|
| If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below. |
|
|||||||
![]() |
|
|
Thread Tools | Display Modes |
|
|
|
|
#1 |
|
Medlem
Join Date: Nov 2016
Location: Vänersborg
Posts: 605
|
Vad jag kan tyda ur pixlarna i bilden så ser det ut som BJ (koppel) 74.
Jag tror att Lan tänker på hur SJ märkte loken på buffert balken det skulle stämma om lokets utförande stämmer med hur det såg ut efter 1948 hos SJ. Bilden är från BJs hemsida. http://www.bjs-club.se/fordon/anglok-1/bj-y3-74/
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar. ![]() ![]() Edwin Bohm Last edited by Vänersborgs_Stinsen; 04-11-2018 at 10:27 PM. Reason: glömde källhänvisning |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Join Date: Aug 2001
Location: Huddinge, Sweden.
Posts: 6,377
|
Likadant på Lennarts eget ånglok, där han har lagt rar-filen för y3.gs.
Lennart har nog tagit en allt för lång time out för Tane.
__________________
Bengan |
|
|
|
|
|
#3 | |
|
Medlem
Join Date: Nov 2016
Location: Vänersborg
Posts: 605
|
Quote:
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar. ![]() ![]() Edwin Bohm |
|
|
|
|
|
|
#4 | |
|
Medlem
Join Date: Jan 2008
Location: Uppland, Sverige
Posts: 2,733
|
Quote:
BJs lok brukar ha mässingstecken på buffertbalken, men vissa lok hade numret på båda sidor om kopplet, istället för BJ på vänster sida. Exempel: BJ C3 52.74:an hade i alla fall denna typ av märkning med BJ på vänster sida på 40-talet, före förstatligandet.
__________________
-k- |
|
|
|
|
|
|
#5 | |
|
Medlem
Join Date: Nov 2016
Location: Vänersborg
Posts: 605
|
Quote:
Jag forskar i detta men det ska tydligen vara BJ 74 på buffert så är det på H3s om jag inte mins fel, BJ 111-112 på h3s på lev foto
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar. ![]() ![]() Edwin Bohm |
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Medlem
Join Date: Jan 2008
Location: Uppland, Sverige
Posts: 2,733
|
Det kan ju vara lite olika beroende på vilken verkstad som byggde loken, utifall BJ inte själva specificerade exakt hur det skulle vara märkt. Annars kan de ju ha bytt, så tidiga lok hade nummer på båda sidor och senare lok hade BJ till vänster.
__________________
-k- |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Medlem
Join Date: Jun 2010
Location: Yxlan, Norrtälje
Posts: 1,350
|
Eftersom jag själv för tillfället håller på med BJ fordon har jag hittat följande info på nätet (Från ett järnvägsforum):
" BJ ånglok var försedda med nummerskyltar av gjutjärn. Några undantag fanns. Skylten var elliptisk med två upphöjda ringar. Mellan dessa fanns upptill banans namn BERGSLAGERNAS JERNVÄGAR och nedtill tillverkningsår mellan två fyruddiga "sjärnor". I mittfältet angavs lokets nummer. Vid sekelskiftet 1900 hade man infört ett litterasystem, men dessa littera utsattes inte på skyltarna. Tex hade de nya snälltågsloken med axelföljd 2B-2 littera A. När det överhettade loket 52 kom fick det littera A1. Systemet reviderades 1909 med nya littera samtidigt som siffran 3 infördes för överhettade lok. A blev C och A1 blev C3 tex. Systemet byggde på lokens axelföljd och användes även av de andra banorna inom GSG/GDG. Efter detta började littera införas på lokskyltarna samtidigt som nytillverkade lok fick JERNVÄGAR nystavat JÄRNVÄGAR. Vanligtvis målades skyltarna blå mellan ringarna och röda i mittfältet. De upphöjda partierna var gula. Nummerskyltar fanns uppsatta på lokens hyttsidor samt vad gäller tenderloken även på tenderns bakgavel. På lokens främre buffertbalk angavs ursprungligen texten "No" på ena sidan kopplet, och lokets nummer på den andra. Alltid målat. Omkring 1905 förkom även märkning på "SJ-vis" med nummer på bägge sidor kopplet. I samband med leveransen av de nya loken N3 och H3 började man märka buffertbalken med tjock mässingplåt. "BJ" på ena sidan och numret på andra sidan kopplet. Tankloken hade denna märkning även på bakre buffertbalken. Skorstensmärkning förekom på en del lok levererade under 1900-talets första år, men blev aldrig typiskt BJ. Hade även förekommit några gånger tidigare. Special blev skyltarna på fd SJ B (BJ B3) och SJ Ga2 (BJ G3). På B3 användes tydligen en gammal gjutmodell så texten blev BERGSLAGERNAS JERNVÄGAR. Nedtill angavs både tillverkningsår och anskaffningsår. Tex för BJ B3 129 stod det "1919-1936". G3-loken hade skyltarna ägarmärkta "TGDG" överst. Buffertmärkningen förenklades till ett målat nummer ovanför kopplet. Under Andra Världskriget målades skyltarnas blå/röda bottenfärg över och blev svart. Upphöjda partier fortfarande gula. Ja, det var något i korthet om BJ-märkningen./HK " |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Veteran
Join Date: Nov 2001
Location: Onsala, , Sweden.
Posts: 8,149
|
Tack alla, det har jag aldig tänkt på, men stinsens målsättning var ju att göra loket BJ-"mint condition".
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Medlem
Join Date: Nov 2016
Location: Vänersborg
Posts: 605
|
Jag håller på för tillfället att letar bilder, ritning mm. BJ 74:a står ju på BJs Lärje så där kan man ju fota en del om jag ska göra trainz loket som det ser ut för tillfället irl.
Tack för lite info Vovven.
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar. ![]() ![]() Edwin Bohm |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Medlem
Join Date: Dec 2009
Location: Örtofta
Posts: 371
|
hittade lite om Bj ångloken här samt lite annat som kan hjälpa.
__________________
_____________________________ Sj Gp3119 f.d VGJ:s lok nr 29 |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Medlem
Join Date: Dec 2009
Location: Örtofta
Posts: 371
|
Hittade lite BJ ånglok samt lite annat som kan hjälpa till någon gång.
finns under byggtips samt lite foton om BJ fordon www.mrw1.se/
__________________
_____________________________ Sj Gp3119 f.d VGJ:s lok nr 29 |
|
|
|