Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Downloads

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-11-25, 13:38   #1
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard SJ Kamel version 3

Har gjort en uppdatering till, på Vovvens uppdatering.

Fixat till SJ-loggan på 2 av vagnarna (centrerat mellan fönstrena). Gavlarna på samtliga enheterna.
Y3 hade texture 2048x2048 och dom andra hade 1024x1024. Ändrat så att samtliga har 2048x2048. För att underlätta, om jag i framtiden ger mig på texturegruppen.

Vovvens kuid2:a höjd på slutet med ett snäpp på samtliga enheter.

Finns i länken nedan på Mediafire.

http://www.mediafire.com/file/62yl32...Y3+Kamelen.cdp




.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Flyttad sj logga.jpg (100.1 KB, 382 visningar)
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2018-11-27, 02:28   #2
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
Standard SJ Xoa5 motorvagnståg

Tåget gick VÄLDIGT trögt i DCC mode. Rörde sig knappt i TRS2019.
Därför har jag gjort ändringar i tåg setet så nu fungerar det normalt under TRS2019.
Vad det får för konsekvenser i andra Trainz versioner vet jag inte!!!
Hör i så fall av er.



Tåget har fått följande nya egenskaper:

1.Start/stopp motor styrt av pantograferna.
2.Loket bogserbart av ång/diesel fordon när motorn avstängd.
3.Förare avlägsnas när motorn stängs av.
4.Förare flyttar till den plats som pekar i färdriktningen.(Kolla röd/grön pil)
5. Animerade dörrar, som styrs av tang.komb. "alt-v" för vänster sida resp. "alt-h" för
höger sida.
Dessa 2 funktionaliteter kan bara aktiveras från endera motorvagn.
Vänster blir samma sida som föraren sitter.
Gäller alltså att ni definierat upp min kontroll fil. Hur man gör detta kan
läsas under fliken "allmänt om Trainz" och tråden "Definiera upp en Kontroll fil i TANE".
6.Broms ljud.
7.Vindrutetorkare automatiskt av/på beroende av väderförhållanden.
8.Blixtar/sprakande ljud från pantograf.




Förutom tåget så lägg märke till det torra gräset i förgrunden, vilket vajar för vinden = TurfFx egenskap.
Man MÅLAR alltså in detta i scenariet.
Kolla dessutom den upphöjda stenen till vänster, som lagts dit m.hj.a Trainz Clutter teknik. Numera kan man definiera upp
markförhållanden, dvs. vad skall marken i detta område bestå av för ingredienser i procent. Du väljer och sedan målar du ut
detta på ett enkelt sätt och vissa föremål höjer sig, som t.ex. stenar!
Håller på och experimenterar med dessa 2 tekniker.


Länk till SJ Xoa5 tåget:
http://www.mediafire.com/file/k4239t...11_30.cdp/file


Observera att ni också måste ha laddat ned det ursprungliga SJ Xoa5 tåget!
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-11-28, 02:10   #3
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
Standard SJ Y1 familjen

Har testat ut Y1 familjen i TRS2019, men skall fungera även i övriga Trainz versioner.

Tåget har fått följande nya egenskaper:

1.Samtliga fordon försedda med Bengans texturer.
2.Start/stopp motor styrt via Surveyor ("?"-kommandot) eller i Driver mode via "ctrl+höger musknapp".
Alternativt styrt av tangentbordskomb. "alt-x". Gäller endast för motorvagn.
3.Bogserbart när motorn avstängd.
4.Förare avlägsnas när motorn stängs av.
5.Förare flyttar till den plats som pekar i färdriktningen.(Kolla röd/grön pil)
6. Animerade dörrar, som styrs av tang.komb. "alt-v" för vänster sida resp. "alt-h" för
höger sida.
Dessa 2 funktionaliteter kan bara aktiveras från motorvagn. Vänster blir samma sida
som föraren sitter.
Observera att om motorfordon befinner sig i vardera ände, så skall slickepinnarna positioneras i ändpunkten
på fordonet. Se bild nedan och rödmarkerade pilar.
Gäller att ni definierat upp min kontroll fil. Hur man gör detta kan
läsas under fliken "allmänt om Trainz" och tråden "Definiera upp en Kontroll fil i TANE".
7.Vindrutetorkare automatiskt av/på beroende av väderförhållanden.
8.Släpvagnarnas rök sätts av/på via motor stopp/start. Observera att
röken är AV då spelet startas upp.








Observera att om ni vill kunna ÄNDRA på körriktningen (röd/grön pil) så gäller:
Motorvagn i bägge ändarna och kolla slickepinnarnas läge i bild 1 ovan.


Hör av er vid eventuella konstigheter. Scriptingen har blivit rätt så komplicerad.....

Länk till SJ Y1 familjen (188 MB!):
http://www.mediafire.com/file/egegnj...11_28.cdp/file


Observera att ni också måste ha laddat ned den ursprungliga SJ Y1 familjen.
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-11-28, 13:44   #4
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard Byte av Texture på UDFos och UF2.

Vovven har glömt att lägga in dom nya texturerna på UDFos och UF2.
Så att SJ logga och nummer saknas.
Har nu bytt texturen på dom båda och cdp-filen gick att ladda upp här på Forumet, så den ligger för nedladdning här.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2018-11-28 132035.jpg (278.6 KB, 319 visningar)
Filtyp: jpg 2018-11-28 132553.jpg (279.2 KB, 318 visningar)
Bifogade filer
Filtyp: cdp SJ HC UDFos och UF2 Start Stop Joc.cdp (4.95 MB, 89 visningar)
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-11-29, 02:10   #5
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
Standard Sj x2000

1.Tåget gick VÄLDIGT trögt i DCC mode. Rörde sig knappt i TRS2019.
Därför har jag gjort ändringar i tåg setet så nu fungerar det normalt under TRS2019.
Vad det får för konsekvenser i andra Trainz versioner vet jag inte!!!
Hör i så fall av er.

2. Jag valde ut Ekans motor/manöver vagn och fann sedan att man INTE kunde ändra
texturer på dessa. Synd! Tyvärr fungerade texturering på andras motor/manövervagn.
Så det blir väl för nån på Forumet att anpassa detta.
Om hjälp behövs, så meddela mig...



Tåget har fått följande nya egenskaper:

1.Start/stopp motor styrt av pantograferna.
2.Loket bogserbart av ång/diesel fordon när motorn avstängd.
3.Förare avlägsnas när motorn stängs av.
4.Förare flyttar till den plats som pekar i färdriktningen.(Kolla röd/grön pil)
5. Animerade dörrar, som styrs av tang.komb. "alt-v" för vänster sida resp. "alt-h" för
höger sida.
Dessa 2 funktionaliteter kan bara aktiveras från endera motor/manöver vagn.
Vänster blir samma sida som föraren sitter.
Gäller alltså att ni definierat upp min kontroll fil. Hur man gör detta kan
läsas under fliken "allmänt om Trainz" och tråden "Definiera upp en Kontroll fil i TANE".
6.Broms ljud.
7.Vindrutetorkare automatiskt av/på beroende av väderförhållanden.
8.Blixtar/sprakande ljud från pantograf.
9.Lok vissla (Autentiskt från video inspelning)



Länk till SJ X2000:
http://www.mediafire.com/file/bpc7tt...11_29.cdp/file

Observera att ni också måste ha laddat ned det ursprungliga SJ X2000!
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-11-29, 15:12   #6
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av vovven47 Visa inlägg
2. Jag valde ut Ekans motor/manöver vagn och fann sedan att man INTE kunde ändra
texturer på dessa. Synd! Tyvärr fungerade texturering på andras motor/manövervagn.
Så det blir väl för nån på Forumet att anpassa detta.
Om hjälp behövs, så meddela mig...

Motorvagn och manövervagnen använder 2 olika texturer.
Därför funkar inte dom med texturegrupp, som det gör med vagnarna som bara använder en texture.
Jag tar och klonar Vovvens motorvagn och manövervagn, när jag får tid över och flyttar över dom andra texturerna till dom.

EDIT: Det är en texture för fronten och en för resten av kroppen. Det är bara dom X2:or som har det svarta i fronten gemensamt, som fungerar med texturegrupp.
.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2018-11-29 145305.jpg (234.5 KB, 305 visningar)
__________________
Bengan

Senast redigerad av Bengan den 2018-11-29 klockan 15:22.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-11-29, 19:45   #7
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard X2 Motorvagnar och Manövervagnar

Fick inte heller till det, med texturegrupp på några utav motor/manövervagnarna. Dom som hade texturegrupp tidigare.
Så nu har jag istället klonat Vovvens motorvagn och manövervagn.
Som jag sen har petat in dom andra texturerna i, som passar till vagnarna och deras texturegrupp.

Finns i länken nedan på Mediafire.

http://www.mediafire.com/file/gv2g93cu6oiwqs3/X2000+Motorvagn+och+Man%C3%B6vervagn.cdp

EDIT: Glömde ta med en uppsättning till i bild.


.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2018-11-29 191735.jpg (291.6 KB, 291 visningar)
__________________
Bengan

Senast redigerad av Bengan den 2018-11-29 klockan 19:47.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:11.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009