|
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|||||||
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|
|
|
#1 |
|
Medlem
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 605
|
Finner inga ord! WOW
![]() ![]()
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar. ![]() ![]() Edwin Bohm |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 080
|
Helt enastående snyggt "korvis"
![]() ![]() ![]() .
__________________
Ekan |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
|
Helt otroligt!
__________________
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 733
|
Fortsätter att bygga på hytten. Det har gått åt mycket tid att splitta upp hela hytten i alla reglage och mätare och saker och sedan se till att allt är korrekt riggat/animerat och exporterat till Trainz. Tyvärr blir man lite trött ibland på en del konstigheter som Trainz har för sig. Ett särskilt märkligt är att "collision" på vissa reglage inte funkar direkt när man hoppar in i hytten, men efter att man gått runt och klickat och haft sig å hoppar de plötsligt igång och går att klicka på. Vissa reglage var så när jag först lade in dem, men sedan dess fungerar de direkt varje gång jag startar om simulatorn. Dock verkar mina bromshandtag inte vilja fungera för det mesta.
![]() En glad överraskning var dock att Blender numera verkar kunna exportera animationer med scale, Trainz FBX importer verkar stödja det! Kul, för det fungerade inte på den gamla goda tiden med .im-mesher. ![]() Nu är snart alla mesher inne i hytten och det återstår bara det eviga småjusterandet av collisions och därefter scriptning av lite specialsaker som inte finns med i mitt STL-ångloksscript. Och så en bild från inne i simulatorn: ![]() Ganska långt ifrån kvalitén på renderingarna i förra inlägget, men i framtida Trainz-utgåvor kanske..
__________________
-k- |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 903
|
Tycker det ser skitsnyggt ut! Men ja, visst är det en skillnad, men ser ändå väldigt, väldigt bra ut.
__________________
//Joakim Wahlberg |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Medlem
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 164
|
Ser ju väldigt fint ut tycker jag. Tyvärr så är ju textur storleken man kan använda till Trainz en begränsning. Drömmen vore ju att man kunde använde ett antal 4096 x 4096 texturer.
Är nyfiken på hur många lod nivåer du använder och polycounten i respektive nivå, sitter själv och tråkar ut mig med att dekonstruera mitt lok. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 733
|
Ja, texturstorleken är ju tyvärr en begränsning. Jag har hållit mig till 2k-texturer, vilket tyvärr gör en del liten text svårläst. Men support för 4k-texturer kommer nog i framtiden.Dessutom såg jag att N3V hade sökt programmerare med erfarenhet av realtids-raytracing så vem vet hur framtiden i Trainz kommer se ut?
![]() Haha, LOD är något jag skjuter framför mig fortfarande! Hytten behöver ju lyckligtvis inte LOD:as. Den exteriöra tänkte jag LOD:a när jag känner mig helt klar med modellen. Det blir väl kanske 4-5 nivåer tänker jag. Får se hur jag gör med hjulen och luftpumpen som är separata modeller.Man vill ju inte börja dekonstruera sitt lok om det visar sig att man måste göra om det längre fram för att man kommit på massa saker man missat! Men jag är säkert tillräckligt färdig för att kunna göra LOD:ningen, så vi får se när jag tar tag i det! Jag måste fixa interiören på den exteriöra modellen först. Tänkte ta interiör-modellen och förenkla den, samt (om det går) baka ihop de två 2k-texturerna jag använder där till en 1k eller 2k textur, vilket ju innebär att jag måste mappa om saker för att kunna kombinera texturerna. Kanske nöjer mig med skala ned dem till 1k.Hur gör du med LOD själv?
__________________
-k- |
|
|
|