![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
En vattenhäst behöver vatten – och när det inte finns kommunalt vatten tvingas man ta till andra grepp. Så ock för den lilla stationen Kråkviken norr om Bengtsfors. Sjöar är räddningen för torrlagda ånglok och har därför en viss betydelse vid placeringen av en station.
I fallet Kråkviken får lokföraren hämta vatten en bra bit söder om stationen; först stopp vi stationen, sedan vattenhästen – eller tvärtom. Förlängd gångtid m a o. Vatten till vattenhästen pumpades upp vid kantan av sjön, trycktes sedan upp till ett vattentorn och därifrån med självfall till vattenhästen. Ett annat exempel är Hallanda utefter ÅmÅJ. Där låg pumpskjulet på en brygga (långgrund strand) för att sedan tryckas uppåt under järnvägen till vattentornet. Anläggningen låg två kilometer söder om stationen. Några spår finns inte kvar, på banvallen rullar bilar – men vattentornet finns kvar. Det vårdas av museiföreningen vid ÅmÅJ med kommunala medel. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Vattentornet i Hallanda finns ritning på för nån med bygglust.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Då passar jag på med att komplettera LAns ritning med en bild. Pumpskjulet skymtar i bildens vänstra kant nertill vid vassen.
Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 395
|
![]()
Intressant att läsa om vilket jobb ni lägger ner på era banor. Framförallt till dig Nisse, som ivrigt vill återskapa så långt det nu går med det material som finns i TANE och Trainz.
![]()
__________________
Benkegbg Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 395
|
![]()
Intressant att läsa om vilket jobb ni lägger ner på era banor. Framförallt till dig Nisse, som ivrigt vill återskapa så långt det nu går med det material som finns i TANE och Trainz.
![]() Själv har jag inte det tågintresset i blodet utan gör efter egen fantasi. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]() Citat:
Nisse |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Under mitt dressin-trampande igenom delar av Dalsland och Värmland stötte jag på en häpnadsväckande sak:
Spåret går tvärs igenom en kyrkogård! Här krävs bildbevis och som bifogas med min Trainz-färgade version. Kyrkogården ligger i Blomskog, Årjängs kommun Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Järnvägen som går tvärsigenom en kyrkogård (inlägget ovan) fascinerar mig. Tittar man på nätet finns det inte värst mycket uppgifter annat än att Blomskog tappade 53 invånare under 16 års tid – från 550 år 2000 till 497 i fjol. Det är ett kraftigt tapp.
Den gamla kyrkan brann ner och efter en hård strid om byggnadsmaterial stod kyrkan klar två år efter att järnvägen satts i drift. Striden vanns av tegelfalangen just till följd av transportmöjligheterna. Anläggandet av den nedre kyrkogården kan kanske ses som en optimistisk tolkning av befolkningsprognosen. Men vad händer när järnvägen går i graven? Fältet är brett för spekulationer. Underhållet av banan för att gynna dressintrampande är säkerligen synnerligen begränsat. Kan man vänta sig en ny strid om och hur järnvägen skall begravas? Nisse |
![]() |
![]() |