Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > 3D-design - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-04-30, 20:11   #1
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 526
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ADDE Visa inlägg
Ser det här korekt ut?

(Notera att swf 15 är ett separat objekt, och ett exempel)
Tycker det ser bra ut.
Tavlan där under skulle du kunna slopa, den används nästan aldrig nu på nyare driftplatser.
Den betyder att föraren måste vara uppmärksam att blink skenen kan sluta blinka och då blir det ju ett grönt. Så ett grönt betyder då kör vänta stopp (när fsi tavlan finns där).
Nu för tiden har ställverken koll om lamporna är hela och då antingen gör den restriktiv eller stopp i signalen

Senast redigerad av jorgen3 den 2020-04-30 klockan 20:38.
jorgen3 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2020-04-30, 23:09   #2
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 378
Standard

Idag funderade jag på om jag skulle modda godsvagnar eller bygga lite på Nynäsbanan... Inget av det blev av för jag sov knappt inatt och blev inte produktiv i någon front...

Men klämde till inte i slutet och kollade på texturer... Testade att lägga till SADs ballasttextur på newS spår med lyckat resultat!

En bra början iaf!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 20200430225924_1.jpg (285.6 KB, 181 visningar)
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.

Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-05-02, 13:58   #3
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 378
Standard

Progress...

En fråga: Vill ni ha SEV2 Concrete som news breda ballast eller SADs smala? (newS breda heter då "wide" i slutet...)
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 20200502134941_1.jpg (286.5 KB, 154 visningar)
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.

Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-05-02, 20:28   #4
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 378
Standard

Äntligen färdig! Tog mig hela dagen.

Version 2.0 av SwedenV2 Tracks kommer inom kort! - skickar länk i min downloadtråd när den är ute.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 20200502201901_1.jpg (206.4 KB, 140 visningar)
Filtyp: jpg 20200502201905_1.jpg (214.4 KB, 141 visningar)
Filtyp: jpg 20200502201914_1.jpg (270.6 KB, 137 visningar)
Filtyp: jpg 20200502201921_1.jpg (249.3 KB, 138 visningar)
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.

Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-12-21, 11:40   #5
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 378
Standard

Har börjat jobba med signalerna igen. Jag försöker få så mycket likheter med UKProSignals men det går sådär.

(Moderna signalscript finns fullt läsbara i GARL-rutten)

Jag tog en UK-signal och gjorde om utformningen. Jag lät det läsa in mot en av newS stationssignaturer som grundfil och det går att skriva in siffror på nedre raden genom att skriva det på första rutan i "Identify". Men problemet är att newS tavlor är bak-o-fram. Det finns även efterfrågan att få en full uppsättning av alfabetet så man kan skriva en komplett stationssignatur, istället för att som nu göra repaints av allting, men det är bortom min kompetens just nu.

Vidare försökte jag göra om signalscriptet för SE H2 så det skulle fungera med att ha signalen som en child object, men icke... Det verkar inte fungera.

HGV, tror du om du kan kolla i signalscriptet och se så att signalerna kan fungera även som childobjekt?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 20201221110942_1.jpg (292.3 KB, 109 visningar)
Filtyp: jpg 20201221110946_1.jpg (287.0 KB, 111 visningar)
Filtyp: jpg 20201221112057_1.jpg (286.0 KB, 109 visningar)
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.

Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-12-21, 18:50   #6
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 815
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ADDE Visa inlägg
HGV, tror du om du kan kolla i signalscriptet och se så att signalerna kan fungera även som childobjekt?
Ingen aning. Tyvärr är jag inte alls insatt i hur det hänger ihop. Men en vild gissning är att ett objekts "children" bara refererar till själva 3D-objektet och att "children" därför inte kan ha script i sig. Men det är som sagt bara en gissning, det kanske går på nåt sätt!

GARL tror jag inte att jag har heller. I vilken assetmapp hittar du scripten?

Ska detta vara användbart måste man kunna skriva in även bokstäver (både gemener och versaler). Annars måste man ju ha ett separat objekt för varje individuell signal för att kunna få rätt signatur, och då är det väl lika bra att ha märktavlorna som separata objekt.

EDIT: Kom på att ett undantag är växlings- och medgivandedvärgsignaler. De har ju vit märktavla med bara siffror så för dem skulle det funka bra att ha signal + skylt + stolpe som children.

Senast redigerad av Hgv den 2020-12-21 klockan 18:53.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-12-21, 19:49   #7
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 378
Standard

Child objects behandlas som scenery objects eller animated scenery objects och man läser in en annan .xml-fil för ändamålet.

Dock så har man med UKLedPro (Som GARL använder) lyckats scripta så child object fungerar. Jag testade att lägga in relevant kod i scriptet för min testsignal men det var ingen skillnad.

GARL eller Glasgow Airport Rail Link är Assets/Totalizemedia/GARL och de har lua-filer som inte är kompilerade så de kan läsas rakt av i klartext.

Min filosofi är att jag skapar speciella signaler som jag behöver i Mälardalsprojektet och lägger dem i SummerADDE/Malaren, så att de inte bidrar i den stora röran som heter newS/Sweden - Dessa signaler laddas då in separat från newS och bara för mälardalens rutt. Jag ämnar att göra samma sak för Nordlandsbanan sen. Tycker det är roligare att sätta ihop signalobjekt genom dess blueprint-filer än att detaljstyra i rutteditorn.

EDIT: Ang milepost så verkar det finnas ett lösningsförslag från UKTrainSim:
Citat:
Ursprungligen postat av AndiS
The problem with having lowercase and uppercase letters at the same time is that filenames in DOS/Windows are not case sensitive.
However it should be possible to put the texture of A in some file A1 and for a in A2. You need two entries in the texture set blueprint, one for A and one for a. Only then you will see if it works. Signal IDs are forced to uppercase, so it might be similar with mileposts.
https://forums.uktrainsim.com/viewto...80788#p1880788
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.

Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024.

Senast redigerad av ADDE den 2020-12-21 klockan 19:52.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:36.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009