![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
1.8 TB!?
![]() ![]() Är det bara saker du har hittat på nätet, eller är det ritningar som inte finns på Samlingsportalen, MRW eller Ekeving? Har tre olika "ritningar" (snarare skisser) på H3/Hs, dels ifrån Godsvagnar 1912 med de olika årsmodellerna med upphöjda bromshytten, dels från godsvagnar 1931 med det utseende som jag byggt den med och dels från något särtryck från 50/60-talet med det utseende som din modell hade. Men det är bara skisser i tre plan, så man hade ju kunnat önska sig något mer detaljerat. Är det något du har får du gärna skicka för säkerhets skull! ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 603
|
![]()
Har maskinbyråns ritningar och många andra från SJ och är la inget du hittar på webben,.. Kan kolla vad jag hittar
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar. ![]() ![]() Edwin Bohm |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Länge sedan jag visade något här.
![]() ![]() Jag kollade i 1935 års utgåva av Särtryck 77 och där kan man se att det fanns följande: 7 st Os med bromskuren kvar och tryckluftsbroms system Kunze Knorr G (KKG) 1025 st Os med bromsplattform och KKG-broms 747 st Os med KKG-broms, men utan vare sig plattform eller kur 5 st Os med bromskuren kvar och handbroms, men enbart med tryckluftsledning 549 st Os med bromsplattform och handbroms, men enbart med tryckluftsledning 1928 st Os helt obromsade med enbart tryckluftsledning Så alla Os-vagnarna kunde gå i tryckluftsbromsade tåg 1935, men det var bara runt 42% av vagnarna som hade tryckluftsbroms. Här var det bara 12 Os-vagnar som hade kvar sin gamla inbyggda bromskur från den handbromsade N3/NN3 tiden. Modellen av vagnen har fått tryckluftsbromscylinder av system Kunze-Knorr G (KKG) vilket var en av de vanligare systemen för godsvagnar hos SJ. Vad jag sett fick alla Os vagnar som hade tryckluftsbroms detta bromssystem. Det fanns även andra, så som Westinghouse, New York och (enkammar) Knorr för att nämna några. Dessa fungerade att koppla ihop i samma tåg, men hade lite olika beteenden, särskilt vad gällde luftförbrukning och möjligheten av gradvis lossa bromsen. Har även lagt till lite mer detaljer, så som de korta kedjor som håller fast lämmarna i deras nedre kant, så att de kunde både vikas inåt i vagnen när man transporterade exempelvis timmer, och utåt, fritt hängande i kedjorna, vid lastning. Svårt att sluta lägga till detaljer, varje gång man kolla på modellen ser man något nytt som saknas ![]() ![]() SJ Os med bromsplattform och tryckluftsbroms ![]() SJ Os med broms, underrede med Kunze-Knorr-bromscylindern och dess tryckluftsbehållare mellan ramarna. Uppe vid ramen, mellan bromscylindern och högra hjulet ser man omställningsveven för Tom/Lastad vagn för att reglera hur hårt vagnen bromsas. Nu har jag skjutit upp det trista UV-unwrappandet så länge jag kan med denna vagnen, så får se om jag orkar ta tag i det, eller om jag byter tillbaka och bygger vidare på Hs-vagnen.. ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
|
![]()
Imponerande i vanlig ordning
![]()
__________________
Ekan |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 9
|
![]()
Ser väldigt bra ut
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 603
|
![]()
Mycket fint som vanligt
![]()
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar. ![]() ![]() Edwin Bohm |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 163
|
![]()
Härligt att se ett så detaljerat bygge, jätte snyggt. Är lite nyfiken på polycounten, förmodar att den rusar i höjden med alla kedjorna.
|
![]() |
![]() |