![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 378
|
![]()
Lite pseudokod för hur jag ska approacha det här:
OM Tecken är S och Nästa h-signal visar STOPP GÖR: -Visa STOPP (H2-H5) OM Tecken är K eller 4 och Nästa h-signal visar STOPP GÖR: -Visa KÖR 40, Kort tågväg (STATE_SLOW) (H5) OM Tecken är N eller 5 och Nästa h-signal visar STOPP GÖR: -Visa KÖR 40 (STATE_SLOW) (H3-H5) OM Tecken är R, 4 eller 5 och Nästa h-signal visar KÖR 40 eller KÖR 40, Kort tågväg GÖR: -Visa KÖR, Vänta Stopp (H3-H5) Kolla om signalen tillåter att man kan köra mot rött efter att ha kontaktat tågklareraren.
__________________
Mvh SummerADDE Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen. Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 815
|
![]()
Kul att du tar tag i de svenska signalerna!
![]() Är inte tanken med "approach control" att det är en signal som saktar ner ankommande tåg mot en sidotågväg? T.ex. i UK att signalerna visar 2 gula -> 1 gul -> stopp, men att sista signalen slår om till körsignal med avvikande tågväg när ankommande tåg har fått ner farten genom de restriktiva beskeden 2 gula / 1 gul. Eller har jag missuppfattat något? Kanske går det att använda approach control i skripten för andra syften? Jag tänker att mot en bangård (dvs där du vill kunna köra in på spår även om det står fordon där) så tror jag egentligen att huvudsignal alltid ska visa stopp. Dvärgsignal, antingen som en separat medgivandedvärg, eller som del av en huvuddvärgsignal, visar om rörelse är tillåten för växlingsrörelser. Detta har jag försökt simulera på några ställen på Jönköpingsbanan, kolla t.ex. infarterna till Tomteboda, Hagalund eller Jönköpings gbg, där det står huvuddvärgsignaler som alltid visar "stopp" i huvudsignaldelen, men där dvärgsignalen kan visa olika besked. (Till Tomteboda visa den alltid "snett höger" som kan anas här, eftersom bangården inte är signalreglerad.) Rent scriptmässigt är dessa signaler programmerade så att de är i "state slow" för jag kunde inte lista ut något bättre sätt. Men det borde ju gå att programmera dem så att man kan få tillstånd att passera från tågklareraren. Det verkar ju som att du börjar bli varm i kläderna med scripten, så titta gärna på hur man kan få DV4-signalerna att fungera bättre. De "fastnar" ju i "snett vänster" när tåg har passerat, även när nästa signalsträcka har blivit fri. Det enda sättet jag har fått det att funka är att programmera DV4 som en huvudsignal, men då blir det fel mot alla andra huvudsignaler så det går inte att ha det så. Men det borde gå på nåt sätt tycker jag! Det handlar "bara" om att få signalen att ta hänsyn till när signalsträckan har blivit fri igen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||||
Medlem
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 815
|
![]()
Ska se om jag är med på hur du tänker:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Däremot har jag förstått att man gör skillnad mellan huvudljussignaler och huvuddvärgsignaler i vissa fall (de är dock båda huvudsignaler). Om nästa huvudljussignal visar stopp ska föregående försignal (i huvudljussignal, huvuddvärgsignal eller fristående försignal) visa "vänta stopp". Alltså: Hsi (kör, vänta stopp) -> Hdvsi (kör, vänta stopp) -> Hsi (stopp) ELLER Hsi (kör, vänta kör) -> Hsi (kör, vänta stopp) -> Hsi (stopp) MEN INTE Hsi (kör, vänta kör) -> Hdvsi (kör, vänta stopp) -> Hsi (stopp) Kanske det går att simulera? Kruxet är väl att då måste Hsi veta vad "nästnästa" signal visar om det står en Hdvsi mellan två Hsi. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
Medlem
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 378
|
![]() Citat:
Citat:
__________________
Mvh SummerADDE Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen. Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
Medlem
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 815
|
![]() Citat:
Har du flera hsi i följd så borde de alltså visa "kör 40" om det är mindre än 800 m till stoppsignal. Citat:
Kanske någon av forumets signalexperter som kan reda ut detta närmare? ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 350
|
![]() Citat:
En hel del av det som har skrivits stämmer så därför kommer det att bli en del upprepningar i nedanstående text! Fristående Försignal: Signalen försignalerar närmast efterföljande huvudljussignal. Växlar, huvuddvärgsignaler eller stopplyktor får inte förekomma mellan en fristående försignal och den huvudljussignal som den försignalerar. Avståndet mellan försignalen och den signal som den försignalerar ska vara minst 800 meter om signalbeskedet "stopp" ska försignaleras. Repeterförsignaler får stå på kortare avstånd (beskedet har då redan lämnats i en tidigare signal). Kortare avstånd kan också tillåtas om sth är mindre än 80 km/h. Huvudljussignal: Försignalbesked gäller till närmast efterföljande huvudljussignal. Eventuella huvuddvärgsignaler mellan de bägge huvudljussignalerna, ska visa ett kör 80 besked och avstånden mellan samtliga signaler ska vara korrekt för respektive signalbesked. Om en huvuddvärgsignal visar stopp, oberoende av ifall det finns ytterligare signaler efter, ska det i huvudljussignalen signaleras med beskeden kör 40, kort väg (3 gröna) om avståndet är minst 250 meter, eller med kör 40, varsamhet (2 gröna) om avståndet är minst 450 meter. Gäller också mot stopplykta i stopp, en släckt stopplykta har ingen signalteknisk betydelse. Huvuddvärgsignal: Signaleringen mot huvudljussignal i stopp är endast tillåtet med beskeden kör 80, varsamhet, eller med kör 40 varsamhet och avståndet är då minst 200 meter (100 meter om siktsträckan är minst 300 meter). Signalering mot huvuddvärgsignal eller stopplykta i stopp är med beskedet kör 40, varsamhet och avståndet är då minst 200 meter (100 meter om siktsträckan är minst 300 meter). Observera att det alltid finns ett minimiavstånd när ett signalbesked är tillåtet att visa, det går alltså inte att ha avståndet noll meter mellan två medriktade signaler. Texten ovan hanterar situationer när man signalerar mot stopp, andra avstånd gäller förstås vid andra signalbesked. Sedan finns det också ytterligare regler som bestämmer under vilka villkor som respektive signaltyp med en viss signalfunktion ska få visa vilket signalbesked. Huvudsignal mot signalsträcka som är belagd: Jag tolkade texten tidigare (kan ha missförstått) som att man försökte få en huvudsignal att visa ett körbesked mot en signalsträcka med ett fordon på? Bara för att vara övertydlig, det går aldrig att ställa en tågväg mot en belagd signaleringssträcka! mvh Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom. Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17) Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 378
|
![]()
Hmm, om jag lägger in det i programmeringsperspektiv:
-Försignal - ska endast kolla upp status på nästkommande huvudsignal. I andra fall så kommer den visa vänta stopp (Då den inte fungerar, ruttbyggaren har alltså placerat signalen fel). -Huvudljussignal - Om kör, visa status på nästkommande huvudljussignal. --Ifall det finns mellanliggande huvuddvärgsignaler gör följande: ---OM huvuddvärgsignalen visar stopp, visa Vänta kör 40 (2 gröna) eller Kör 40, kort sträcka (3 gröna) Om nästa signal är en stopplykta så gäller följande: -Huvudljussignal: visa Vänta kör 40 (2 gröna) eller Kör 40, kort sträcka (3 gröna) -Huvuddvärgsignal: Visa kör 40 eller kör 80, ruttbyggaren måste konfigurera rätt signalbild. Observera att i Train simulator har jag inte hittat stöd för att signallänkar ska kunna mäta avståndet till nästa signal, så här får ruttbyggaren konfigurera signalen manuellt. Det verkar ligga rätt mycket undantag kring huvuddvärgsignalerna, så de dvärgar vi har till TS behöver nog programmeras om i grunden för att signalförhållanderna ska vara korrekt i TS. Citat:
__________________
Mvh SummerADDE Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen. Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 526
|
![]()
Om man ställer tågväg mot en beläggning.
Så det som går in är växlingväg med snett vänster optiskt. Men det är inte alla signalställverk som fixar det. (Men stlv 65 och dataställverk ex) Sen i kravet på tågväg så finns inte spårledningar med. Så tågvägen kan gå in men blir ju naturligtvis stopp i signalen. Vi har gjort så på Inlandsbanan bl.a. Det är för bla växlar ändå ska bli låsta vid spårledningsfel. Nyare ställverk har nu förenklad tågväg som också låser vid spl fel (men stopp i signaler) Men de flesta ställverk är gjorda att tågvägen inte går in vid beläggning. Senast redigerad av jorgen3 den 2020-12-28 klockan 07:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||||
Medlem
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 815
|
![]() Citat:
Citat:
Citat:
Man kan fråga sig också hur många olika signalvarianter man är bekväm med. De gamla svenska signalerna är ju väldigt mycket "one size fits all" men så funkar de heller inte korrekt i många situationer. Jag har ju skapat ganska många nya varianter p.g.a. detta. Antalet varianter kan man nog kapa ner lite om man kan få till det så att man kan välja i konfigureringen vilket signalbesked som ska visas för varje länk. Citat:
Citat:
Kolla gärna hur jag har gjort i Hagalund. Jag tycker jag har lyckats OK med att efterlikna hur det ser ut IRL: https://youtu.be/U4H6sJx5t20?t=481 https://youtu.be/tuJOBaEi4Rc?t=2298 https://youtu.be/T0PwbMNjwcM?t=2621 Vissa signaler (som bara går in mot bangården) visar alltid rött + olika dvärgsignalbesked. Andra kan visa olika besked beroende på om det är tågväg ställt från signalen (t.ex. So 1146 - den signal som passeras i sista videon - där växlarna kan läggas antingen in mot uppställningsspåren eller mot spår D1). |
|||||
![]() |
![]() |