Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Downloads

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-11-16, 02:34   #1
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
Standard SJ Paprika tåg

Har testat ut tåget i TRS2019, men skall fungera även i övriga Trainz versioner.

Tåget har fått följande nya egenskaper:

1.Start/stopp motor styrt av pantograferna.
2.Loket bogserbart av ång/diesel fordon när motorn avstängd.
3.Förare avlägsnas när motorn stängs av.
4.Förare flyttar till den plats som pekar i färdriktningen.(Kolla röd/grön pil)
5. Animerade dörrar, som styrs av tang.komb. "alt-v" för vänster sida resp. "alt-h" för
höger sida.
Dessa 2 funktionaliteter kan bara aktiveras från motor/manöver vagn. Vänster blir samma sida
som föraren sitter.
Fönster öppnas/stängs också under dessa funktioner längs med tåget "slumpmässigt".
Gäller alltså att ni definierat upp min kontroll fil. Hur man gör detta kan
läsas under fliken "allmänt om Trainz" och tråden "Definiera upp en Kontroll fil i TANE".
6.Broms ljud.
7.Vindrutetorkare automatiskt av/på beroende av väderförhållanden.
8.Blixtar/sprakande ljud från pantograf.

Tycker verkligen att detta är ett välgjort tåg, som slår de flesta rälsbusståg på N3v!
Skulle egentligen läggas upp på N3v:s nedladdningssida......






Giltiga tågsammansättningar:




Alltså:
Om ni vill kunna ÄNDRA på körriktningen så gäller:
Motorvagn i bägge ändarna
eller
Motorvagn/manövervagn i vardera ände.


Observera att ni måste trycka 2 gånger på "End" (Pantograf) för att stoppa motorn
om ni har motorvagn i vardera ände. Åtminstone är det så i TRS2019.

Hör av er vid eventuella konstigheter. Scriptingen har blivit rätt så komplicerad.....

Länk till SJ paprika tåg:
http://www.mediafire.com/file/0e9awf...11_16.cdp/file



Observera att ni också måste ha laddat ned det ursprungliga SJ paprika tåget!
vovven47 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2018-11-20, 02:16   #2
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
Standard SJ Kamelen

Har testat ut tåget i TRS2019, men skall fungera även i övriga Trainz versioner.

Tåget har fått följande nya egenskaper:

1.Start/stopp motor styrt via Surveyor ("?"-kommandot) eller i Driver mode via "ctrl+höger musknapp".
Alternativt styrt av tangentbordskomb. "alt-x". Gäller endast för motorvagn.
2.Bogserbart när motorn avstängd.
3.Förare avlägsnas när motorn stängs av.
4.Förare flyttar till den plats som pekar i färdriktningen.(Kolla röd/grön pil)
5. Animerade dörrar, som styrs av tang.komb. "alt-v" för vänster sida resp. "alt-h" för
höger sida.
Dessa 2 funktionaliteter kan bara aktiveras från motor/manöver vagn. Vänster blir samma sida
som föraren sitter.
Gäller alltså att ni definierat upp min kontroll fil. Hur man gör detta kan
läsas under fliken "allmänt om Trainz" och tråden "Definiera upp en Kontroll fil i TANE".
6.Broms ljud.
7.Vindrutetorkare automatiskt av/på beroende av väderförhållanden.








Observera att om ni vill kunna ÄNDRA på körriktningen så gäller:
Motorvagn i bägge ändarna
eller
Motorvagn/manövervagn i vardera ände.


Hör av er vid eventuella konstigheter. Scriptingen har blivit rätt så komplicerad.....

Länk till SJ Kamelen:
http://www.mediafire.com/file/xej5gd...11_20.cdp/file



Observera att ni också måste ha laddat ned den ursprungliga SJ Kamelen.
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-11-20, 08:28   #3
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
Standard

Jag har fått en indikation om att strålkastarna inte fungerar på Kamelen.
Är det nån mer som har problem med dessa?

Själv får jag dem att fungera både på motor/manöver vagn utan några som helst problem.
Jag kör numera endast TRS2019.
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-11-23, 02:17   #4
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
Standard SJ Kamel version 2

Här kommer ny version av SJ kamel där även "Start Motor" funktionen i fönsterhanteraren skall
stänga eventuella öppna dörrar/fönster i efterföljande enheter vid stopp av motor.

Länk adress:
http://www.mediafire.com/file/9xt15s...11_23.cdp/file
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-11-25, 13:38   #5
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard SJ Kamel version 3

Har gjort en uppdatering till, på Vovvens uppdatering.

Fixat till SJ-loggan på 2 av vagnarna (centrerat mellan fönstrena). Gavlarna på samtliga enheterna.
Y3 hade texture 2048x2048 och dom andra hade 1024x1024. Ändrat så att samtliga har 2048x2048. För att underlätta, om jag i framtiden ger mig på texturegruppen.

Vovvens kuid2:a höjd på slutet med ett snäpp på samtliga enheter.

Finns i länken nedan på Mediafire.

http://www.mediafire.com/file/62yl32...Y3+Kamelen.cdp




.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Flyttad sj logga.jpg (100.1 KB, 382 visningar)
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-11-27, 02:28   #6
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
Standard SJ Xoa5 motorvagnståg

Tåget gick VÄLDIGT trögt i DCC mode. Rörde sig knappt i TRS2019.
Därför har jag gjort ändringar i tåg setet så nu fungerar det normalt under TRS2019.
Vad det får för konsekvenser i andra Trainz versioner vet jag inte!!!
Hör i så fall av er.



Tåget har fått följande nya egenskaper:

1.Start/stopp motor styrt av pantograferna.
2.Loket bogserbart av ång/diesel fordon när motorn avstängd.
3.Förare avlägsnas när motorn stängs av.
4.Förare flyttar till den plats som pekar i färdriktningen.(Kolla röd/grön pil)
5. Animerade dörrar, som styrs av tang.komb. "alt-v" för vänster sida resp. "alt-h" för
höger sida.
Dessa 2 funktionaliteter kan bara aktiveras från endera motorvagn.
Vänster blir samma sida som föraren sitter.
Gäller alltså att ni definierat upp min kontroll fil. Hur man gör detta kan
läsas under fliken "allmänt om Trainz" och tråden "Definiera upp en Kontroll fil i TANE".
6.Broms ljud.
7.Vindrutetorkare automatiskt av/på beroende av väderförhållanden.
8.Blixtar/sprakande ljud från pantograf.




Förutom tåget så lägg märke till det torra gräset i förgrunden, vilket vajar för vinden = TurfFx egenskap.
Man MÅLAR alltså in detta i scenariet.
Kolla dessutom den upphöjda stenen till vänster, som lagts dit m.hj.a Trainz Clutter teknik. Numera kan man definiera upp
markförhållanden, dvs. vad skall marken i detta område bestå av för ingredienser i procent. Du väljer och sedan målar du ut
detta på ett enkelt sätt och vissa föremål höjer sig, som t.ex. stenar!
Håller på och experimenterar med dessa 2 tekniker.


Länk till SJ Xoa5 tåget:
http://www.mediafire.com/file/k4239t...11_30.cdp/file


Observera att ni också måste ha laddat ned det ursprungliga SJ Xoa5 tåget!
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-11-28, 02:10   #7
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
Standard SJ Y1 familjen

Har testat ut Y1 familjen i TRS2019, men skall fungera även i övriga Trainz versioner.

Tåget har fått följande nya egenskaper:

1.Samtliga fordon försedda med Bengans texturer.
2.Start/stopp motor styrt via Surveyor ("?"-kommandot) eller i Driver mode via "ctrl+höger musknapp".
Alternativt styrt av tangentbordskomb. "alt-x". Gäller endast för motorvagn.
3.Bogserbart när motorn avstängd.
4.Förare avlägsnas när motorn stängs av.
5.Förare flyttar till den plats som pekar i färdriktningen.(Kolla röd/grön pil)
6. Animerade dörrar, som styrs av tang.komb. "alt-v" för vänster sida resp. "alt-h" för
höger sida.
Dessa 2 funktionaliteter kan bara aktiveras från motorvagn. Vänster blir samma sida
som föraren sitter.
Observera att om motorfordon befinner sig i vardera ände, så skall slickepinnarna positioneras i ändpunkten
på fordonet. Se bild nedan och rödmarkerade pilar.
Gäller att ni definierat upp min kontroll fil. Hur man gör detta kan
läsas under fliken "allmänt om Trainz" och tråden "Definiera upp en Kontroll fil i TANE".
7.Vindrutetorkare automatiskt av/på beroende av väderförhållanden.
8.Släpvagnarnas rök sätts av/på via motor stopp/start. Observera att
röken är AV då spelet startas upp.








Observera att om ni vill kunna ÄNDRA på körriktningen (röd/grön pil) så gäller:
Motorvagn i bägge ändarna och kolla slickepinnarnas läge i bild 1 ovan.


Hör av er vid eventuella konstigheter. Scriptingen har blivit rätt så komplicerad.....

Länk till SJ Y1 familjen (188 MB!):
http://www.mediafire.com/file/egegnj...11_28.cdp/file


Observera att ni också måste ha laddat ned den ursprungliga SJ Y1 familjen.
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:34.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009