Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Scenarios och scripts

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-10-28, 17:28   #1
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 352
Standard Den närmaste framtiden för HB Signalsystem!

Det var ju länge sedan jag skrev något om mitt Signalsystem så jag tänkte berätta lite om hur den närmaste framtiden är tänkt att se ut, med en gigantisk brasklapp för okända händelser och ytterligare idéer!

Hade jag vetat att Vägskyddssystemet skulle ta en sådan hiskeligt lång tid att göra så hade jag antagligen arbetat med de olika systemen parallellt. Fördelen med att enbart arbeta med vägskyddet var dels att det faktiskt blev färdigt och att jag hade, så att säga, en tom målarduk att arbeta med där jag kunde sätta min egen prägel på hela projektet. Under arbetet med vägskyddet så lärde jag mig mängder med saker och en hel del kommer att finna sin väg in i Signalsystemet.

Jag kommer inte att redovisa mängder med detaljer eller bilder om hur det kommer att bli eller vilka förändringar som kommer att införas utan mera på ett övergripande vis berätta hur tankarna går. När saker har scriptats och gjorts iordning kommer det att redovisas i signalsystemstråden.

Texten nedan är uppdelad i avsnitt för respektive kategori av objekt, i vissa fall kan informationen och kategorierna överlappa.

Det som jag har skrivit tidigare gäller ännu, det är mest på detaljnivå som förändringarna syns.

Vad har gjorts hittills?
Tanken var att ta en paus efter slutförandet av Vägskyddet men det fanns redan färdiga ideér om hur vissa problem i signalsystemet skulle lösas så jag kastade mig in i den processen direkt.
Huvudfokuset har legat på att göra koden "TRS19 vänlig", även fast det inte behövs om man håller sig till versionsnumret som objektet är skapat för, så är det lika bra att göra jobbet direkt ifall systemet skulle uppgraderas till nyare versioner av Trainz.
Fokuset ligger också på att göra funktioner stabilare och i samma anda som hos vägskyddssystemet, men framförallt att lösa/undvika problemen med "Timeout errors", vilket nu är åtgärdat både vid skapande av rörelsevägar och redovisande av desamma. Exempelvis så fick jag ut knappt 300 st tågvägar tidigare nu har jag manuellt stannat processen vid 10000 st! Antagligen så blir det en maxgräns för hur många rörelsevägar som är tillåtna.

Efter dessa lösningar tog jag en liten paus men är nu igång igen även fast det går lite långsamt!

Signaler
Som beskrivits tidigare så är signalerna indelade i olika asset-grupper beroende på hur eller var de används, det kan tänkas att de indelas i något fler än vad som har redovisas tidigare.

Följande signaltyper kommer garanterat att finnas:
  • 2 - 5-skens huvudljussignal
  • Huvuddvärgsignal - även med stor röd lykta (eventuellt samma asset för bägge typerna)
  • Stopplykta (olika funktioner)
  • 2 och 3-skens försignal
  • Dvärgsignal
  • Repetersignal
Kommer att finnas med i mån av tid:
  • Skred(för)signal (kräver ytterligare funktionalitet, grunden är redan skriven)
  • A-signal (Tågvägsberoende via TKL-hus)
  • Kontrollykta (Tågvägsberoende via TKL-hus)
Dessa signaler kräver ytterligare funktionalitet, kan finnas med utan specifik funktionalitet och i så fall i mån av tid:
  • Brosignal (kräver kontroll på rörlig bro)
  • Portsignal (kräver specifik portfunktion i enlighet med redovisning i linjebok)
Signalerna går inte att släppa separat eftersom de kräver TKL-funktionalitet.

Eventuellt blir det en liten överraskning med signalerna som märks när det märks...

Växlar
Tanken är fortfarande att växlarna ska vara fristående, som tavelpaketet är, men jag får se om det blir så att det släpps innan resten av signalsystemet. Växlarna är ett av de objekt som jag började scripta tidigt vilket betyder att det finns mycket som behöver fixas till för att det ska hålla samma standard som det övriga systemet.

Växelomläggningsanordningarna(!) kommer att vara av egen tillverkning.

Linjeblock
Linjeblockeringen är en fundamental del av ett modernt signalsystem och ska därför vara hundraprocent fungerande redan från början. Linjeblocket kommer att finnas i två varianter, dels den som är scriptad hittills med grundläggande funktionalitet men utan finnesser och en variant som är baserad på spårledningar med exakt likadan funktionalitet som verklighetens linjeblock.
Bägge kommer att fungera precis som i verkligheten, men den med spårledningar kommer antagligen vara snabbare och effektivare eftersom den inte genomför några sökningar för att kolla ifall spåret är fritt/belagt.

Baliser
Balisgruppen som finns idag kommer att införlivas med samtliga typer av grupper som finns, antagligen också några "hjälp-grupper" för att underlätta för byggarna. Koden till balisfunktionerna, som ligger i scriptbiblioteket, kommer att uppdateras eftersom jag inte är riktigt nöjd med en del användarfunktioner och att datan inte alltid uppdateras direkt vid byte mellan balisgrupperna.

ATC
ATC är egentligen det stora frågetecknet i version 1 av signalsystemet, ska det finnas (och i så fall hur mycket) eller ska det skapas till nästa version. Jag har ingen aning om hur lång tid det tar att programmera ATC-systemet men ambitionen är att alla funktioner och beteenden som finns i systemet även ska finnas i den slutgiltiga versionen.
Problemet med att "plocka ut russinen" ur ATC är att det kan skapa problem senare när ytterligare funktionalitet ska läggas till och redan skriven kod behöver ändras, och dessutom vilka russin som ska väljas. Det är då bättre att bygga ett riktigt system direkt från grunden och sedan lägga till specifika delar senare vid behov. Nackdelen med ett riktigt grundläggande system är att det antagligen tar en väsentligt längre tid att programmera än ett mindre potent system.

Många verkar tro att ATC bara handlar om att stanna ett tåg vid stoppsignal men det innehåller så många fler funktioner än så och det är hela konceptet jag vill återskapa i slutänden, med allt vad det innebär!

Jag är väldigt sugen på att programmera ATC:n

Strukturell information
Utan att gå in på så mycket detaljer kan jag ändå delge lite grundläggande funderingar kring hur ATC är tänkt att fungera för användaren.
Min idé är att ATC-panelen (med samtliga funktioner och indikeringar) syns som en HUD hos lokföraren, alltså ingen egen panel i lokhytten. Fördelen med en HUD är att panelen även syns om man kör utanför hytten.

Visst skulle det vara snyggt med korrekt fungerande ATC-paneler i hytterna, men då krävs det att varje hytt skrivs om för att fungera med mitt system. Tanken är att mitt ATC-system ska ha publika funktioner för de som vill skapa hytter med ATC-funktionalitet så att HUDens information och interaktivitet även ska fungera hos en panel som finns i hytten.
Det här är absolut inget som finns inplanerat i en basversion av ATC-systemet men är enligt mig en önskvärd utveckling av ATC-systemets användarvänlighet.

TKLHus och TKL-funktionalitet
TKL-huset har genomgått en del förändringar och fler kommer det att bli! Vägskyddsystemets utformning har påverkat hur TKL-huset arbetar, redovisar och ser ut. Detaljer redovisas senare i signalsystemstråden när flera förändringar har blivit införda.

Planen är att införliva System M/TAM-sträcka och kanske även System S/VUT-sträcka i den första versionen av signalsystemet, bägge dessa system hör mera till Tkl-funktionerna och med interaktion från föraren än till signalfunktionaliteten, men är ju ändå en stor del av ett modernt signalsystem.

Kommandon
Kommer antagligen att finnas i begränsad form, eventuellt egna varianter av redan befintliga kommandon för att AI ska fungera korrekt. Kommandon för hobbykörning som nämns i första inlägget kommer att finnas, dock är den inte till för att användas i sessioner.

Sessioner
Antagligen inte något stöd eftersom det är tidskrävande, men förhoppningen är att kunna göra någon enklare variant ändå!
Målet är att det ska gå att göra väldigt avancerade sessioner och det ligger mig väldigt varmt om hjärtat men är antagligen väldigt komplext och dokumentationen är ju som vanligt dålig!

Vägskydd
Förhoppningen är att kunna införa de funktioner som saknas enl. vägskyddsmanualen redan i första versionen av signalsystemet.

STL:s vägskydd kommer inte att få någon koppling till mitt signalsystem eller något ATC-beroende.

Övriga funderingar
Syftet med det här inlägget är att informera om hur tankarna går med en första version av Signalsystemet. Som nämns i det första inlägget har signalsystemet utvecklats (invecklats kanske en del tycker) sedan det första spadtaget till ett mera kompetent men också komplext system med många delar som hör ihop. Även fast systemet till viss del är modulbyggt, så är det ändå svårt att göra en första version med få komponenter.
Det som går att göra är att minska på antalet objekt inom en viss kategori (t.ex. antalet signaltyper) eller att ta bort en hel kategori (t.ex. ATC) för att på så vis minska tiden det tar att skapa både objekt och funktionalitet, dessutom ska allt ju också testas i oändlighet!

En sak som jag aldrig ger avkall på är att allt som ingår i ett system ska fungera hundraprocentigt även om inte alla funktioner finns med från början!

Återkoppling
Jag tror inte att återkoppling är så viktig om man både kunskap om hur det fungerar i verkligheten, då är användarupplevelsen viktigare tror jag, alla fall för mig! Man kan säga att jag har släppt tre koncept hittills (Balisgruppen, Tavelpaketet och Vägskyddssytemet inkl. många egna objekt) och än så länge är återkopplingen i stort obefintlig, skälen vet jag ej men jag tar det som positivt! No news is good news

Den stora frågan är egentligen: Hur viktigt är ATC i en första version av Signalsystemet?

Som vanligt är alla synpunkter intressanta, är det något som saknas, otydligt, som kan tas bort i en första version, några önskemål, ordet är fritt!!

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2020-11-03, 20:43   #2
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 526
Standard

Hej
Jag undrar hur många som använder ditt stora signalpaket.
Man läser väldigt lite från de andra byggarna.

Jag själv bygger inte och har inte trainz.
Men jag är väldigt imponerad vad du tagit fram. Det är ju suveränt gjort det jag kan läsa mig till. Men det innebär ju även att det är lite komplicerat att använda paketet. En del kan nog bli avskräckta också.
De flesta lägger nog mer energi på landskap spår än kanske signal anläggningen.
Synd att inte alla kan nyttja paketet. Men så är det ju i denna tåg simulator värld

Du kan ju själv bygga en bana där du använder allt du gjort och göra youtube film av det så kan du göra reklam för signalpaketen.
jorgen3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-11-03, 23:02   #3
Vänersborgs_Stinsen
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 603
Standard

Tja! Ladda ner det igår och är mycket nöjd! Väldigt mycket detaljer vilket jag gillar skarpt!

__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar.
Edwin Bohm
Vänersborgs_Stinsen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-11-14, 06:30   #4
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av blomsson Visa inlägg

Hade jag vetat att Vägskyddssystemet skulle ta en sådan hiskeligt lång tid att göra så hade jag antagligen arbetat med de olika systemen parallellt. Fördelen med att enbart arbeta med vägskyddet var dels att det faktiskt blev färdigt och att jag hade, så att säga, en tom målarduk att arbeta med där jag kunde sätta min egen prägel på hela projektet. Under arbetet med vägskyddet så lärde jag mig mängder med saker och en hel del kommer att finna sin väg in i Signalsystemet.

Som vanligt är alla synpunkter intressanta, är det något som saknas, otydligt, som kan tas bort i en första version, några önskemål, ordet är fritt!!

mvh
Håkan
Håkan, varfør uppfinna hjulet på nytt? Du skulle kunna utnyttja våra skript (STL) før ett komplett signalsystem. STL signalsystem stræcker sig från semaforer (korvtiger) - øvergång till ljussignaler - modernt signalsystem.
Jag førmodar att du ærver Signal.gs i dina skript. Men om du ærver SweSignalStub.gs og SweSignal.gs så har du tillgång till flera års arbete. Det ær faktiskt ett komplett system.
Nytt før detta system ær trackside signaler, och en bættre "motor" som inte tar musten av den enklaste datorn. Det finns också lite udda signaler som anvæns på malmbanan Luleå-Boden-Murjek-Gællivare-Kiruna-Riksgrænsen-Narvik.
Framgent kommer det finnas signaler før Stockholms tunnelbana. Tacka Lennart (lan) før det.
Logistiken før alla signaler finns inbygd i våra skript. Det ær bara upp till deg att anvæda skripten och gøra din egen version. Och framførallt så kommer dina signaler vara kompatibla med STL's signaler.
Ursækta språket, jag skriver på ett norskt tangentbord.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-11-17, 18:24   #5
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 352
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Håkan, varfør uppfinna hjulet på nytt? Du skulle kunna utnyttja våra skript (STL) før ett komplett signalsystem. STL signalsystem stræcker sig från semaforer (korvtiger) - øvergång till ljussignaler - modernt signalsystem.
Jag førmodar att du ærver Signal.gs i dina skript. Men om du ærver SweSignalStub.gs og SweSignal.gs så har du tillgång till flera års arbete. Det ær faktiskt ett komplett system.
Nytt før detta system ær trackside signaler, och en bættre "motor" som inte tar musten av den enklaste datorn. Det finns också lite udda signaler som anvæns på malmbanan Luleå-Boden-Murjek-Gællivare-Kiruna-Riksgrænsen-Narvik.
Framgent kommer det finnas signaler før Stockholms tunnelbana. Tacka Lennart (lan) før det.
Logistiken før alla signaler finns inbygd i våra skript. Det ær bara upp till deg att anvæda skripten och gøra din egen version. Och framførallt så kommer dina signaler vara kompatibla med STL's signaler.
Ursækta språket, jag skriver på ett norskt tangentbord.
Jag tycker det här inlägget är konstigt och instinktivt känner jag att jag inte vill svara på det. Ju mera jag läser det, ju mera känns det som en anklagelse mot mitt jobb med mitt signalsystem, jag kanske har fel och överreagerar, men känslan vill inte släppa! Tråden handlar ju om HB Signalsystem inte om STL:s signalsystem! Efter några dagars fundering så kommer här ändå ett slags svar!

Jag är bara intresserad av ett modernt signalsystem, inte semaforer eller tunnelbanan. Att hjälpa andra är ingen omöjlighet även om det ligger utanför ens egen intressesfär, men då sker det i mån av tid och lust. När det gäller specifika signaler så kan jag inte förstå varför inte jag skulle kunna lägga till vilka objekt eller funktioner som jag tycker behövs i mina egna system?
För mig är det inte viktigt med någon kompatibilitet mot STL:s signaler, skulle det behövas så går det att lösa senare.

Du skriver att det är ett komplett system, det kan jag tyvärr inte se, bl.a. saknas det linjeblockering och möjlighet att ställa rörelsevägar på ett korrekt vis, bara för att nämna två saker.

Skälet till varför jag började på ett eget signalsystem var att det som fanns inte motsvarade vad jag ville att det skulle göra, varken utifrån funktion, verklighet eller användarupplevelse.
Jag började med mitt signalsystem i juni -16 (använde maj till att lära mig grunderna i Trainzscript och ta reda på om det gick att göra som jag ville), började på med Vägskyddsystemet senhösten -18, blev klar i somras med det och har återupptagit signalsystemet igen. Alltså 4,5 år med trainz-scriptande och byggande och under den tiden har du inte varit aktiv på forumet och det har inte hänt något med STL:s signalsystem förutom Korvtigers uppdateringar av befintliga script till senare versioner av Trainz.
Visst, jag ärver signal.gs (än så länge), men varför ska jag gå via STL:s kod när den inte är utvecklad på "evigheter", när mina önskemål för hur ett signalsystem ska vara skiljer sig på enormt många sätt mot det som ni har gjort?

Det är troligare att mitt signalsystem läggs ner än att jag skulle använda STL:s signalscript och därmed slänga bort över fyra år med arbete som jag dessutom är jävligt nöjd med!!!

Sedan så finns det ett par viktiga saker till att tänka på:
  • Med ett eget signalsystem så är det jag som bestämmer och som har kontroll på vad som ska ingå och hur det ska fungera. Om jag då skulle ha använt STL:s script så skulle det bli ytterligare något att hålla koll på, lära sig och fråga om lov.
    Jag gör allting själv från script, objekt och manualer.
  • Dessutom så tänker du och jag väldigt olika och har olika angreppspunkt på hur ett signalsystem ska fungera.
  • Och kanske det viktigaste: Det är roligt att göra saker själv efter eget huvud och att lära sig nya saker även fast det är frustrerande ibland. Det finns en tillfredställelse när man förverkligar en idé, bortse inte från det!

En väldigt viktig sak till som jag kanske inte har påtalat tydligt nog tidigare:
Jag gör alla mina projekt inom Trainz för min egen skull, därför att jag tycker att det är kul, inspirerande och därför att järnväg alltid har varit ett stort intresse. Skälen till att mina projekt blev publika är att jag använder många gratissaker i Trainz, kan jag då använda mina intressen och kunskaper till att förse användarna med objekt så varför inte, dessutom tycker jag att Trainz förtjänar ett bra modernt signalsystem.
Ibland ångrar jag att jag någonsin berättade om mina planer på ett eget signalsystem och gjorde det publikt...

Jag hade tänkt att skriva mer men nöjer mig såhär.

Citat:
Ursprungligen postat av jorgen3 Visa inlägg
Hej
Jag undrar hur många som använder ditt stora signalpaket.
Man läser väldigt lite från de andra byggarna.

Jag själv bygger inte och har inte trainz.
Men jag är väldigt imponerad vad du tagit fram. Det är ju suveränt gjort det jag kan läsa mig till. Men det innebär ju även att det är lite komplicerat att använda paketet. En del kan nog bli avskräckta också.
De flesta lägger nog mer energi på landskap spår än kanske signal anläggningen.
Synd att inte alla kan nyttja paketet. Men så är det ju i denna tåg simulator värld

Du kan ju själv bygga en bana där du använder allt du gjort och göra youtube film av det så kan du göra reklam för signalpaketen.
Tack, är själv väldigt nöjd med vad jag hittills har åstadkommit.
Att bygga signalsystem (eller järnvägsteknik i allmänhet) kan ju vara komplicerat men en av mina grundstenar i alla system, eller projekt om man så vill, är att det ska vara så enkelt som möjligt att använda. Så mycket som möjligt i systemet ska skötas automatiskt. Beroende på hur signaler (och andra objekt) placeras och ställs in behöver inte användaren ha järnkoll på hur varje objekt ska användas. Eventuella fel redovisas för användaren. Dessutom så kommer det i manualen finnas information och exempel på hur objekten ska användas.

Exempel: Avståndet mellan signaler, dess typ och funktion bestämmer vilka signalbilder och övriga funktioner som är tillåtna, om avståndet ändras kommer också möjligheterna att ändras för signalerna.
Exempel: Ett korrekt byggt linjeblock sköter sig helt automatiskt (precis som i verkligheten) utan någon ytterligare påverkan från användaren.
Exempel: Samtliga rörelsevägar (tåg- och växlingsvägar) hittas och skapas automatisk, även dess skyddsträckor och eventuella övervakningar kontrolleras automatisk vid aktivering av rörelsevägarna och självklart kan rörelsevägar magasineras!

Eftersom mycket är automatiserat så upplever inte jag mina system som komplicerade utifrån ett användarperspektiv!

Mitt mantra är: Jag skriver kod så att du slipper göra en massa onödiga inställningar!

Jag har ingen som helst aning om hur många som använder mina system, kanske en handfull i bästa fall! Nu är det ju så att det bara är tre delar som är släppta än så länge (Tavlor, Vägskydd och Baliser), den stora delen med Växlar, Signaler och TKL är ju inte släppt ännu så kan ju vara därför det är ganska så tyst, men kan hålla med om att det ändå är ovanligt tyst, och det kan ju tolkas hur man vill
Kom på att jag också har släppt några verktyg och hjälpmedel.
Citat:
Ursprungligen postat av jorgen3 Visa inlägg
Du kan ju själv bygga en bana där du använder allt du gjort och göra youtube film av det så kan du göra reklam för signalpaketen.
Tanken väldigt tidigt var att göra en demobana för att redovisa alla delar av signalsystemet och så är det fortfarande. På forumet finns det en tråd om demobanan: http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=36753,ingenting skrivet på snart tre år (uj va tiden går). Lite ytterligare byggt, mest i samband med testning av Vägskyddssystemet, men inget som är värt att delge i den tråden för närvarande!

Youtube-filmer kan ju vara bra, det finns tre stycken på min youtube-sida om stationsautomater. Problemet är att det tar tid att göra filmerna, ska ett helt system redovisades på ett pedagogiskt vis så krävs det nästan att man gör manus och liknade saker och då blir det väldigt tidskrävande. Däremot så kan de tänkas att det kan dyka upp kortare snuttar i framtiden om valda delar av systemen beroende på tid och behov!
Som vanligt så står det mellan om man ska skriva om det som man gör eller göra det man skriver om...

Citat:
Ursprungligen postat av Vänersborgs_Stinsen Visa inlägg
Tja! Ladda ner det igår och är mycket nöjd! Väldigt mycket detaljer vilket jag gillar skarpt!

Tack, kul att du gillar det! Tycker också om mycket detaljer...

Det är de små, små detaljerna som gör det.
Povel Ramel

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-11-18, 00:09   #6
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 390
Standard

Hej!
Har följt ditt arbete lite till och från och av dina skärmbilder att döma så är det ett fantastiskt och verklighetstroget system.

Det som gjort mig lite rädd var att det upplevdes alltför komplicerat. Men efter att ha läst ditt sista inlägg med förklaring om att systemet ska sköta sig själv, mestadels per automatik, efter att ha gjort vissa inställningar, så känns det lugnare.

Jag är intresserad av att implentera hela systemet i Bensland och avvaktar därför publiceringen av banan tills du är klar, om och när du blir det....

Jag tillhör den lilla skara som mest bygger och är ingen tågnörd. Har inget brinnande intresse av tågkörande utan låter AI-förare göra jobben. Men visst, jag vill naturligtvis att allt ska flyta på så att inte två tåg blir stående head-to-head eller ett envist ?-tecken som säger "Adam is stuck and waiting for instructions".

Ser därför fram emot att få prova på ditt system i framtiden. Keep up the good work

EDIT: Efter att ha läst inlägget kom en kort och hastig fråga upp: Är systemet klart att använda? Jag tar och provar på och ladda hem det som finns på din hemsida och testar. Bensland är byggd helt i Trainz 2019. Undrar om sakerna fungerar där....



Hälsningar
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.

Senast redigerad av benkegbg den 2020-11-18 klockan 00:30.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-11-18, 03:28   #7
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 390
Standard Rött i Trainz 2019

Hej igen.
Kan svara på mitt eget inlägg, ovan.
Det blir röda objekt i Trainz 2019.
Möjligt att jag missat att ladda in något? Vägskyddet går inte att bygga då kuren är rödlistad och osynlig.
Kan inte finna signalerna.

EDIT: Tilläggas kan att jag laddade hem och installerade i TANE också - samma rödlistade objekt där också.

Hälsningar
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Missade kuider HBobjekt.jpg (171.2 KB, 145 visningar)
Filtyp: jpg Roda objekt.jpg (173.7 KB, 144 visningar)
Filtyp: jpg Inga HBSignaler.jpg (202.2 KB, 144 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.

Senast redigerad av benkegbg den 2020-11-18 klockan 03:42.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-11-19, 14:27   #8
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Post

blomsson, det var inte menat som dålig kritik. Tvärtom, jag applåderar faktiskt. Det jag menar är att våra signalsystem kanske kan vara kompatibla med varann. Bl.a. när det gäller signaltyper. Du jobbar med ett modernt signalsystem. Jag jobbar vidare på ett äldre signalsystem, 40-tal och bakåt, tillsammans med "korvtiger". Men jag vill att alla signaler ska fungera tillsammans. Hoppas att vi kan samarbeta med detta.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-12-27, 20:31   #9
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 352
Standard

Nu fick jag "a" ur "v" och svarar på det senaste inlägget några veckor för sent!

Tack för kommentaren svenolov, det gör att det känns bättre, det och inläggen från stinsen och presidenten gör det lättare att fortsätta att göra signalsystemet publikt.

Den senaste tiden har det inte blivit så mycket gjort med något, jag hade hoppats att kunna visa något litet innan jul men den som väntar...

När det gäller samarbeten och andra funderingar kring STL:s och mitt signalsystem så återkommer jag i sinom tid i STL:s frågetråd, där det kanske hör bättre hemma!

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html

Senast redigerad av blomsson den 2020-12-27 klockan 20:33.
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-11-18, 12:42   #10
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 352
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av benkegbg Visa inlägg
Hej!
Har följt ditt arbete lite till och från och av dina skärmbilder att döma så är det ett fantastiskt och verklighetstroget system.

Det som gjort mig lite rädd var att det upplevdes alltför komplicerat. Men efter att ha läst ditt sista inlägg med förklaring om att systemet ska sköta sig själv, mestadels per automatik, efter att ha gjort vissa inställningar, så känns det lugnare.

Jag är intresserad av att implentera hela systemet i Bensland och avvaktar därför publiceringen av banan tills du är klar, om och när du blir det....

Jag tillhör den lilla skara som mest bygger och är ingen tågnörd. Har inget brinnande intresse av tågkörande utan låter AI-förare göra jobben. Men visst, jag vill naturligtvis att allt ska flyta på så att inte två tåg blir stående head-to-head eller ett envist ?-tecken som säger "Adam is stuck and waiting for instructions".

Ser därför fram emot att få prova på ditt system i framtiden. Keep up the good work
Gracias, El Presidente!
Det går nog att bygga med andra signaler så länge och sedan byta ut de efter hand om behovet finns att byta signalsystem. Kan ju vara bra att veta var man vill placera signalerna, observera dock att i mitt system så är placeringen av signalerna och dess inbördes avstånd fundamental och följer stenhårt föreskrifterna för att signalsystemet ska bli så verklighetstroget som möjligt. Det finns tyvärr ingen information om det ännu i manualen till signalsystemet men kommer säkert att finnas lite basal information om placeringsregler och föreskrifter i sinom tid!

Citat:
Ursprungligen postat av benkegbg Visa inlägg
EDIT: Efter att ha läst inlägget kom en kort och hastig fråga upp: Är systemet klart att använda? Jag tar och provar på och ladda hem det som finns på din hemsida och testar. Bensland är byggd helt i Trainz 2019. Undrar om sakerna fungerar där....
Om man endast läser ströinlägg någon gång ibland så kanske det är lätt att missa vad som är släppt, även fast det står i två av inläggen ovanför, så jag upprepar: HB Tavelpaket, HB Balisgrupp och HB Vägskyddsystem är släppt, dessutom finns det en sida med släppta verktyg och hjälpmedel, som givetvis går att använda utanför mina system.

Enligt N3V/Auran ska det som fungerar i T:ANE också fungera i TRS19, jag har dock inte TRS19 själv och kan därför inte testa, men allt som jag känner till som skulle kunna orsaka problem är fixat (TRS19 säkrat) vilket borde innebära att de problem som TRS19 användare får, även jag skulle få under mina tester av systemen!

Citat:
Ursprungligen postat av benkegbg Visa inlägg
Hej igen.
Kan svara på mitt eget inlägg, ovan.
Det blir röda objekt i Trainz 2019.
Möjligt att jag missat att ladda in något? Vägskyddet går inte att bygga då kuren är rödlistad och osynlig.
Kan inte finna signalerna.

EDIT: Tilläggas kan att jag laddade hem och installerade i TANE också - samma rödlistade objekt där också.
Det här inlägget borde egentligen ligga under diskussionstråden för vägskyddssytemet,http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?p=318160

Samtliga rödlistade objekt, förutom HB X Bilväg 40 meter utav någon okänd anledning, visar Missing dependencies. Det som går att läsa av bilderna och med en koll på vilka dependencies som finns skulle jag gissa på att du saknar de objekt som inte har HB X i namnet. Det första är HB Rälskontakt som finns i samma zip.fil som de övriga Trackside objekten till vägskyddet, eller som en egen fil, men har du laddat ner "zippen" så har du säkert bara missat den. Det andra objektet är HB Balisgrupp som finns längst ner på nedladdningssidan för objekt tillhörande Signalsystemet, har du sedan tidigare laddat ner balisgruppen så måste den senaste versionen installeras eftersom vägskyddet kräver version 4. Balisgruppen måste installeras även om man inte tänker använda den!
HB X Truckövergångssignal kräver en corona från DLS.

Om du med signaler menar signalerna till signalsystemet så är det inte släppt ännu!

Det borde inte spela någon roll om du testar i T:ANE eller i TRS19, men är sällan fel att testa om man vill och har möjligheten!

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:41.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009