Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Scenarios och scripts

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-08-22, 15:16   #1
ottoloppan@gmail.com
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Ljungskile
Inlägg: 7
Standard

Jag har en del frågor och ideér som jag kommit på sedan senast
Kommer Enljussignaler för biltrafiken finnas?
Hur många bomdrivsmodeller finns med i HB Vägskydd? (ÅSSA, Bredaryd, DSI)
Kommer man kunna välja olika typer av klockor? t.ex Elektroniska, Äldre AGA "Cowbell" och L:M Ericsson KLD-43 (Den vanligaste)?
Kommer nya bondfångare att göras åt moddet? För dom som finns är oftast för små för större vägar.

Ser verkligen fram emot detta nya mer realistiska vägskyddsmod! Riktigt bra jobb gör du!

Senast redigerad av ottoloppan@gmail.com den 2019-08-22 klockan 15:19.
ottoloppan@gmail.com besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2019-09-04, 20:51   #2
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 353
Standard

Tack Otto!

Ringklockor
Jag har spelat in egna ljudfiler för klockorna (och en del annat) som säkert kommer att användas. Samplingsfrekvensen på klockorna i STL:s system är 11k medan en del andra ljud ligger på 22k, jag kommer säkert att använda den högre siffran, om det är någon idé att gå upp ett snäpp till är väl tveksamt. Högre frekvens borde ge bättre kvalité på ljudet men handlar ju också om inspelningen!

I dagsläget finns det bara en typ av klocka, men ny eller gammal, för Kryssmärkestavlan, sedan finns det en annan typ till Ägovägssignalen och truckövergången. Vad klockorna har för typ-beteckning vet jag ej. Men var samma som fanns på trafikverkets materialhemsida (som numera kräver inloggning för allmänheten).Klockor.jpg

Vägljussignaler
Endast de moderna signalerna kommer att finnas eftersom reglerna säger så! Eftersom vägskyddsystemet är ett koncept som byggs ihop av flera delar blir det lättare om det är enhetligt. Ska man införa "alla" varianter som har funnits måste också systemet anpassas så att det inte går att blanda på ett otillåtet vis! Ingenting säger att det inte kan ske (långt in) i framtiden!

Bomdriv
Den bomdrivstyp som finns i systemet heter JEGD 601 och är den dominerande i Sverige och som också fanns på trafikverkets materialhemsida.
Jag är dock intresserad av flera bomdrivstyper, men då krävs det mått/ritningar och bilder på hela bomdrivsanläggningen (driv, armar, fästen osv). Om det finns så kan man skicka PM eller skriva i min byggtråd!

Bondfångare
Jag håller med om att de bondfångare som finns saknar en del saker och går att förbättra. Planen finns att göra egna, men kommer i så fall att göras efter att vägskyddet är släppt (finns ett uppdämt behov att fortsätta med signalsystemet). Eventuellt kan det gå att hitta på något med de befintliga, ska spana på det!

Vad har hänt sedan sist med Vägskyddssystemet?
Ganska mycket, om jag får säga det själv!
Eftersom den största förändringen för med sig en del i kölvattnet så tänker jag ta den sist och börjar därför med några korta nyheter!
Det står mera information i bilderna än annars så att jag kan få med flera uppgifter i texten!

Kr-hjälp
Infört placeringsregler för Ägovägssignalen!
Kr-hjälp ny.jpg

Namngivning
Vägkontrollkuren har bytt namn till Vägkur, blev så jobbigt att skriva i manualen

Reglerna för hur objekten ska namnges har stramats åt:
Namngivning.jpg

Bommar
En del nyheter hos bommarnas inställningar i Vägkurens propertryruta:
Bominfo.jpg

Gröna rutan
Vid Helbom- och Halvbomsanläggningar ska det finnas en förringningstid. Tiden består av flera delar:

Grundtid: Ställs in automatiskt beroende på anläggningstyp.
Långt avstånd: Ställs in av användaren, baserat på avståndet mellan Kryssmärkestavlan och det bortersta spårets mitt. Lite olika regler beroende på epok, men går att praktisera den äldre, en sekund läggs till för varje påbörjad meter från 8 m.
Förlängd förringning: Ställs in av användaren, t.ex. om det finns långsamtgående fordon. Dock minst 5 sekunder.

Röda rutan
Nu finns möjligheten till ingång- utgångsbommar.
Om en bom ska agera som ingångsbom kryssas rutan i under kolumn "In". En ingångsbom har förringningstiden 10 sekunder medan utgångsbommarna har den totala tiden. Det går endast att välja ingångsbom om det finns minst fyra stycken bommar. Ingångs- och utgångsbom agerar inte parvis utan alla bommar agerar efter sina inställningar.
Namnet på bommen har ingen betydelse för funktionen.

Gula rutan
Varje bom får en slumpmässig faktor när den skapas som ger en individualisering av bommarnas gångtid. Gångtiden för en bom är 8 sekunder gånger faktorn som syns inom parentesen efter bomnamnet. Om rutan inom parentesen i rubriken kryssas ur tas individualiseringen bort och faktorn 1.00 kommer att visas istället och alla bommar går lika fort.

Texturgrupper
I stort sett alla objekt har fått texturgrupper så att man slipper skapa en uppsjö olika objekt. Det är också gjort så att det räcker att ändra i texturgruppen när man lägger in flera texturer.
Principen är samma hos alla objekt, men kan se lite olika ut beroende på vilka detaljer som finns.

Texturer.jpg
De två övre bilderna visar en bom till vänster och en E-signal till höger, dessa två representerar (just nu) de objekt med flest och minst antal texturval.
Observera att bommen är uppdelad i två huvudgrupper av texturer som påverkas separat.

Gröna rutan
Klick på pilen visar och gömmer texturinformationen.

Gula rutan
Länken bredvid "Alla" förändrar samtliga ingående texturgrupper på en gång.

Röda rutan
Här finns möjligheten att förändra varje enskild detaljgrupp till det man behagar.

Tanken är att det ska följa med runt 4 st olika texturer per texturgrupp i det första släppet.

Vägbitar
Jag nämnde i mitt tidigare inlägg om mina försök att skapa egna "vägbitar", tyvärr utföll det inte till belåtenhet (Trainz fel!), så det ligger på is. Därför så blir det samma typ av objekt (fast mina) som hos STL och med samma längder plus en 1 meters bit! Dock så ska jag försöka att göra några förbättringar om Trainz tillåter.
Vägbitar.jpg

Tågdatamottagare(TDM) och ATC
TDM och givare kommer att finnas för selektiv fällning av vägskydden. Namngivningen finns i tidigare bild.

Vägbaliser kommer också att finnas som redovisar vägskyddets status. Detta är passiva objekt, men kommer att kunna byggas med, jämför baliserna hos tavelpaketet.

TDM och Vägbaliserna släpps i en uppdaterad version av Balisgruppen tillsammans med uppdaterade manualer.

Insulator
Jag har gjort en egen Track Circuit Insulator, syns dock inte under Trackmark utan under Trackside.
Objektet har exakt samma funktion som den inbyggda men fungerar som ett hjälpmedel vid uppmätning av ringsträckor.

Insulator.jpg
Objektets funktioner är i stort samma som Trackside Measuring Device (TMD) och bara det som skiljer redovisas här.

Gröna rutan
Här väljer man ifall man vill söka efter mina spårledningsobjekt eller alla spårledningsobjekt.

En spårledning består av insulatorer som avgränsar spårledningarna och detektorer som "är" spårledningarna. En inbyggd detektors plats i Trainz har ingen betydelse utan representerar endast spårledningens Trackside objekt, därför hittas den inte i sökningen. Min detektor hittas alltid (se mera nedan). Insulatorerna söks efter, kan vara bra att namnge dem ifall man vill veta vilka man hittar, speciellt vid start av ringsträcka.

Röda rutan
Vid klick på länken flyttas kameran till objektet. Klick på "Återställ..." flyttar tillbaka till insultatorn.

Gula rutan
Redovisar data om sökningen, se mera i verktyget TMD:s manual.

Spårlogiker
Nu till den stora förändringen, spårlogiken!
Tidigare skapades spårlogiken automatiskt internt hos vägkuren, det fungerade utomordentligt men fick ett par följdegenheter. Bl.a gick det inte att spara variabler inom spårlogiken, inget större problem eftersom vägkuren endast redovisar statusen på de objekt som hör till spårlogiken. När jag sedan började klura på lite extrafinesser så blev det mycket mer komplicerat!
Så hur göra? Jo jag flyttade helt enkelt spårlogiken till ett helt eget objekt och då föddes min egna Track Circuit Detector. Även denna är samma typ av objekt som originalet men hittas i Trackside listan.

Detektorn ska placeras på mitten av plankorsningen eftersom den kan användas som referenspunkt vid mätningar och för automatisk inställning av vägbaliser.
Den ska namnges som en vägspårledning, t.ex Vsk SvN för Nedspår, om det behövs flera vägspårledningar så namnges de med löptecken.

Om en vägspårledning med min detektor även gäller för ett annat vägskydd måste det placeras en inbyggd detektor med korrekt namngivning för det vägskyddet eftersom min Detektor inte stödjer namngivning för flera spårledningar.

Tanken från början var att signalberoendet (bortkoppling av spårledningar) enbart skulle ske via signalsystemet, men eftersom det behövs en kontroll på att undvika efterringning så blev det ett komplett(!) signalberoendesystem.

Varje spårledning består av noll till ett teoretiskt oändligt antal villkor.

Spårlogik.jpg
Det mest hoppas jag framgår av bilden, men några kommentarer blir det!

Gröna rutan
Vid korta stationsträckor eller vid stationsgränser utan mellanliggande linjer kan det finnas behov av flera signaturer annars kommer det knappast att behövas.

Växlar inom villkoret
Kommer sällan att behövas men finns för att tillgodose komplicerade situationer.

Felaktigt villkor
De giltiga objekt som hittas utgör fortfarande ett villkor och kommer att bestämma ifall vägskyddet får aktiveras.
Om fellistan visas när nya villkor skapas eller villkor ändras i samma spårledning uppdateras fellistan automatiskt.

En spårledning som har ett villkor som inte aktiverar vägskyddet kommer heller inte att påverka den samlingsspårledning den ingår i.

Inte alla funktioner går att införa i vägskyddssystemet utan måste införas i signalsystemet.

Provbygge!
Jag har spenderat en del tid också med att provbygga med systemet och tycker att det fungerar bra! Nu är jag förstås jäv(l)ig men ändå
Att projektera vägskydd i verkligheten är ju inte speciellt lätt och ju närmare stationer man är ju mer komplicerat blir det.
Dock är systemet konstruerat så att man kan till viss del bestämma själv hur komplicerat man vill bygga!

Jag hade tänkt att visa lite exempel men det får inte rum, kommer senare!

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-09-06, 20:34   #3
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
Standard

Håkan, det är helt otroligt det du håller på med och redovisar för oss. Himla kul att läsa, och det ökar lusten enormt att hålla på med Trainz. Ska bli kul att prova på och använda när jag köpt en ny dator och detta blir släppt!
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-09-07, 10:27   #4
germundal
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Linköping, Sweden
Inlägg: 413
Standard

Kunde inte säga det bättre själv, dagen detta är ute är dagen jag instrallerar TANE igen.
germundal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-01-29, 01:06   #5
ottoloppan@gmail.com
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Ljungskile
Inlägg: 7
Standard

Det var ett tag sedan det var några nyheter, undrar bara hur det går med HB Vägskydds Utveckling?
ottoloppan@gmail.com besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-03-06, 00:42   #6
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 353
Standard Den som väntar på något gott, väntar alltid för länge!?

Tack Jocke och Arvid för de väldigt positiva kommentarerna.

Planen var att ta ett två veckors uppehåll och göra lite annat dataspelsrelaterat för att dämpa det värsta suget, tidsoptimist som man är så blev det runt en månad istället. Sedan kom det lite smått och gott emellan!
Jag ska inte tråka ut er med mina bekymmer, men när psyket blir påfrestat (oftast av yttre omständigheter som kanske inte ens rör mig direkt) så brukar det drabba inspiration, kreativitet och lust, då är det oftast enklare att titta på någon film istället!
Så Otto, projektet flyter på (även om det har varit lite segt att komma igång efter helgerna) men ligger väl en två till tre månader efter tidsplanen och sedan får man väl lägga till en månad för tidsoptimism

Vägbiten
Jag tycker att vägarna i Trainz lämnar mycket i övrigt att önska och det verkar inte finnas någon riktig standard på hur dom skapas, därför så beslutade jag mig för att lägga in möjligheten att justera vägbiten i höjdled. Först så gjorde jag det i propertyrutan men eftersom man var tvungen att flytta vägen för att se en förändring så ordnade jag istället så att man kan använda scenery-verktyget.

Vägbit.jpg
Ibland så kan vägbitens textur lysa igenom vägen och skapa ett flimmer som kan vara irriterande, därför så kan man välja bort den via propertyrutan.
Vägbiten syns bara i surveyour.

Nya egenskaper hos Vägkuren
Eftersom många av mina objekt är ganska polygonstinna så tänkte jag, istället för att jag gör "fulare" objekt så kanske användarna vill ha makten att bestämma hur objekten ska se ut!
Därför så finns det nu möjligheten att ändra vissa objekts utseende, det går inte att göra hos alla objekt eftersom det kanske inte ger någon större effekt eller arbetet med att förändra config-filen inte är värt arbetet.
Detalj.jpg

Det fungerar så att förändringen sker för samtliga objekt av samma typ som finns under samma vägskydd. För att undvika att objekt kan ha olika inställda objekt av samma typ är det det först påträffade objektet som bestämmer objektets detaljnivå.
Eftersom objekt t.ex. kan ha olika typer av stolpar så finns alla val som kan göras med även om inget objekt har den typen vald.

De objekt som kommer att ha denna funktion är garanterat:
  • Kryssmärke med vägljussignal
  • Alla Bomtyper
  • Vägkorsningsförsignal
  • Plattformssignal
Eventuellt Trucksignalen, övriga tror jag inte det är värt att förändra, även fast jag redan har gjort V-signalen.
Ska försöka få in i propertyrutan hur mycket man tjänar på att förändra objekten, men det måste göras manuellt, tidskrävande men ger lite bling-poäng!

Spårledningar
En fördel med att använda spårledningarna är att det går att lägga in funktioner som fungerar precis som i verkligheten. En sådan funktion är Tillfällig beläggning som innebär att när samtliga spårledningar har varit fria i två minuter avslutas en pågående varningssignalering. Om beläggningen återkommer inom de två minuterna nollställs den tillfälliga beläggningen.
Funktionen fungerar exakt som i verkligheten!

En hemlighet som jag kan avslöja är att spårledningarna kommer att användas på flera ställen. Bl.a. kommer den att finnas som hinderfrihetskontroll hos TKL-huset, exakt hur det ska implementeras har jag inte bestämt än, men det kommer bli ett komplement, inte ett krav.
Även Linjeblockeringen kommer att använda sig av spårledningar, det innebär att det kommer att bli två olika system, ett som jag har visat tidigare (och som fungerar bra men utan alla finesser) och ett med spårledningar som kommer att fungera exakt som i verkligheten. Användaren bestämmer själv vilket som föredras. Fördelen med spårledningar är att det går snabbare att få reda på om en signalsträcka är fri från hinder än genom att göra en "Tracksearch" utefter spåret.

Plattformsanläggning
Som jag redan har skrivit tidigare så har denna typ av anläggning en del "hyss" för sig, framförallt så gäller det hur den blir avkopplad. En vanlig anläggning aktiveras och kopplas av genom att spårledningarna beläggs och frigörs i en bestämd ordning. Hos en plattformsanläggning sköts detta oftast via utlösning av rörelsevägar i samband med beläggning av spårledningar. Många gånger används inte någon vägspårledning. Eftersom det är omöjligt att göra en fristående anläggning med tågvägsutlösning, blir räddningen det faktum att det förekommer att även denna typen har vägspårledning och tillsammans med en annan mekanisk grej som används flitigt så går det att få till det ändå!

Den mystiska grejen är förstås en Rälskontakt, just för tillfället är den bara en egentillverkad trigger som inte syns i driver, skulle det bli ett riktigt objekt så kommer det att kunna väljas om den ska synas eller ej i driver via propertyrutan.

PLF PR.jpg

Gröna rutan
Här väljs typen av underanläggning. Jag tycker inte detta blev så snyggt så det kommer säkert att ändras.
Valet av underanläggning bestämmer vilka objekt som är tillåtna och till viss del även funktionen.

Stn
Station i HB Signalsystem sköter om avkopplingen av plattformsanläggningen med hjälp av rörelsevägar eventuellt inget behov av en vägspårledning. Är givetvis ännu ej ett valbart alternativ.
Om de andra två typerna fungera bra så kanske denna inte behövs!

Truck
Är Bengans signaler, som jag har döpt till truckövergångssignaler. Endast de signalerna är tillåtna, i övrigt så fungerar den som en vanlig övergång.

Spl
Är den normala plattformsanläggningen, dock alltid med vägspårledning. Det finns inget val mellan ljus/ljud- och bom-anläggning utan typen bestäms beroende på vilka objekt som hittas. Här görs ingen skillnad mellan hel- och halvbommar utan bara antalet har betydelse.

Röda rutan
En bomanläggning ska ha en förringningstid och grundtiden är 10 s. Sedan kan man lägga till tid om det är långt avstånd (flera spår) och ifall det förekommer trucktrafik.
Hos plattformsanläggningen går det att klicka på Förringningstiden. När den är gul, som på bilden, innebär det att tiden är 5 s. Den tiden används när varningssignaleringen ska starta igen efter ett stopp på en rälskontakt, förringningstiden är dock fortfarande 10 s.

Gula rutan
Här redovisas även funna Rälskontakter. Även V-signaler och V-försignaler kan användas till plattformsanläggningen, men de är extremt ovanliga. Om man vill att tågen ska stanna innan övergången om den inte är i kontroll, kan man använda de osynliga V-signalerna.

Rälskontakt
Heter HB Rälskontakt, inget X framför eftersom tanken är att den ska kunna användas i andra sammanhang senare.
Det går att välja om den ska vara enkel- eller dubbelriktad. Jag vet inte om det finns ett behov av en dubbelriktad men valet kan göras.

Spårlogiken och dess villkor
En sak som jag glömde nämna i föregående inlägg var att även Tågdatamottagaren har samma typ av villkorsmöjligheter som spårledningarna.

Vid redovisningarna av villkoren i föregående inlägg så fanns redan funderingen på att införa en kontroll på att signaler i villkoren kollas med avseende på signalbildsförändring för att kunna aktivera varningssignaleringen om en signal går till kör.

Något som inte går att införa är det kanske vanligaste beteendet, att en Signal inte kan gå i Kör förrän vägskyddets varningssignalering är igång och eventuella bommar är i kontrollerat nedläge. Skälet till att det inte går att införa hos ett generellt system är att jag inte kan veta vilken signalbild en given signal ska ha, att bara säga att den ska visa kör räcker inte!
Därför kommer denna funktion (förhoppningsvis och kanske en del andra) att finnas i Signalsystemet.

En bild på den nya signalvillkoret och några exempel på plattformsanläggningen.

Plf exempel.jpg

Varför villkor?
Det finns två huvudskäl till att införa möjligheten till villkor:
  • Att möjliggöra bortkoppling av signalsträckor så att en anläggning inte aktiveras för tidigt.
  • Att förhindra att spårledningar aktiverar vägskyddet vid fel tillfälle, sk efterringning.

Här kommer det en bild som jag hoppas förklarar fenomenet!
Efterringning.jpg

Jag "lovade" ju att det skulle bli lite exempel, tyvärr så blev det så också, det tog en j**la tid att göra dom!
Exemplen är inte i skala, avstånd mellan signaler, växlar är inte faktiska utan anpassade för att få plats med spårledningarnas och objektens namn.
Igångsättningspunkter är inte mer än grovt uppskattat i de flesta fall.
Är ni redo? Vi går ut lite lugnt...
Exempel 1.jpg
Är väl inte så mycket att kommentera, vägskydd på linje utan inblandning av stationer är ganska enkla.

Nu är det dags att skrämmas lite...
Exempel 2.jpg
Bilden på den avancerade stationen är från demobanan och visar bara hur det kan byggas.

Här passar det också bra att nämna att i verkligheten så används spårledningarnas normala namn när de ingår i hinderfrihetssystem. Namn är oftast kopplade till signalen som spårledningen hör till, detta gäller även på linjen, sedan kan de vara uppdelade i a, b, c osv. Internt hos vägkuren blir spårledningarna "hopkopplade" till samlingsrelän, SIv, Sv, SIIv, som är standardiserat. Vid anläggningar utan hinderfrihetsspårledningar används de beteckningar som visas här även på planritningar och som reläbeteckningar.

Nu när den värsta chocken har lagts sig tar vi det sista exemplet...
Exempel 3.jpg

Inte allting som redovisas i exemplen är testat ännu.
Jag tror dock inte att det är några större problem eftersom principerna är samma.
Den enda funderingen jag har är ifall man måste/bör separera spårledningar med flera separata TCB på stationer med villkor via flera växlar. Kommer att testas väldigt noggrant!


mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-05-09, 18:13   #7
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 353
Standard Förhoppningsvis sista inlägget innan släpp...

Jag funderade på om det var värt att skriva något mera om Vägskyddets utveckling innan släppet eller om den tiden skulle ägnas åt det som är kvar. Eftersom det har skett en del förändringar som till största del beror på att detta vägskyddssystem även ska komma allmänheten till del så tänkte jag att jag får offra några timmar på att fixa till ett sista(!) inlägg innan förestående släpp!

"Det går braaa för Folke, men långsamt!"
Mycket av tiden som läggs ner på sakerna som jag pysslar med handlar om användarnas upplevelse av att arbeta med objekten. Vissa av systemen är i sin natur komplicerade och det är då en fördel om de är så användarvänliga som möjligt. Objektens beteende ska i största möjliga mån vara logisk och lättfattlig, därför så finns det också ganska mycket information i propertyrutorna.
Detta tar enormt mycket tid och väldigt mycket av det skulle jag inte bry mig om ifall jag enbart gjorde systemen för min egen skull.

Jag är fullt medveten om att detta vägskyddssystem kommer att kunna uppfattas som komplicerat och tungjobbat, men ge det lite tid så kanske det löser sig. Även fast systemet är ganska hårt styrt av regler och föreskrifter så är det i vissa fall också flexibelt.

Jag kommer inte att gå igenom allt som är förändrat, utan bara de lite större sakerna. Många förändringar finns i bakomliggande kod.

Vägkuren
Hos vägkuren har informationen på sidorna blivit tydligare med avseende på vilka objekt som får finnas och vilka som har hittats. I propertyrutan kan man få fram information om vilka objekt som respektive anläggningstyp kräver och en del annan information.
Tidigare så uppdaterades vägkuren alldeles för ofta, vilket borde stjäla kraft från Trainz och gjorde så att kuren flimrade och meddelanden skickades i onödan. Nu uppdateras kuren endast när nya objekt hittas eller när relevant information uppdateras. Detta kan upplevas som segt och beror till viss del på sökfunktionerna i Trainz, men objekten är i allmänhet uppdaterade långt innan kuren är det. Ofta (alltid?) innebär det att redan inställda och skapade objekt uppdateras och ställs in igen, detta kanske kan upplevas som störande men är en konsekvens av att vägskyddet är dynamiskt och alltid ska representera det som senast är inställd och hittat.
Ibland påkallas en ny sökning av objekt beroende på att externa objekts inställningar har ändrats, samma orsak/konsekvens som ovan!

Vägkuren håller koll på och redovisar ifall Scenery objekten är av ett korrekt antal och typ för den valda anläggningstypen. Om kuren är felaktigt inställd blir den röd annars är den gul.

Om vägkuren är felaktigt inställd kommer inte vägskyddet att aktiveras.

I samband med uppdateringen av vägkuren beslutade jag också att ta bort underavdelningarna av Plattformsanläggningen som redovisas i föregående inlägg. Samtliga anläggningstyper är nu egna val.
1 Vägkur.jpg

Spårlogiken
Efter moget övervägande beslutade jag mig för att ta bort möjligheten från spårlogiken att göra villkorslistor och istället göra min egen HB X Track Circuit Detector och skapa villkorslistorna där. Detta föranledde också ett namnbyte till HB X Tracklogic (Spårlogik) för spårlogiksobjektet.
Spårlogiken redovisar fortfarande samma information som tidigare men den är inte påverkbar från Spårlogiken. Eftersom det kan vara lite jobbigt att leta efter objekt så införde jag en kamerafunktion så att man snabbt kan förflytta sig mellan spårlogiken och de olika spårledningarna.
Om flera propertyrutor är öppna uppdateras informationen hos samtliga, detta gäller även hos andra objekt som ingår i mina system.
Observera att propertyrutan måste stängas för att informationen ska sparas hos den som förändrar informationen.

Information finns nu om hur många objekt av respektive typ som spårlogiken innehåller, det finns även information om vilka kraven är för respektive anläggningstyp. Spårlogiken håller koll på att rätt antal objekt finns länkade och även på att de är korrekt inställda. En korrekt inställd Spårlogik är grön, en felaktig är röd.
2 Spårlogiken.jpg
Om spårlogiken är felaktigt inställd kommer inte vägskyddet att aktiveras när spårledningarna beläggs.


HB X Track Circuit Detector
Jag skapade detta objekt beroende på att om man råkade radera Spårlogiken och tryckte på "Undo" så kom objektet tillbaka men inte villkorslistorna, orsaken kom jag aldrig på eftersom det sparades i normala fal. Har man spenderat timvis på att fixa och dona så är det ju tråkigt om allt försvinner.
Alla villkor sparas tills de tas bort eller objektet raderas, men kan bara redigeras om det finns ett anslutet vägskydd. Den går förstås att användas som en inbyggd Track Circuit Detector.
Samtliga Spårledningar som används ska länkas till sitt vägskydd, hos mina objekt syns det om de är länkade, svart = olänkad, gul = länkad utan villkor, blå = länkad med villkor.
De inbyggda kan man inte påverka utan länkas via vägkuren.
3 TCD.jpg
Till höger visas några olika villkorslistor, de är enbart gjorda i testsyfte och ska inte tas som ett sanningsvittne! Hur villkoren skapas och används är samma som har redovisats tidigare, förutom att det som förut var ett gult A numera är ett grönt A. Dessutom att signaturlistorna inte skrivs på samma ställe som villkoren skrivs utan fortfarande skrivs hos spårlogiken.

V-signal
Signalen har fått möjlighet med piltavla. Kontroller på att enkelriktade och dubbelriktade signaler är placerade korrekt i förhållande till varandra och mot en eventuell osynlig V-signal.

V-försignal
Även den här har fått möjlighet med piltavla. Tilläggstavla för flera plankorsningar är också införd och ställs in via propertyrutan. Det finns ingen möjlighet att ställa in antalet automatiskt eftersom samtliga plankorsningar ska höra till samma vägkur så att alla V-signaler och V-försignaler visar korrekt besked. Det går heller inte att räkna antalet V-signaler eftersom antalet inte är skrivet i sten. Signalen finns inte med som krav eller redovisas hos Spårlogiken.

Osynlig V-(för)signal
Det enda syftet med signalen är att kunna påverka tågtrafiken vid dubbelriktad V-signal eller där ingen V-signal finns (t.ex. Ägoväg, Plattform) och tågen behöver stanna därför att det kan förkomma vägfordon på plankorsningen. Bryr man sig inte om detta (går att ställa i hos Vägkuren) så behöver man inte bry sig om signalen.
Hårdare kontroller har införts vid placering av objekten. Den finns inte med som krav eller redovisas hos Spårlogiken.

Förutom den ovan nämnda funktionen så tänkte jag också använda den på två sätt till:
Dels som länkning vid en V-signal som placeras mellan två spår utan piltavla och som då gäller för bägge spåren för att kunna få även det spåret att påverka tågtrafiken. Dels är den här funktionen väldigt ovanlig och sedan testade jag att bygga på ett speciellt vis istället, som verkar funka! Hur man bygger redovisas i manualen.
Och också som länkning till en V-försignal som är placerad mellan två spår och som gäller för båda spåren. Denna funktion är införd, både inställningar och aktivering av den osynliga V-signalen sköts helt och hållet från V-försignalen. Länkningen sker med automatisk sökning efter en osynlig V-(för)signal som heter likadant men med orden efter vägskyddets signatur omslutet med parenteser, t.ex. V-försignalen heter Vsk VfSp2 2 -> Vsk (VskSp2 2) heter då den osynliga signalen.
Kontroll mot de olika typerna av V-signaler sker med sökningar utefter spåret.
4 Vs,Vf.jpg
Signaler som är felaktigt inställda eller saknar länkat vägskydd är svarta.

Ljudfiler
Gjort egna ljudfiler till klockorna och bomdriven.

Detaljhantering
Följande objekt är nu "polygoniserade":
  • Kryssmärke och vägljussignal
  • Alla bomtyper
  • V-signal
  • V-försignal
  • Plattformssignal
  • Trucksignalen (antagligen)
Hos vägkuren kan man nu se mera information om objektens polygonvärde. Det finns också olika sätt att påverka polygonnivån beroende på objektens typ.
Nedan en sekvens på en standardutrustad helbom, med redovisning av polygonvärdet.
5 Polygoner.jpg
Vissa objekt har bara visa eller göm, andra objekt har hög eller låg detaljnivå, ytterligare några har tre lägen, allt, lite eller inget. Bilden visar från vänster till höger detaljnivåerna: Max, Min (fult) och något slags mellanvärde.
När objekten förflyttar sig mellan Lod-nivåerna minskas polygonvärdet ytterligare tills objektet inte syns längre.

HB Balisgrupp
I och med förändringarna av villkorslistorna behövdes direktanrop till balisgruppen så jag fick överge mina envisa försök med att inte göra vägskyddet beroende av balisgruppen, därför kommer det att finnas ett krav på att version 4 av Balisgruppen finns installerad, denna version släpps samtidigt med vägskyddet.
Skapandet och redovisningen av villkorslistorna är samma som hos min egen TCD och finns endast hos Tågdatamottagaren i balisgruppen.

Kvar att göra:
  • Villkorsmöjligheter för Ägovägssignal
  • Lodda och scripta Trucksignalen
  • Göra coronor till Plf- och Trucksignalen
  • Skriva klart manualen och testa allt igen för 47 miljonte gången

Eventuellt kommer den första versionen att släppas utan färdiga texturgrupper, om jag inte "outsourcar" det till någon hugad spekulant... Allting funkar ändå, och ska ju mest ses som en bonus. Respektive texturgrupp kan ju släppas när den blir färdig.

Något datum för släpp finns inte och även om det fanns, så skulle jag inte säga något. När jag är nöjd och det fungerar som tänkt kommer det att släppas, hur lång tid de olika sakerna tar att göra är omöjligt att veta.
Hela vägskyddssystemet består av drygt 30 objekt så blir en del att hålla koll på...

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:28.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009