Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-06-12, 12:21   #1
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Fin modell! Där ser man även nästa förändring i korgarna som gjordes på Hs-vagnarna på 50-talet, där skjutdörrarna byttes mot vikdörrar och sidorna och gavlarna fick snedsträvor för att stötta upp korgarna.

På din modell verkar det dessutom finnas detaljer för elektrisk uppvärmning, något som man använde vintertid för att transportera frostkänsliga varor.

Blev förresten fundersam på om Hs vagnarna någonsin hade isbehållare längs hela taket och liggande panel samtidigt. Har bara sett bilder på vagnar med stående panel och isbehållare längs taket Antagligen byggde man om hela vagnarna samtidigt. Har bytt till stående panel på min vagn nu i alla fall.
__________________
-k-

Senast redigerad av korvtiger den 2022-06-12 klockan 13:15.
korvtiger besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2022-06-14, 09:41   #2
Vänersborgs_Stinsen
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 603
Standard

Ja du mycket bra fråga med islådorna. Jag misstänker att du har en del ritningar, och kollat ekving samt digitalt museum? Har endel scannat matrial 1.8 tb. Men tror du redan har dem grejerna.. hm
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar.
Edwin Bohm
Vänersborgs_Stinsen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-06-14, 22:30   #3
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

1.8 TB!? Jisses, då klår du mig med hästlängder!
Är det bara saker du har hittat på nätet, eller är det ritningar som inte finns på Samlingsportalen, MRW eller Ekeving?

Har tre olika "ritningar" (snarare skisser) på H3/Hs, dels ifrån Godsvagnar 1912 med de olika årsmodellerna med upphöjda bromshytten, dels från godsvagnar 1931 med det utseende som jag byggt den med och dels från något särtryck från 50/60-talet med det utseende som din modell hade. Men det är bara skisser i tre plan, så man hade ju kunnat önska sig något mer detaljerat. Är det något du har får du gärna skicka för säkerhets skull!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-06-15, 11:15   #4
Vänersborgs_Stinsen
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 603
Standard

Har maskinbyråns ritningar och många andra från SJ och är la inget du hittar på webben,.. Kan kolla vad jag hittar
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar.
Edwin Bohm
Vänersborgs_Stinsen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-09-17, 22:25   #5
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Länge sedan jag visade något här. Det går långsamt men säkert framåt. Har dock hoppat tillbaka till Os-vagnen och byggt en variant med bromsplattform. Dessa plattformar skiljde sig ifrån de mer ordentliga, inbyggda kurer eller kupéer som bromsvagnarna hade fram till 1920-talet när godstågen handbromsades och skruvbromsar skulle vara bemannade i ur och skur. Till en början när SJ började bygga om NN3/N3 vagnar till Os så lät man kuren vara kvar, antagligen då vagnarna fortfarande kunde gå både i trycklufts- och handbromsade tåg. Från 1928 så började man dock att ta bort kurarna och byta ut dem mot de enklare plattformarna istället. Plattformen var enbart avsedd för att kunna manövrera handbromsen vid uppställning, växling och rangering, inte för bromsning i tåg. Vagnarna försågs också med tryckluftsbroms undan för undan från 20-talet när SJ började att införa det. Vissa vagnar som redan hade handbroms med kur/plattform fick dock bara tryckluftsledning, åtminstone till en början. Säkert för att tillfälligt spara in kostnaden för tryckluftsbromsutrustning till senare. Vissa Os vagnar hade tvärtom, tryckluftsbroms men utan plattform i de fall de byggts om från en vagn utan handbroms. Dessa kunde man inte bromsa manuellt, utan enbart när de var inkopplade i tåg. De Os-vagnar som helt saknade både hand- och tryckluftsbroms (vilket jag visade förut) fick naturligtvis inte heller någon plattform.

Jag kollade i 1935 års utgåva av Särtryck 77 och där kan man se att det fanns följande:
7 st Os med bromskuren kvar och tryckluftsbroms system Kunze Knorr G (KKG)
1025 st Os med bromsplattform och KKG-broms
747 st Os med KKG-broms, men utan vare sig plattform eller kur
5 st Os med bromskuren kvar och handbroms, men enbart med tryckluftsledning
549 st Os med bromsplattform och handbroms, men enbart med tryckluftsledning
1928 st Os helt obromsade med enbart tryckluftsledning

Så alla Os-vagnarna kunde gå i tryckluftsbromsade tåg 1935, men det var bara runt 42% av vagnarna som hade tryckluftsbroms. Här var det bara 12 Os-vagnar som hade kvar sin gamla inbyggda bromskur från den handbromsade N3/NN3 tiden.


Modellen av vagnen har fått tryckluftsbromscylinder av system Kunze-Knorr G (KKG) vilket var en av de vanligare systemen för godsvagnar hos SJ. Vad jag sett fick alla Os vagnar som hade tryckluftsbroms detta bromssystem. Det fanns även andra, så som Westinghouse, New York och (enkammar) Knorr för att nämna några. Dessa fungerade att koppla ihop i samma tåg, men hade lite olika beteenden, särskilt vad gällde luftförbrukning och möjligheten av gradvis lossa bromsen.

Har även lagt till lite mer detaljer, så som de korta kedjor som håller fast lämmarna i deras nedre kant, så att de kunde både vikas inåt i vagnen när man transporterade exempelvis timmer, och utåt, fritt hängande i kedjorna, vid lastning. Svårt att sluta lägga till detaljer, varje gång man kolla på modellen ser man något nytt som saknas


SJ Os med bromsplattform och tryckluftsbroms


SJ Os med broms, underrede med Kunze-Knorr-bromscylindern och dess tryckluftsbehållare mellan ramarna. Uppe vid ramen, mellan bromscylindern och högra hjulet ser man omställningsveven för Tom/Lastad vagn för att reglera hur hårt vagnen bromsas.

Nu har jag skjutit upp det trista UV-unwrappandet så länge jag kan med denna vagnen, så får se om jag orkar ta tag i det, eller om jag byter tillbaka och bygger vidare på Hs-vagnen..
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-09-18, 00:12   #6
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Imponerande i vanlig ordning .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-09-18, 09:42   #7
Nils-Erik_Barklund
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 9
Standard

Ser väldigt bra ut
Nils-Erik_Barklund besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:31.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009