Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > 3D-design - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-12-27, 16:33   #1
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 378
Standard

Lite pseudokod för hur jag ska approacha det här:
OM Tecken är S och Nästa h-signal visar STOPP GÖR:
-Visa STOPP (H2-H5)
OM Tecken är K eller 4 och Nästa h-signal visar STOPP GÖR:
-Visa KÖR 40, Kort tågväg (STATE_SLOW) (H5)
OM Tecken är N eller 5 och Nästa h-signal visar STOPP GÖR:
-Visa KÖR 40 (STATE_SLOW) (H3-H5)
OM Tecken är R, 4 eller 5 och Nästa h-signal visar KÖR 40 eller KÖR 40, Kort tågväg GÖR:
-Visa KÖR, Vänta Stopp (H3-H5)

Kolla om signalen tillåter att man kan köra mot rött efter att ha kontaktat tågklareraren.
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.

Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024.
ADDE besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2020-12-27, 17:15   #2
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 815
Standard

Kul att du tar tag i de svenska signalerna!

Är inte tanken med "approach control" att det är en signal som saktar ner ankommande tåg mot en sidotågväg? T.ex. i UK att signalerna visar 2 gula -> 1 gul -> stopp, men att sista signalen slår om till körsignal med avvikande tågväg när ankommande tåg har fått ner farten genom de restriktiva beskeden 2 gula / 1 gul. Eller har jag missuppfattat något? Kanske går det att använda approach control i skripten för andra syften?

Jag tänker att mot en bangård (dvs där du vill kunna köra in på spår även om det står fordon där) så tror jag egentligen att huvudsignal alltid ska visa stopp. Dvärgsignal, antingen som en separat medgivandedvärg, eller som del av en huvuddvärgsignal, visar om rörelse är tillåten för växlingsrörelser.

Detta har jag försökt simulera på några ställen på Jönköpingsbanan, kolla t.ex. infarterna till Tomteboda, Hagalund eller Jönköpings gbg, där det står huvuddvärgsignaler som alltid visar "stopp" i huvudsignaldelen, men där dvärgsignalen kan visa olika besked. (Till Tomteboda visa den alltid "snett höger" som kan anas här, eftersom bangården inte är signalreglerad.) Rent scriptmässigt är dessa signaler programmerade så att de är i "state slow" för jag kunde inte lista ut något bättre sätt. Men det borde ju gå att programmera dem så att man kan få tillstånd att passera från tågklareraren.

Det verkar ju som att du börjar bli varm i kläderna med scripten, så titta gärna på hur man kan få DV4-signalerna att fungera bättre. De "fastnar" ju i "snett vänster" när tåg har passerat, även när nästa signalsträcka har blivit fri. Det enda sättet jag har fått det att funka är att programmera DV4 som en huvudsignal, men då blir det fel mot alla andra huvudsignaler så det går inte att ha det så. Men det borde gå på nåt sätt tycker jag! Det handlar "bara" om att få signalen att ta hänsyn till när signalsträckan har blivit fri igen.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-12-27, 17:33   #3
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 815
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ADDE Visa inlägg
Lite pseudokod för hur jag ska approacha det här
Ska se om jag är med på hur du tänker:

Citat:
OM Tecken är S och Nästa h-signal visar STOPP GÖR:
-Visa STOPP (H2-H5)
Används t.ex. vid utfartssignaler antar jag, där du inte vill ha "kör" om utfartsblocksignalen visar "stopp"?

Citat:
OM Tecken är K eller 4 och Nästa h-signal visar STOPP GÖR:
-Visa KÖR 40, Kort tågväg (STATE_SLOW) (H5)
Dvs används där nästa huvudsignal är på kort avstånd (<450 m).

Citat:
OM Tecken är N eller 5 och Nästa h-signal visar STOPP GÖR:
-Visa KÖR 40 (STATE_SLOW) (H3-H5)
Avstånd 450-800 m.

Citat:
OM Tecken är R, 4 eller 5 och Nästa h-signal visar KÖR 40 eller KÖR 40, Kort tågväg GÖR:
-Visa KÖR, Vänta Stopp (H3-H5)
Här hänger jag inte riktigt med. Om nästa signal visar 2/3 gröna borde ju föregående signal visa "kör, vänta kör 40"?

Däremot har jag förstått att man gör skillnad mellan huvudljussignaler och huvuddvärgsignaler i vissa fall (de är dock båda huvudsignaler). Om nästa huvudljussignal visar stopp ska föregående försignal (i huvudljussignal, huvuddvärgsignal eller fristående försignal) visa "vänta stopp". Alltså:

Hsi (kör, vänta stopp) -> Hdvsi (kör, vänta stopp) -> Hsi (stopp)

ELLER Hsi (kör, vänta kör) -> Hsi (kör, vänta stopp) -> Hsi (stopp)

MEN INTE Hsi (kör, vänta kör) -> Hdvsi (kör, vänta stopp) -> Hsi (stopp)

Kanske det går att simulera? Kruxet är väl att då måste Hsi veta vad "nästnästa" signal visar om det står en Hdvsi mellan två Hsi.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-12-27, 18:19   #4
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 378
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hgv Visa inlägg
Här hänger jag inte riktigt med. Om nästa signal visar 2/3 gröna borde ju föregående signal visa "kör, vänta kör 40"?
Hmjm... tänkte om signalerna är täta i följd hade nog Kör, vänta stopp varit mer applicerbart, men det kanske inte gäller i verkligheten?

Citat:
Ursprungligen postat av Hgv Visa inlägg
Däremot har jag förstått att man gör skillnad mellan huvudljussignaler och huvuddvärgsignaler i vissa fall (de är dock båda huvudsignaler). Om nästa huvudljussignal visar stopp ska föregående försignal (i huvudljussignal, huvuddvärgsignal eller fristående försignal) visa "vänta stopp". Alltså:

Hsi (kör, vänta stopp) -> Hdvsi (kör, vänta stopp) -> Hsi (stopp)

ELLER Hsi (kör, vänta kör) -> Hsi (kör, vänta stopp) -> Hsi (stopp)

MEN INTE Hsi (kör, vänta kör) -> Hdvsi (kör, vänta stopp) -> Hsi (stopp)

Kanske det går att simulera? Kruxet är väl att då måste Hsi veta vad "nästnästa" signal visar om det står en Hdvsi mellan två Hsi.
Hmm, kanske Hsi ska ignorera nästa Hdvsi om den är på Kör om jag fattar det rätt?
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.

Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-12-27, 18:36   #5
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 815
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ADDE Visa inlägg
Hmjm... tänkte om signalerna är täta i följd hade nog Kör, vänta stopp varit mer applicerbart, men det kanske inte gäller i verkligheten?
Som jag har förstått det så får "vänta stopp" visas bara om det är mer än 800 m till stoppsignalen. Är avståndet 800-450 m ska hsi visa "kör 40" om nästa signal står i stopp, och om avståndet är kortare än 450 m visas "kör 40, kort väg" om nästa signal står i stopp.

Har du flera hsi i följd så borde de alltså visa "kör 40" om det är mindre än 800 m till stoppsignal.

Citat:
Hmm, kanske hsi ska ignorera nästa hdvsi om den är på Kör om jag fattar det rätt?
Precis, försignaleringen i föregående hsi ska gälla för nästa hsi, INTE mellanliggande hdvsi. Men om hdvsi skulle visa stopp måste ju föregående hsi påverkas av detta antingen genom att visa "vänta stopp" (om >800 m till hdvsi) eller genom att visa "kör 40" (om <800 m). (OM jag fattat det rätt hur det funkar IRL!) Det blir lätt ganska rörigt tyvärr! Men det kanske är så att såna situationer inte förekommer IRL (föregående hsi kanske inte går om till "kör" förrän kommande hdvsi visar "kör").

Kanske någon av forumets signalexperter som kan reda ut detta närmare?
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-12-27, 20:24   #6
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 350
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hgv Visa inlägg
Som jag har förstått det så får "vänta stopp" visas bara om det är mer än 800 m till stoppsignalen. Är avståndet 800-450 m ska hsi visa "kör 40" om nästa signal står i stopp, och om avståndet är kortare än 450 m visas "kör 40, kort väg" om nästa signal står i stopp.

Har du flera hsi i följd så borde de alltså visa "kör 40" om det är mindre än 800 m till stoppsignal.



Precis, försignaleringen i föregående hsi ska gälla för nästa hsi, INTE mellanliggande hdvsi. Men om hdvsi skulle visa stopp måste ju föregående hsi påverkas av detta antingen genom att visa "vänta stopp" (om >800 m till hdvsi) eller genom att visa "kör 40" (om <800 m). (OM jag fattat det rätt hur det funkar IRL!) Det blir lätt ganska rörigt tyvärr! Men det kanske är så att såna situationer inte förekommer IRL (föregående hsi kanske inte går om till "kör" förrän kommande hdvsi visar "kör").

Kanske någon av forumets signalexperter som kan reda ut detta närmare?
Vet inte om jag kan kvalificera mig som signalexpert men kan försöka förklara/förtydliga en del innan det blir alldeles för utsvävande!
En hel del av det som har skrivits stämmer så därför kommer det att bli en del upprepningar i nedanstående text!

Fristående Försignal:
Signalen försignalerar närmast efterföljande huvudljussignal.
Växlar, huvuddvärgsignaler eller stopplyktor får inte förekomma mellan en fristående försignal och den huvudljussignal som den försignalerar.

Avståndet mellan försignalen och den signal som den försignalerar ska vara minst 800 meter om signalbeskedet "stopp" ska försignaleras. Repeterförsignaler får stå på kortare avstånd (beskedet har då redan lämnats i en tidigare signal). Kortare avstånd kan också tillåtas om sth är mindre än 80 km/h.

Huvudljussignal:
Försignalbesked gäller till närmast efterföljande huvudljussignal.
Eventuella huvuddvärgsignaler mellan de bägge huvudljussignalerna, ska visa ett kör 80 besked och avstånden mellan samtliga signaler ska vara korrekt för respektive signalbesked.

Om en huvuddvärgsignal visar stopp, oberoende av ifall det finns ytterligare signaler efter, ska det i huvudljussignalen signaleras med beskeden kör 40, kort väg (3 gröna) om avståndet är minst 250 meter, eller med kör 40, varsamhet (2 gröna) om avståndet är minst 450 meter. Gäller också mot stopplykta i stopp, en släckt stopplykta har ingen signalteknisk betydelse.

Huvuddvärgsignal:
Signaleringen mot huvudljussignal i stopp är endast tillåtet med beskeden kör 80, varsamhet, eller med kör 40 varsamhet och avståndet är då minst 200 meter (100 meter om siktsträckan är minst 300 meter).

Signalering mot huvuddvärgsignal eller stopplykta i stopp är med beskedet kör 40, varsamhet och avståndet är då minst 200 meter (100 meter om siktsträckan är minst 300 meter).

Observera att det alltid finns ett minimiavstånd när ett signalbesked är tillåtet att visa, det går alltså inte att ha avståndet noll meter mellan två medriktade signaler.

Texten ovan hanterar situationer när man signalerar mot stopp, andra avstånd gäller förstås vid andra signalbesked. Sedan finns det också ytterligare regler som bestämmer under vilka villkor som respektive signaltyp med en viss signalfunktion ska få visa vilket signalbesked.

Huvudsignal mot signalsträcka som är belagd:
Jag tolkade texten tidigare (kan ha missförstått) som att man försökte få en huvudsignal att visa ett körbesked mot en signalsträcka med ett fordon på?
Bara för att vara övertydlig, det går aldrig att ställa en tågväg mot en belagd signaleringssträcka!

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-12-28, 00:38   #7
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 378
Standard

Hmm, om jag lägger in det i programmeringsperspektiv:
-Försignal - ska endast kolla upp status på nästkommande huvudsignal. I andra fall så kommer den visa vänta stopp (Då den inte fungerar, ruttbyggaren har alltså placerat signalen fel).

-Huvudljussignal - Om kör, visa status på nästkommande huvudljussignal.
--Ifall det finns mellanliggande huvuddvärgsignaler gör följande:
---OM huvuddvärgsignalen visar stopp, visa Vänta kör 40 (2 gröna) eller Kör 40, kort sträcka (3 gröna)

Om nästa signal är en stopplykta så gäller följande:
-Huvudljussignal: visa Vänta kör 40 (2 gröna) eller Kör 40, kort sträcka (3 gröna)
-Huvuddvärgsignal: Visa kör 40 eller kör 80, ruttbyggaren måste konfigurera rätt signalbild.

Observera att i Train simulator har jag inte hittat stöd för att signallänkar ska kunna mäta avståndet till nästa signal, så här får ruttbyggaren konfigurera signalen manuellt.

Det verkar ligga rätt mycket undantag kring huvuddvärgsignalerna, så de dvärgar vi har till TS behöver nog programmeras om i grunden för att signalförhållanderna ska vara korrekt i TS.

Citat:
Huvudsignal mot signalsträcka som är belagd:
Jag tolkade texten tidigare (kan ha missförstått) som att man försökte få en huvudsignal att visa ett körbesked mot en signalsträcka med ett fordon på?
Bara för att vara övertydlig, det går aldrig att ställa en tågväg mot en belagd signaleringssträcka!
Hur är det i infart mot en bangård? I det gamla scriptet så var länk 6 och högre bangårdslänkar, och i scriptet så visade signalen kör 40 oavsett om bangårdsspåret var belagt eller ej. Menar du att det var felaktigt? I så fall kan jag nog ha annan nytta av "Approach control"-rutan.
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.

Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-12-28, 07:08   #8
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 526
Standard

Om man ställer tågväg mot en beläggning.
Så det som går in är växlingväg med snett vänster optiskt. Men det är inte alla signalställverk som fixar det. (Men stlv 65 och dataställverk ex)

Sen i kravet på tågväg så finns inte spårledningar med. Så tågvägen kan gå in men blir ju naturligtvis stopp i signalen. Vi har gjort så på Inlandsbanan bl.a.
Det är för bla växlar ändå ska bli låsta vid spårledningsfel. Nyare ställverk har nu förenklad tågväg som också låser vid spl fel (men stopp i signaler)
Men de flesta ställverk är gjorda att tågvägen inte går in vid beläggning.

Senast redigerad av jorgen3 den 2020-12-28 klockan 07:38.
jorgen3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-12-28, 13:21   #9
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 815
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ADDE Visa inlägg
-Försignal - ska endast kolla upp status på nästkommande huvudsignal. I andra fall så kommer den visa vänta stopp (Då den inte fungerar, ruttbyggaren har alltså placerat signalen fel).
Det borde stämma, men jag tycker inte du behöver lägga något krut på att ändra försignalerna. De visar ju rätt ändå om de sätts upp på rätt sätt.

Citat:
-Huvudljussignal - Om kör, visa status på nästkommande huvudljussignal.
--Ifall det finns mellanliggande huvuddvärgsignaler gör följande:
---OM huvuddvärgsignalen visar stopp, visa Vänta kör 40 (2 gröna) eller Kör 40, kort sträcka (3 gröna)

Om nästa signal är en stopplykta så gäller följande:
-Huvudljussignal: visa Vänta kör 40 (2 gröna) eller Kör 40, kort sträcka (3 gröna)
-Huvuddvärgsignal: Visa kör 40 eller kör 80, ruttbyggaren måste konfigurera rätt signalbild.
Blandar du inte ihop "vänta kör 40" med "kör 40" här? Annars är jag väldigt förvirrad över hur du menar.

Citat:
Observera att i Train simulator har jag inte hittat stöd för att signallänkar ska kunna mäta avståndet till nästa signal, så här får ruttbyggaren konfigurera signalen manuellt.
Det vore ju praktiskt om den kunde avgöra avståndet till nästa signal automatiskt och på så sätt kunna använda samma signal på olika ställen och få olika beteenden utifrån avstånd till nästa signal.

Man kan fråga sig också hur många olika signalvarianter man är bekväm med. De gamla svenska signalerna är ju väldigt mycket "one size fits all" men så funkar de heller inte korrekt i många situationer. Jag har ju skapat ganska många nya varianter p.g.a. detta. Antalet varianter kan man nog kapa ner lite om man kan få till det så att man kan välja i konfigureringen vilket signalbesked som ska visas för varje länk.

Citat:
Det verkar ligga rätt mycket undantag kring huvuddvärgsignalerna, så de dvärgar vi har till TS behöver nog programmeras om i grunden för att signalförhållanderna ska vara korrekt i TS.
Jag hoppas det går att få till! Bäst vore om man kunde ändra i scripten så att nuvarande signaler (redan utplacerade med mer eller mindre stor möda!) kan användas utan att man behöver placera ut signaler på nytt.

Citat:
Hur är det i infart mot en bangård? I det gamla scriptet så var länk 6 och högre bangårdslänkar, och i scriptet så visade signalen kör 40 oavsett om bangårdsspåret var belagt eller ej. Menar du att det var felaktigt? I så fall kan jag nog ha annan nytta av "Approach control"-rutan.
Är jag inte helt ute och cyklar så gäller alla körsignaler i huvudsignal (dvs alla former av grönt i huvudljus- eller huvuddvärg-) bara för tågväg. För att ledas in på en bangård, på spår där det kan stå andra fordon, handlar det om en växlingsväg. Då är det stopp i huvudsignalen medan en växlingsdvärgsignal kan visa att rörelse är tillåten (lodrätt, eller snett vänster om det finns hinder).

Kolla gärna hur jag har gjort i Hagalund. Jag tycker jag har lyckats OK med att efterlikna hur det ser ut IRL:

https://youtu.be/U4H6sJx5t20?t=481
https://youtu.be/tuJOBaEi4Rc?t=2298
https://youtu.be/T0PwbMNjwcM?t=2621

Vissa signaler (som bara går in mot bangården) visar alltid rött + olika dvärgsignalbesked. Andra kan visa olika besked beroende på om det är tågväg ställt från signalen (t.ex. So 1146 - den signal som passeras i sista videon - där växlarna kan läggas antingen in mot uppställningsspåren eller mot spår D1).
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:07.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009