![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Ang. rökskärmar har jag nog fel (inte ovanligt). Följande från Järvägshysteriskt forum förklarar det hela:
"Ånglok med rökskärmar av Dag Bonnedal , fredag, januari 18, 2013, 21:24 (2299 dagar sedan) @ Pelle i Västerås Dessa skärmar kallas ibland just för rökuppdrivarskärmar. Men det är en missvisande benämning. Tanken är inte att driva upp röken, bara att förhindra att den dras ned. Och det sker genom att "spola" rundpannans båda långsidor med ren rökfri luft. Frågan dyker upp lite då och då, ber att få citera mitt eget inlägg i postvagnen för snart 14 år sedan: Den stora anledningen till att röken kan bli ett så stort problem på snabbgående ånglok trots att den skickas ut med ganska bra fart rakt upp ur skorstenen är som följer; När det måttligt strömlinjeformade loket plöjer sin väg genom luften bildas "bogvågor" av luft ut åt sidorna, precis som från en båt. Innanför dessa bogvågor blir det undertryck utmed pannans långsida. Detta undertryck kommer främst att fyllas ut uppifrån. Alltså SUGS röken ner utmed pannan långsida. Speciellt besvärande blir detta på lokets läsida när det blåser något sidvind. Riktiga rökskärmar fungerar då så att det mellan de framstickande skärmarna, framför rökskåpsluckan bildas ett kraftigt övertyck av fartvinden. Luften härifrån kommer sedan att pressas genom spalten mellan skärman och rundpannan. En ridå av ren luft "spolar" alltså rent utefter rundpannan och föraren får fri sikt. Han ser ju bara bakkanten på skärmen, så den hindrar inte sikten så mycket. Av detta följer då även att alla de otaliga arrangemang med mindre eller större plåtar som skall lyfta röken uppåt inte fungerar. Bakom dem blir det bara nya "bogvågor" och turbulens som suger ner röken igen. Att det är mest modernare lok som har haft dessa skärmar hänger delvis ihop med att de även har haft effektivare blästerrör och skorsten. En effektiv sådan "front end" ger lågt mottryck i cylidrarnas ångavlopp och därmed bättre verkningsgrad. MEN även lägre hastighet hos ångan och röken när de lämnar skorstenstoppen. Och därmed större problem med skymmande rök. Hoppas det förklarar en del. Tyskarna är som vanligt mer precisa i sin benämning av dess: Windleitblechen (vindledningsplåtar) Dag B"
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Vovven47.
Om du byter metkrok efter Lennarts önskemål på tendrarna. Har du då även lust att byta nummer på 1003. Du har ju gjort 1003 tidigare, så denna lokskylt finns för att bara flyttas över till 1010 vid kloning, men då blir det krock med tendern. Om 1010 använder tender 1003. Har själv lokskylt 1011 liggandes, så ge inte tendern det numret om du byter.
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
|
![]() Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
… har fått J-lokets screenshot. Här är en riktig:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 603
|
![]()
Tack För dom finna loken! Det ända som jag saknar är bra hytter men det är ju dessvärre bökigt att bygga bra hytter men något som vore bra är ju om en stl ånglokshytt hade fungerat i dina snygga lok!? men kan inte det som krävs för att få hytten och loket att samarbeta!
Samt snygg och skarp SJ logga, måste va en duktig fotograf ![]() ![]() ![]()
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar. ![]() ![]() Edwin Bohm |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
|
![]() Citat:
Tangentbords-kommandona kommer ej att fungera mot Joc kontroll fil. Återkom om det finns fler problem! Har ej undersökt vad det innebär att inkludera Joc kontroll fil i STL ånglokshytt, men borde gå relativt lätt... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
|
![]() Citat:
Resultat: Inte bra. Problemet är att LAn:s B lok har en ny x.gs fil inkluderad, som ett gränssnitt mot hytt scriptet. Om jag lägger in detta script i mitt tender lok, så blir det konflikt med mitt script och då bl.a. med röken. Eftersom denna ånglokshytt är så förb-t snygg så tänker jag göra ett försök att få in ånglokshytten till mina tenderlok genom att skippa scriptet i B loket. I stället införa en alternativ script lösning men fortfarande med alla egenskaper som ånglokshytten bär på + mina. Värt ett försök med en hel del scriptande, och GMax är ändå mer eller mindre dött, så..... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
|
![]()
Här kommer instruktioner om hur lägga in tangentvärden för olika kommandon till min Joc kontrollfil.
Gäller för TANE eller senare versioner. Har ni redan gjort detta, så behövs naturligtvis ingen om-definition. Aktuell version är 6 och finns att hämta här: https://www.mediafire.com/file/e9wrp...lFile.pdf/file |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
|
![]()
Anpassade till mina ånglok.
![]() ![]() ![]() Naturligtvis skiljer det sig en hel del mellan STL skriptet och mitt. Huvudsakligen: 1. STL:s skript borttaget från själva B eller Sb loket. 2. En hel del skript rader borttagna från huvud skriptet för hytten liksom det andra skriptet för hytten. 3. Mina kontrollfils kommandon inlagda i skriptet. 4. Kabin ljud inlagt. 5. Lägg märke till det låga vattenståndet i pannan, när ni startar upp loket i cabin mode! 6. Slutligen så borde man också synkronisera fönster/dörrar mot hytt respektive lok mesh. Öppnar man t.ex. hyttdörren i cabin mode och sen byter kamera till loket så skall ju även hytt dörren vara öppen i denna vy. Fungerar i STL versionen. Om ni inte "orkar" aktivera reglagen i hytten så finns: "n" öka sotarfrekvensen. Kolla röken. 3 lägen. "shift n" minska sotarfrekvensen. 3 lägen. "alt d" sätt på/av cylinder utblåsningen. "shift i" utblåsning "ejektorer" Anm. Vissa av ovan kommandon förutsätter att loket rört på sig minst en gång. En anmärkning till: Om ni kopplar till olje (ved) tendern till loket och kör i cabin mode, så fungerar INTE "inösning av kol" (space tangenten). Tog lång, lång tid innan jag förstod varför: I olje (ved) tenderns config fil hade jag definierat: queues { load-oil (load-wood) { size 5200 initial-count 5200 product-kuid <kuid:44179:60013> animated-mesh "load" attachment-points { 0 "a.load" } allowed-products { 0 <kuid:44179:60013> } } Om ni ändrar load-oil (load-wood) till load-coal så kommer det att fungera. En sista anmärkning: Om ni vill lägga in STL hytten i ett annat av mina ånglok så: 1. Klona loket i fråga. 2. I config filen skall ni ändra på 2 ställen. I början av config filen interior till <kuid2:448495:50546:1> Sluten hytt <kuid2:448495:50547:1> Öppen hytt <kuid2:448495:50548:1> Tank hytt I slutet av config filen kuid-table { interior till <kuid2:448495:50546:1> Sluten hytt <kuid2:448495:50547:1> Öppen hytt <kuid2:448495:50548:1> Tank hytt |
![]() |
![]() |