![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Då har du väl bara missat att ställa in hastighetsnedsättning i de 6 övriga?
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Jag är ledsen, men jag fattar 0 av det här.
Så du har 13 infartssignaler. I 7 av dem när du passerar dem på väg in till sidotågspåret så får du en korrekt hastighetsnedsättning till 40 km/h. I resterande 6 så sker inte detta på väg in på sidotågspåret, utan senaste tidigare hastighet gäller. Korrekt? Kan du i sådana fall visa konfigurationsrutan på en av de som fungerar och en som inte fungerar?
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Jag ska här översiktligt beskriva systemet jag använder som ligger till grund för tråden
Jag använder mig av Trainz´ AI-system. I ena riktningen – från station A till B – har jag ett rakt spår, vilket jag använder som tågväg för ex. cabkörning från A till B. Vänder man på banan blir det annorlund. Här skall AI-systemet användas fullständigt så att tågsätt från B till A styrs konsekvent i på sidospåren. För att lyckas med det krävs två verktyg. STW Linje Dynamisk hastighetstavla (finns inte på ”öppna marknaden”). Track Direction Marker (inbyggd: Tracks/Add Trackmarks). Lägg in Track Direction bakom infartsväxel på huvudtågspåret med pilen riktad mot det mötande tåget. Därmed tvingas tåget in till sidospåret Lägg sedan in ”STW Linje...” på sidospåret bakom växeln. Placeras med gott mått mot Huvudtågspåret. Se till att framsidan med hastighetsangivelsen är riktad mot det ingående tåget. Fyll i hastigheten genom att klicka på ?-tecknet. Jag har testkört från B till A tvågånger med samma resultat. Systemet fungerar för 5 av 12 stationer. För de övriga övergår hastighetet från och med infartssignalen till 40. HUD-rutan (den upptill på höger sida) berättar när det fungerar så här: I Rutans Next Limit 40 km/tim. I Limit står det exempelvis 110. När tåget passerar infartssignalen ligger 110 fast liksom Nex Limits 40. När tåget passerat infartssignalen minskas hastigheten succevist till 56 vid infartssignalen. När växeln passerats övergår Limit till 40. När det inte fingerar: Next Limit 40, Limit 110. I samma ögonblock halva loket passerar infartssignalen slår Limit över till 40 och krypkörningen börjar för att avslutas vid nästa hastighetsstavla. En sådan bör finnas. Det kan handla om en traditionell tavla eller, beroende på linjeböckerna, en ”STW Linje...”. Nu vet Forum om hur det fungerar, varför vet jag inte. Nisse Bilder na: 1/ Track Direction marker vid lastbryggan, bredvid ligger ”STW Linje...”. 2/ Drevviken, fungerar. 3/ Handen fungerar inte. |
![]() |
![]() |