Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.

Go Back   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Allmänt

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 10-08-2020, 01:05 AM   #181
Hgv
Medlem
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 819
Default

64-bitsversionen av TS ger jag inte mycket för tyvärr. För tillfället hänger sig programmet om jag försöker starta Jönköpingsbanan i 64 bit. Tidigare har sådana problem kommit och gått - det verkar som att vissa assets/objekt inte fungerar i 64 bit, och det verkar som att 64 bit är extra känslig med hur bl.a. signaler placeras. Jag har tidigare t.ex. råkat ut för att 64 bit kraschar när jag kör scenarion som funkar bra i 32 bit, medan andra scenarion har funkat i båda versionerna.

Det finns också en hel del rapporter i internationella forum om att editorn i 64-bitsversionen har (eller har haft - möjligen har detta fixats) problem som totalt kan korrumpera tracks.bin, dvs inte kul alls om man är ruttbyggare.

64 bit-programmet har också ovanan att hänga sig (vilket det gör mer frekvent än 32 bit) så att enda sättet att komma ur programmet är att logga ut från Windows, i alla fall hos mig.

Jag är inte heller så säker på att "out of memory" i 32 bit nödvändigtvis betyder att programmet har använt upp sina 4 GB, eftersom felet verkar komma upp på oväntade ställen och inte bara t.ex. om man laddar en väldigt detaljrik rutt (som t.ex. när Totte ska måla terräng - en aktivitet som inte borde dra så mycket minne).
Hgv besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 10-08-2020, 10:46 AM   #182
Totte
Hedersmedlem
 
Join Date: Mar 2002
Location: Trollhättan
Posts: 9,877
Default

Hej!
När jag startar upp bygga Thn, borttagna scenario, med 64 bit fungerar.
Så fort jag trycker Scenario för att placera tåg, så hänger det sig.
Det är lurt med scenarion tror jag.
Jag testade Jönköpingsbanan på samma sätt som Thn och det hänger sig också.

Last edited by Totte; 10-08-2020 at 11:09 AM.
Totte besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 10-09-2020, 10:26 AM   #183
Totte
Hedersmedlem
 
Join Date: Mar 2002
Location: Trollhättan
Posts: 9,877
Default

Hej Hgv!
Testade du bygg din rutt med 64 bit , tom scenario?
Totte besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 10-09-2020, 12:06 PM   #184
Hgv
Medlem
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 819
Default

Jag har testat med tomt scenario. Det måste vara något i själva rutten/assets som 64 bit inte "tål". Svårt att felsöka då det bara hänger sig så att man måste logga ur Windows.
Hgv besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 10-09-2020, 01:35 PM   #185
mibl
Medlem
 
Join Date: Sep 2001
Location: Jönköping
Posts: 267
Default

Quote:
Originally Posted by Hgv View Post
Jag har testat med tomt scenario. Det måste vara något i själva rutten/assets som 64 bit inte "tål". Svårt att felsöka då det bara hänger sig så att man måste logga ur Windows.
Kanske inte funkar för alla typer av "hängningar" men när det hänger sig brukar jag växla till nytt skrivbord, öppna aktivitetshanteraren och där avsluta TS.
  • Win+Tab
  • Nytt skrivbord
  • Välj detta
  • Öppna aktiviteshanteraren (högerklick i aktivitetsfältet)
  • Välj Railworks64.exe och Avsluta aktivitet
Irriterande nog men man slipper i varje fall logga ur Windows.
mibl besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 10-09-2020, 04:18 PM   #186
Totte
Hedersmedlem
 
Join Date: Mar 2002
Location: Trollhättan
Posts: 9,877
Default

Quote:
Originally Posted by mibl View Post
Kanske inte funkar för alla typer av "hängningar" men när det hänger sig brukar jag växla till nytt skrivbord, öppna aktivitetshanteraren och där avsluta TS.
  • Win+Tab
  • Nytt skrivbord
  • Välj detta
  • Öppna aktiviteshanteraren (högerklick i aktivitetsfältet)
  • Välj Railworks64.exe och Avsluta aktivitet
Irriterande nog men man slipper i varje fall logga ur Windows.
Funkar det för dig? Med 64 bit?
Totte besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 10-09-2020, 05:42 PM   #187
mibl
Medlem
 
Join Date: Sep 2001
Location: Jönköping
Posts: 267
Default

Quote:
Originally Posted by Totte View Post
Funkar det för dig? Med 64 bit?
Nä, tyvärr inte. Som ni andra har jag problem med vissa rutter i 64 bit medan andra funkar fint.
mibl besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 10-09-2020, 06:40 PM   #188
Totte
Hedersmedlem
 
Join Date: Mar 2002
Location: Trollhättan
Posts: 9,877
Default

Ok!
Jag har försökt felsöka med RW-Tools, men jag fattar inte riktigt bra p.g.a engelskan.
Så jag undrar om det går verkligen felsöka vilken assets-del som är kanske korrupt.
Totte besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 10-17-2020, 03:08 PM   #189
Totte
Hedersmedlem
 
Join Date: Mar 2002
Location: Trollhättan
Posts: 9,877
Default Snart maxar Thn minnet!

Snart maxar Trollhattan hela 4Gb av minnet, så jag är rädd att rutten inte går längre att bygga. Det gäller alltså RW 32 bit.
RW 64 hänger sig vid uppstart av Trollhattan. Hur sjutton fixar man att få igång med RW64? Annars får jag väl kasta Trollhattan i sjön.
Attached Images
File Type: jpg Maxminne.jpg (161.0 KB, 94 views)
Attached Files
File Type: zip CrashRpt-Log-20201017-144402-{2d83325e-79dc-4c53-bdde-0302d7a4078e}.zip (2.1 KB, 3 views)

Last edited by Totte; 10-17-2020 at 03:17 PM.
Totte besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 10-17-2020, 03:37 PM   #190
Totte
Hedersmedlem
 
Join Date: Mar 2002
Location: Trollhättan
Posts: 9,877
Default

Vad tror ni om det?
https://wikifixes.com/sv/errors/0x/0...RoCyq0QAvD_BwE
Totte besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 10-17-2020, 05:44 PM   #191
smajlet
Medlem
 
Join Date: Sep 2001
Posts: 814
Default

Vore intressant att testa den senaste versionen och kolla hur det blir här.
smajlet besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 10-18-2020, 04:30 PM   #192
smajlet
Medlem
 
Join Date: Sep 2001
Posts: 814
Default

Hej.
Var någonstans i rutten var du och byggde sist när det blev fel som mest?
smajlet besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 10-18-2020, 06:51 PM   #193
Totte
Hedersmedlem
 
Join Date: Mar 2002
Location: Trollhättan
Posts: 9,877
Default

Mot Bengtfors DVVJ-banan, i Dals Långed.

Last edited by Totte; 10-18-2020 at 06:52 PM.
Totte besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 10-20-2020, 04:43 PM   #194
smajlet
Medlem
 
Join Date: Sep 2001
Posts: 814
Default

Har provat lite.
Kan inte skapa ny aktivitet för då blir bilden svart och datorn låser sig och måste starta om Windows.
Men kan kopiera en tidigare aktivitet som Totte har och plocka bort alla fordon och döpa om den så kan jag öppna den och skapa.
Prova även att bygga i rutten och fungerar utan problem, men när man närmar sig Dals Långe ballar det ur och får felmeddelande "out of memory" som totte beskriv tidigare. Så något har blivit fel där. så hur man ska komma dit och radera är frågan.
smajlet besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 10-23-2020, 03:38 PM   #195
Totte
Hedersmedlem
 
Join Date: Mar 2002
Location: Trollhättan
Posts: 9,877
Default

Hej!
Jag testade nu rutten Själland med RW64bit och det fungerar bra.
Den är många gånger större än min rutt Trollhattan och den funkar inte med RW64bit. Hur kommer det sig att det blir så fattar jag inte.
Totte besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump



All times are GMT +2. The time now is 05:46 AM.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009