![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Har fortsatt byggandet av godsvagnar och denna gången har det blivit en kylvagn littera Hs.
SJ införskaffade från 1907 en ny typ av kylvagn baserad på 1898 års standardunderede, vilken fick littera H3. Vagnarna hade en kylanordning som bestod av två stora plåtkorgar, en i vardera vagnsände, för en is och saltlösning som kylde av luften inne i vagnen. Behållarna fylldes på genom luckor i taket som satt rakt över behållarna. Väggarna i vagnen bestod av fyra lager plank med papper och korkmassa emellan för att isolera och vagnarna hade dubbla dörrar med inre svängdörrar och yttre skjutdörrar. Denna vagnstyp byggdes i flera modeller och modifierades på flera olika sätt vid flera tillfällen genom åren. Den första modellen, modell 1907, hade ett lågt tak med samma välvning som på G3-vagnarna. Senare modeller som kom från 1910 hade istället högvälvt tak för att ge plats för isbehållare och/eller kylrör i taket. Vissa serier med H3 vagnar fick kylsystem av modell "Frigator" eller "Glaciär". Frigator var ett system med en pump som drevs av den roterande vagnsaxeln som pumpade runt smältvattnet i rör i taket. Man ansåg ganska snart att dessa system kostade mer i underhåll än vad de gav bättre kylning av vagnarna, så de togs bort från 1924. Dessutom började man att ändra placeringen av isbehållarna från vagnsändarna till att vara längs med hela taket. Vagnarna fick då påfyllningsluckor längs hela taket. Litterat för vagnarna ändrades till Hs från 1922 då alla godsvagnar fick nya litteran. Från leverans hade vagnarna liggande panel. Denna var vitmålad för att minimera uppvärmning från solstrålning. Från 1927 byggde man om korgarna till att ha stående panel, dock tog drygt 10 år innan alla vagnar var ombyggda. Vagnarna hade vakuumbroms samt upphöjd bromshytt vid leverans. Se exempelvis denna leveransbild på en H3 från 1913: https://digitaltmuseum.se/0210180404...-med-bromshytt Vakuumbromsen var för att vagnarna ofta gick i personförande tåg, vilka var vakuumbromsade vid tiden för vagnarnas leverans på 1910-talet. Från slutet av 10-talet fick vagnarna tryckluftsbroms vilket blev helt klart under 1922. Bromshytterna togs dock inte ned från vagnarna förrän 1928 då de ersattes med en bromsplatform med bromsratt mitt på gaveln. Antagligen var detta för att många godståg fortfarande var handbromsade under första halvan av 20-talet. Följande bild visar en Hs som är nyombyggd med stående panel och nedtagen bromshytt, samt isbehållare i hela taket. Foto från 1931: https://digitaltmuseum.se/0210180384...ar-sj-hs-26262 Jag har byggt en vagn av modell 1910 eller 1911 så som den såg ut efter att ha fått isbehållare i hela taket, utan bromshytt men fortfarande med liggande panel. Så den passar in ca 1928-1935. Den saknar fortfarande några detaljer, så som fotsteg under dörrarna och luftsugare på taket, men det kommer! ![]() Notera även att lagergafflar och buffertar är av en modernare modell än på Os-vagnen. ![]() ![]() SJ littera Hs
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 603
|
![]()
Ser otroligt fint ut! Köpte en Hs i mässing från NMJ Mycket fin och din modell blir nog lika fin den
![]() ![]()
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar. ![]() ![]() Edwin Bohm Senast redigerad av Vänersborgs_Stinsen den 2022-06-11 klockan 19:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Fin modell! Där ser man även nästa förändring i korgarna som gjordes på Hs-vagnarna på 50-talet, där skjutdörrarna byttes mot vikdörrar och sidorna och gavlarna fick snedsträvor för att stötta upp korgarna.
![]() På din modell verkar det dessutom finnas detaljer för elektrisk uppvärmning, något som man använde vintertid för att transportera frostkänsliga varor. Blev förresten fundersam på om Hs vagnarna någonsin hade isbehållare längs hela taket och liggande panel samtidigt. Har bara sett bilder på vagnar med stående panel och isbehållare längs taket Antagligen byggde man om hela vagnarna samtidigt. Har bytt till stående panel på min vagn nu i alla fall.
__________________
-k- Senast redigerad av korvtiger den 2022-06-12 klockan 13:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 603
|
![]()
Ja du mycket bra fråga med islådorna. Jag misstänker att du har en del ritningar, och kollat ekving samt digitalt museum? Har endel scannat matrial 1.8 tb. Men tror du redan har dem grejerna.. hm
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar. ![]() ![]() Edwin Bohm |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
1.8 TB!?
![]() ![]() Är det bara saker du har hittat på nätet, eller är det ritningar som inte finns på Samlingsportalen, MRW eller Ekeving? Har tre olika "ritningar" (snarare skisser) på H3/Hs, dels ifrån Godsvagnar 1912 med de olika årsmodellerna med upphöjda bromshytten, dels från godsvagnar 1931 med det utseende som jag byggt den med och dels från något särtryck från 50/60-talet med det utseende som din modell hade. Men det är bara skisser i tre plan, så man hade ju kunnat önska sig något mer detaljerat. Är det något du har får du gärna skicka för säkerhets skull! ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 603
|
![]()
Har maskinbyråns ritningar och många andra från SJ och är la inget du hittar på webben,.. Kan kolla vad jag hittar
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar. ![]() ![]() Edwin Bohm |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Länge sedan jag visade något här.
![]() ![]() Jag kollade i 1935 års utgåva av Särtryck 77 och där kan man se att det fanns följande: 7 st Os med bromskuren kvar och tryckluftsbroms system Kunze Knorr G (KKG) 1025 st Os med bromsplattform och KKG-broms 747 st Os med KKG-broms, men utan vare sig plattform eller kur 5 st Os med bromskuren kvar och handbroms, men enbart med tryckluftsledning 549 st Os med bromsplattform och handbroms, men enbart med tryckluftsledning 1928 st Os helt obromsade med enbart tryckluftsledning Så alla Os-vagnarna kunde gå i tryckluftsbromsade tåg 1935, men det var bara runt 42% av vagnarna som hade tryckluftsbroms. Här var det bara 12 Os-vagnar som hade kvar sin gamla inbyggda bromskur från den handbromsade N3/NN3 tiden. Modellen av vagnen har fått tryckluftsbromscylinder av system Kunze-Knorr G (KKG) vilket var en av de vanligare systemen för godsvagnar hos SJ. Vad jag sett fick alla Os vagnar som hade tryckluftsbroms detta bromssystem. Det fanns även andra, så som Westinghouse, New York och (enkammar) Knorr för att nämna några. Dessa fungerade att koppla ihop i samma tåg, men hade lite olika beteenden, särskilt vad gällde luftförbrukning och möjligheten av gradvis lossa bromsen. Har även lagt till lite mer detaljer, så som de korta kedjor som håller fast lämmarna i deras nedre kant, så att de kunde både vikas inåt i vagnen när man transporterade exempelvis timmer, och utåt, fritt hängande i kedjorna, vid lastning. Svårt att sluta lägga till detaljer, varje gång man kolla på modellen ser man något nytt som saknas ![]() ![]() SJ Os med bromsplattform och tryckluftsbroms ![]() SJ Os med broms, underrede med Kunze-Knorr-bromscylindern och dess tryckluftsbehållare mellan ramarna. Uppe vid ramen, mellan bromscylindern och högra hjulet ser man omställningsveven för Tom/Lastad vagn för att reglera hur hårt vagnen bromsas. Nu har jag skjutit upp det trista UV-unwrappandet så länge jag kan med denna vagnen, så får se om jag orkar ta tag i det, eller om jag byter tillbaka och bygger vidare på Hs-vagnen.. ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |