![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Har gjort en uppdatering till, på Vovvens uppdatering.
Fixat till SJ-loggan på 2 av vagnarna (centrerat mellan fönstrena). Gavlarna på samtliga enheterna. Y3 hade texture 2048x2048 och dom andra hade 1024x1024. Ändrat så att samtliga har 2048x2048. För att underlätta, om jag i framtiden ger mig på texturegruppen. Vovvens kuid2:a höjd på slutet med ett snäpp på samtliga enheter. Finns i länken nedan på Mediafire. http://www.mediafire.com/file/62yl32...Y3+Kamelen.cdp .
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
|
![]()
Tåget gick VÄLDIGT trögt i DCC mode. Rörde sig knappt i TRS2019.
Därför har jag gjort ändringar i tåg setet så nu fungerar det normalt under TRS2019. Vad det får för konsekvenser i andra Trainz versioner vet jag inte!!! Hör i så fall av er. Tåget har fått följande nya egenskaper: 1.Start/stopp motor styrt av pantograferna. 2.Loket bogserbart av ång/diesel fordon när motorn avstängd. 3.Förare avlägsnas när motorn stängs av. 4.Förare flyttar till den plats som pekar i färdriktningen.(Kolla röd/grön pil) 5. Animerade dörrar, som styrs av tang.komb. "alt-v" för vänster sida resp. "alt-h" för höger sida. Dessa 2 funktionaliteter kan bara aktiveras från endera motorvagn. Vänster blir samma sida som föraren sitter. Gäller alltså att ni definierat upp min kontroll fil. Hur man gör detta kan läsas under fliken "allmänt om Trainz" och tråden "Definiera upp en Kontroll fil i TANE". 6.Broms ljud. 7.Vindrutetorkare automatiskt av/på beroende av väderförhållanden. 8.Blixtar/sprakande ljud från pantograf. ![]() Förutom tåget så lägg märke till det torra gräset i förgrunden, vilket vajar för vinden = TurfFx egenskap. Man MÅLAR alltså in detta i scenariet. Kolla dessutom den upphöjda stenen till vänster, som lagts dit m.hj.a Trainz Clutter teknik. Numera kan man definiera upp markförhållanden, dvs. vad skall marken i detta område bestå av för ingredienser i procent. Du väljer och sedan målar du ut detta på ett enkelt sätt och vissa föremål höjer sig, som t.ex. stenar! Håller på och experimenterar med dessa 2 tekniker. Länk till SJ Xoa5 tåget: http://www.mediafire.com/file/k4239t...11_30.cdp/file Observera att ni också måste ha laddat ned det ursprungliga SJ Xoa5 tåget! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
|
![]()
Har testat ut Y1 familjen i TRS2019, men skall fungera även i övriga Trainz versioner.
Tåget har fått följande nya egenskaper: 1.Samtliga fordon försedda med Bengans texturer. 2.Start/stopp motor styrt via Surveyor ("?"-kommandot) eller i Driver mode via "ctrl+höger musknapp". Alternativt styrt av tangentbordskomb. "alt-x". Gäller endast för motorvagn. 3.Bogserbart när motorn avstängd. 4.Förare avlägsnas när motorn stängs av. 5.Förare flyttar till den plats som pekar i färdriktningen.(Kolla röd/grön pil) 6. Animerade dörrar, som styrs av tang.komb. "alt-v" för vänster sida resp. "alt-h" för höger sida. Dessa 2 funktionaliteter kan bara aktiveras från motorvagn. Vänster blir samma sida som föraren sitter. Observera att om motorfordon befinner sig i vardera ände, så skall slickepinnarna positioneras i ändpunkten på fordonet. Se bild nedan och rödmarkerade pilar. Gäller att ni definierat upp min kontroll fil. Hur man gör detta kan läsas under fliken "allmänt om Trainz" och tråden "Definiera upp en Kontroll fil i TANE". 7.Vindrutetorkare automatiskt av/på beroende av väderförhållanden. 8.Släpvagnarnas rök sätts av/på via motor stopp/start. Observera att röken är AV då spelet startas upp. ![]() ![]() ![]() Observera att om ni vill kunna ÄNDRA på körriktningen (röd/grön pil) så gäller: Motorvagn i bägge ändarna och kolla slickepinnarnas läge i bild 1 ovan. Hör av er vid eventuella konstigheter. Scriptingen har blivit rätt så komplicerad..... Länk till SJ Y1 familjen (188 MB!): http://www.mediafire.com/file/egegnj...11_28.cdp/file Observera att ni också måste ha laddat ned den ursprungliga SJ Y1 familjen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Vovven har glömt att lägga in dom nya texturerna på UDFos och UF2.
Så att SJ logga och nummer saknas. Har nu bytt texturen på dom båda och cdp-filen gick att ladda upp här på Forumet, så den ligger för nedladdning här.
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
|
![]()
1.Tåget gick VÄLDIGT trögt i DCC mode. Rörde sig knappt i TRS2019.
Därför har jag gjort ändringar i tåg setet så nu fungerar det normalt under TRS2019. Vad det får för konsekvenser i andra Trainz versioner vet jag inte!!! Hör i så fall av er. 2. Jag valde ut Ekans motor/manöver vagn och fann sedan att man INTE kunde ändra texturer på dessa. Synd! Tyvärr fungerade texturering på andras motor/manövervagn. Så det blir väl för nån på Forumet att anpassa detta. Om hjälp behövs, så meddela mig... Tåget har fått följande nya egenskaper: 1.Start/stopp motor styrt av pantograferna. 2.Loket bogserbart av ång/diesel fordon när motorn avstängd. 3.Förare avlägsnas när motorn stängs av. 4.Förare flyttar till den plats som pekar i färdriktningen.(Kolla röd/grön pil) 5. Animerade dörrar, som styrs av tang.komb. "alt-v" för vänster sida resp. "alt-h" för höger sida. Dessa 2 funktionaliteter kan bara aktiveras från endera motor/manöver vagn. Vänster blir samma sida som föraren sitter. Gäller alltså att ni definierat upp min kontroll fil. Hur man gör detta kan läsas under fliken "allmänt om Trainz" och tråden "Definiera upp en Kontroll fil i TANE". 6.Broms ljud. 7.Vindrutetorkare automatiskt av/på beroende av väderförhållanden. 8.Blixtar/sprakande ljud från pantograf. 9.Lok vissla (Autentiskt från video inspelning) Länk till SJ X2000: http://www.mediafire.com/file/bpc7tt...11_29.cdp/file Observera att ni också måste ha laddat ned det ursprungliga SJ X2000! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]() Citat:
Motorvagn och manövervagnen använder 2 olika texturer. Därför funkar inte dom med texturegrupp, som det gör med vagnarna som bara använder en texture. Jag tar och klonar Vovvens motorvagn och manövervagn, när jag får tid över och flyttar över dom andra texturerna till dom. EDIT: Det är en texture för fronten och en för resten av kroppen. Det är bara dom X2:or som har det svarta i fronten gemensamt, som fungerar med texturegrupp. .
__________________
Bengan Senast redigerad av Bengan den 2018-11-29 klockan 15:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Fick inte heller till det, med texturegrupp på några utav motor/manövervagnarna. Dom som hade texturegrupp tidigare.
Så nu har jag istället klonat Vovvens motorvagn och manövervagn. Som jag sen har petat in dom andra texturerna i, som passar till vagnarna och deras texturegrupp. Finns i länken nedan på Mediafire. http://www.mediafire.com/file/gv2g93cu6oiwqs3/X2000+Motorvagn+och+Man%C3%B6vervagn.cdp EDIT: Glömde ta med en uppsättning till i bild. .
__________________
Bengan Senast redigerad av Bengan den 2018-11-29 klockan 19:47. |
![]() |
![]() |