![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
|
![]()
Jag skrev tidigare i den här tråden att Fällbom endast finns i Routen, INTEW i Sessionen. Det väckte ingen uppmärksamhet. Lägger upp ett par bilder för att förtydliga.
Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2011
|
![]()
Ett objekt ligger bara i ett lager, vilket innebär att t.ex "STL-X Bilväg 10m" finns det (minst) ett objekt av både i sessionslagret och i ruttlagret. Fällbommen ligger på rätt ställe.
De objekten som du visar i sessions-bilden ligger i sessionens lager, vilket innebär att om du öppnar rutten så kommer inte de att synas på banan. Om du öppnar den sessionen via "Edit session" eller kör den, så kommer alla objekt att synas. Och bilderna talar om för mig att du bygger både i sessionslager och ruttlager. Risken för misstag är överhängande! Så enkelt uttryckt: Alla fysiska objekt borde ligga i ruttlagret, lok och vagnar kan placeras var som helst beroende på hur de är tänkta att användas. Ett tågsätt kanske ska finnas i alla sessioner och kan då läggas i ruttlagret, men min rekommendation är att lägga allt rullande materiel i sessionslager så att andra som vill skapa sessioner kan göra det utan att störas av andra fordon. Så här ser min testbana ut: Dependency rutt.jpg Dependency session.jpg Som synes, inga fysiska objekt i sessionen utan bara i rutten! Ruttens dependency är det som tillhandahåller sessionen med information om hur rutten är byggd. Jag vet att du har skrivit tidigare om objekt som försvinner och detta är ett klockrent sätt att uppleva det så! Du bygger, te.x ett vägskydd, i sessionslagret, sparar rutten, återkommer senare, öppnar banan och vägskyddet är borta! Det beror på att sessionslagren endast sparas med den sparade sessionen och när rutten sedan öppnas igen finns ett nytt sessionslager som går att bygga i. Om du hade sparat en session och sedan öppnat den via "Edit session" så kommer allt som är sparat i sessionen också att finnas kvar! Om du inte sparar en session utan endast rutten, men har arbetat i sessions lagret så kommer det jobbet att försvinna. http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...light=blomsson I ovanstående tråd från post #8 skriver jag om lager och att spara (kan ha ändrats lite sedan N3V gjorde om en del, men funkar fortfarande bra för mig) och lite annat. Och jag vidhåller att det är dumt att tillåta editering av sessionslager via rutteditorn eftersom det riskerar att det blir fel, bättre att separera rutt och session på ett tydligt vis. Bättre att offra flexibilitet och att det alltid blir rätt än att det ibland kan bli fel! mvh Håkan
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom. Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17) Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Du har rätt i dina aningar. Jag bygger konsekvent i sessionslagret och sparar i detta. Bygger inte i routen. Möjligtvis mergar jag sessionen till routen. Så har jag gjort allt sedan 2010 lanserades.
Anledningen är helt enkelt att jag prioriterar signaler. Objekten vid rälsen lägger jag inte krut på. Detta beror på att jag bygger cabbanor, där lokförarens uppgift är att hålla koll på tavlor och signalen i stället för utsikten. Har ett flertal järnvägsövergångar som förvarnas med en enkel krysstavla utan ljusskylt. Hos mig har det märkliga uppstått i att krysstavlan försetts med fyra röda ögon. Dom går att ta bort. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
Mittåt - glömde bilden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]()
Hej!
Angående Nils Blids och Blomssons inlägg. Efter många praktiska tester av först TS 2010 och nu Tane har jag tydligt märkt att försök att lägga för många fysiska objekt i "Sessionen" medför oberäkneliga resultat. Ett exempel är att objekt kan "fastna" i sessionen, dvs de går ej att ta bort eller ändra. Utan att veta hur, gissar jag att datalagringsutrymmet i sessioner är begränsat medan utrymmet för "Router-data" är mycket stort. Därför är mitt råd, för att undvika strul, lägg in minimalt med objekt i sessionerna!
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
|
![]()
Jag använder mig av en DEM-bana (HNJ) och skapade den först i TS12 eller
TS2010 (Kommer ej ihåg vilken variant) på grund av att själva kartbilden "försvann" i TANE. Vad jag gjorde var att lägga ut spåren och "måla" landskapet innan jag flyttade över HNJ routen till TANE. Därmed lämnade jag TS12 (TS2010) för gott och har numera endast TANE på min dator. I TANE kompletterade jag HNJ routen med skog, byggnader och signaler, som jag även ställde in i routen. För att testa ut signalerna skapade jag en HNJ TEST SESSION med rullande material. Alltså ALLT utom rullande material finns i min HNJ route. I min HNJ session finns ENDAST rullande material och mina inlagda AI kommandona för vardera tågset. TANE fungerar hur bra som helst under den nästan 3 timmar långa sessionen |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
|
![]()
Är åter igång med TANE och Bensland.
![]() Köper Blossoms argumentation och det är precis så jag jobbar också. Sådant som hör till landet är i Route. Sådant som ska användas "tillfälligt" hamnar i en session. För byggmästaren i Bensland är signaler och tavlor sådant som hör till landet och inget som är tillfälligt för en session. De ska ju användas av flera förare i olika sessioner och därmed ska de finnas, för alltid, längs banvallen (dvs i ruttlagret). Detta gäller naturligtvis också vägkorsningar med tillhörande vägskydd. Alltså i landskapet/rutten. Nu är det så att det gått troll i STL-X fällbommarna. Därför har jag beslutat att, åtminstone tills vidare, radera allt STL-X material från Content Managern. De finns således inte heller i Bensland. Efter detta har Bensland startat utan problem och inga krascher. Vägskydden i Bensland är uppbyggda med TRC Vägskydd. En engelsk version som fungerar ungefär på samma vis som STL. Det fungerar med charm och får vara en ersättning tills problemet är löst. Hälsningar
![]() |
#8 | |
Medlem
|
![]() Citat:
DJ-DVVJ i TANE: Routen 9,5 mB, sessionen 273 kkkB. Nisse |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
|
![]()
Och min rutt Bergensbanen 390Mb! Inga problem med TS2018.
![]() |
![]() |
![]() |