![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#15 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Aha, det förklarar varför jag hade fått för mig att de byggts om tillbaka till personvagnar, vilket ju stämde då.
![]() Bilden du länkade till är tagen 1965 och just den dagliga grafen för 1965 råkar finnas på Gunnar Ekevings hemsida: https://www.ekeving.se/hi/SJdok/graf164/6_2-3.pdf Baserat på skuggorna borde bilden vara tagen runt klockan 11-12 på dagen. Då passar detta möte bara in på ett ställe, nämligen exakt klockan 12:00 då tåg 304 mot Stockholm "möter" tåg 376X med Enok mot Mariefred som ska avgå 12:02 och som ankommit Läggesta 3 minuter tidigare. (Snabba vändningar här, vilket tyder på att man aldrig hade någon extra personvagn som skulle gås runt ![]() Kollar man vidare i denna graf så ser man inga ordinarie godståg och alla tågnummer har ett X i sig vilket betyder elektrisk motorvagn, så troligen hade man bara Enok som körde fram och tillbaka där. Banan övertogs ju av ÖSlJ i november detta år, så godstrafiken var säkert nedlagd redan. En del tidigare grafer, bland annat från 1959 och några från 40-talet finns här om man vill jämföra: https://www.ekeving.se/hi/SJdok/graftdt.html Dock förtäljer de ju inte så mycket om vilket lok som drog tågen, men man kan se om det är motorvagnståg eller loktåg i alla fall. ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |