Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > 3D-design - DTG - Train Simulator

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-04-22, 19:28   #1
ADDE
Medlem

Reg.datum: Feb 2012
Standard

Well, för mig ser jag det som märkligt att man har sett upp det så. men det är ju gamla scripter vi har att göra med. Tror vi hade nån här som kan LUA?

Jag kan göra ett försök också. Provar när jag har tid...

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.

Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024.
ADDE besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2020-04-28, 13:58   #2
Hgv
Medlem

Reg.datum: Apr 2007
Standard

Här kommer nya script för tvåskenaren och H5 "tre gröna". Efter lite famlande på måfå i scripten så verkar det som att jag har lyckats lösa problemen och det ser ut som att signalerna nu fungerar som jag vill. Jag har dock inte hunnit göra några mer utförliga tester av signalerna i scenarion så det kan förstås finnas något oväntat beteende som jag inte har räknat med.

Tvåskenssignalen
- Visar i grundläget "kör 40" (fast grönt sken) och det tolkas korrekt av simulatorn som "kör 40". Detta försignaleras som "vänta kör 40" och visas med gul symbol på kartan.
- Visar "kör 40, varsamhet" (grön blink) när nästa signal visar stopp.

H5 som kan visa "kör 40, kort väg"
- Visar "kör 40, kort väg" (tre gröna) om nästa signal står i stopp (oavsett länk).
- När signalen visar "tre gröna" försignaleras det med "vänta kör 40" och signalen har gul symbol på kartan.
- I övrigt fungerar den som en "vanlig" H5.

Det är alltså en sorts trappstegsignalering som ger tidigare förvarning om stoppsignal än om man bara kunde signalera "vänta stopp" (då visar ju föregående signal "vänta kör").

Jag funderar på om man vill ha samma beteende i liknande situationer, t.ex. H3 eller H4 som visar "kör 40" om nästa signal står i stopp? Finns det signaler som fungerar så i verkligheten?
Bifogade filer
Filtyp: rar 2-sken och 3 gröna script.rar (9.2 KB, 8 visningar)
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-04-28, 22:19   #3
Hgv
Medlem

Standard

Jag provade att sätta ut några signaler och trodde att det skulle vara frid och fröjd men icke...

- Femskenaren som blocksignal fungerade inte som den skulle, men jag verkar ha löst det (nytt script bifogat!).
- Femskenaren vägrar att byta mellan "två gröna" och "tre gröna" och vice versa. Signalen fortsätter alltså att visa "tre gröna" om nästa signal går om från att ha varit i stopp.
- Jag lyckas inte få "tre gröna" mot stoppbock. Den visar "två gröna" istället.

Funderar på om man skulle göra en separat version som bara visar "tre gröna" för de platser där man vill ha det?

Tvåskenssignaleringen har jag inte hunnit utprova närmare så jag hoppas att den funkar som den ska.
Bifogade filer
Filtyp: rar 2-sken och 3 gröna script v2.rar (9.2 KB, 8 visningar)
Gammal 2020-04-29, 15:22   #4
ADDE
Medlem

Standard

Em fråga, ska allt det här in på Assets\newS\sweden\RailNetwork\signals?

eller ahr dui lagt dem i en egen mapp nånstans?

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.

Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-04-29, 15:25   #5
Hgv
Medlem

Standard

De ligger bland newS signaler. Det är ju inga ändringar av befintliga signaler utan bara ytterligare varianter att använda i specifika situationer.
Gammal 2020-04-29, 15:30   #6
ADDE
Medlem

Standard

Jo, det var det jag frågade. det framgick inte vart jag skulle lägga dina filer nånstans.

Är det okej om jag inkluderar dina signaler i nästa release av SE Ultimate pack? Kommer byta namn på dem i paketet så alla svenska signalobjekt olika skapare har gjort genom åren får en sammanhängande struktur, men det påverkar inte signalernas funktion eller placering i en rutt.

ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-04-29, 15:45   #7
Hgv
Medlem

Standard

Du menar att du tänker byta visningsnamn men inte namnet i xml-filen? Det skadar väl inte, men ärligt talat ser jag inte poängen med att byta namn på saker som har funkat i åratal. (Jag skulle hellre se att du la den tiden på att fundera på varför min signal inte vill byta mellan två och tre gröna när den ska! )

Än så länge är ju signalerna jag har gjort i hög grad otestade, så just nu tror jag inte det är läge att ha med dem i något färdigt paket. Däremot uppskattar jag om ruttbyggare vill ladda ner här och testa.

Jag har även en del nya varianter på g, gjorde just en H5 som visar "kör 40" om nästa visar "stopp", för signalsträckor på 450-800 m.
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:56.