Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-12-23, 19:05   #29
tanigardi
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 163
Standard

När det gäller mappningen av trägolvet och väggen: om rotationen överensstämmde mellan öarna men orienteringen av plankorna var fel så roterade jag materialet i mapping-noden 90 grader, om inte rotationen överensstämmde mellan väggen och golvet så roterade jag väggen och flyttade den till golvets ö (heter det så på svenska?) och passade in den med hjälp av det shadade fönstret, över golvets ö.
Skyltarna och tavlorna passade jag enbart in med hjälp av mapping-noden (varje skylt har sitt eget material). Justerade skala och position så att hela tavlan syntes i dess "Face" (vad skall man kalla Face på svenska?)
Det lindningen på röret har jag enbart gjort med normal-mappen (eller med en bump-nod egentligen, som kombineras ihop med normal-mappen).

Smuts och slitage har jag använt båda metoderna. Procedurella verktyg på t.e.x. smutsen på väggarna och texture-paint på den flagnade färgen på rören från injektorerna.
tanigardi besöker inte forumet just nu   Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:20.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009