Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-11-13, 19:57   #1
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Det fem mil,två kilometer och 100 meter långa spåret mellan Bengtsfors och Årjäng är nu lagt – inte utan visst besvär. Anledningen är de sista 14 kilometrarna med höga berg som måste besegras – och att hålla 20-promillegränsen. Det har de ursprungliga banbyggarna löst genom att spåret får ta sig snett utför bergen.

Bilden här under visar på problemets omfattning. Spåret har s a s klistrats fast på bergssidan. I bilden syns tydligt hus sluttningen täcker över den övre rälsen (de vita gridlinjerna). För att spåret skall ligga vågrätt tvingas rallarna att spränga eller fylla ut långa sträckor – så också för mig.

Mellan station Blomskog (kilometer 82) och Årjäng (km 96) har två höga berg besegrats till priset att spåret kortats 218 meter. Station Blomskog (fyra mil från Bengtsfors) hamnade 20 meter fel, vilket visar problemets omfattning.

Anmärkningsvärt är att DEM uppfattar sjöar bättre än berg med riklig skog. Medan DEM meter marken vid sjökanterna tre meter fel hamnar berg/skog upp till 50 meter fel. Sånt vållar problem för en Trainz-byggare. Förutom kilometerstolparna har 25 lutningstavlor placerats – flera i häradet 15-19 promillas lutning.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Forum-bild.jpg (120.4 KB, 195 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2017-11-21, 12:22   #2
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

En vattenhäst behöver vatten – och när det inte finns kommunalt vatten tvingas man ta till andra grepp. Så ock för den lilla stationen Kråkviken norr om Bengtsfors. Sjöar är räddningen för torrlagda ånglok och har därför en viss betydelse vid placeringen av en station.

I fallet Kråkviken får lokföraren hämta vatten en bra bit söder om stationen; först stopp vi stationen, sedan vattenhästen – eller tvärtom. Förlängd gångtid m a o.

Vatten till vattenhästen pumpades upp vid kantan av sjön, trycktes sedan upp till ett vattentorn och därifrån med självfall till vattenhästen.

Ett annat exempel är Hallanda utefter ÅmÅJ. Där låg pumpskjulet på en brygga (långgrund strand) för att sedan tryckas uppåt under järnvägen till vattentornet. Anläggningen låg två kilometer söder om stationen.

Några spår finns inte kvar, på banvallen rullar bilar – men vattentornet finns kvar. Det vårdas av museiföreningen vid ÅmÅJ med kommunala medel.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Kråkviken.jpg (216.9 KB, 157 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-11-21, 13:24   #3
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Vattentornet i Hallanda finns ritning på för nån med bygglust.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg bana_station_Hallanda_vt_R.jpg (28.4 KB, 155 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-11-21, 17:14   #4
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Då passar jag på med att komplettera LAns ritning med en bild. Pumpskjulet skymtar i bildens vänstra kant nertill vid vassen.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Vattentorn.jpg (279.6 KB, 151 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-11-21, 22:47   #5
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 394
Standard

Intressant att läsa om vilket jobb ni lägger ner på era banor. Framförallt till dig Nisse, som ivrigt vill återskapa så långt det nu går med det material som finns i TANE och Trainz.
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-11-21, 22:48   #6
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 394
Standard

Intressant att läsa om vilket jobb ni lägger ner på era banor. Framförallt till dig Nisse, som ivrigt vill återskapa så långt det nu går med det material som finns i TANE och Trainz.
Själv har jag inte det tågintresset i blodet utan gör efter egen fantasi.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-11-21, 23:24   #7
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av benkegbg Visa inlägg
Intressant att läsa om vilket jobb ni lägger ner på era banor. Framförallt till dig Nisse, som ivrigt vill återskapa så långt det nu går med det material som finns i TANE och Trainz.
Själv har jag inte det tågintresset i blodet utan gör efter egen fantasi.
Fantasi kommer man långt med. Du är ett bra exempel.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-11-26, 15:28   #8
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Under mitt dressin-trampande igenom delar av Dalsland och Värmland stötte jag på en häpnadsväckande sak:

Spåret går tvärs igenom en kyrkogård!

Här krävs bildbevis och som bifogas med min Trainz-färgade version. Kyrkogården ligger i Blomskog, Årjängs kommun

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Blomskog kyrka.jpg (141.1 KB, 114 visningar)
Filtyp: jpg Tåget.jpg (142.2 KB, 114 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:48.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009