns det ett Lokalgodståg också. Här kan man bland annat se att Sth för motorvagnen på sträckan Mariefred-Läggesta var 60 km/h och 75 km/h på sträckan Läggesta-Åkers Styckebruk. Finns även en spännande notering om att "Tågen få vid behov skjutas Mfd—Lg". Antar att man var tvungen att ha en lägre Sth än 60 om man skulle ha en vagn framför motorvagnen som blockerade i så fall. Eller fanns det manövervagnar till motorvagnen? Dessa tabeller kan vara lite kryptiska med alla förkortningar, men när man väl förstår dem kan man få ut en del värdefull information. ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
|
![]()
Ja, hittade den där sidan på SJK's hemsida för nån vecka sedan, riktig guldgruva! Den lär bli användbar när det är fags att göra något litet session
![]() Har planterat en massa träd i Läggesta, samt försökt få till bergsskärningen som finns i utfarten norrut (som dock inte syns på dessa bilder ![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 9
|
![]()
Snyggt jobbat
![]() |
![]() |
![]() |