Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-11-13, 03:30   #1
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 346
Standard SP2 HF1 RC Build 90842 Ready (PC)

"
This build fixes:
- a couple of AI issues (better navigation through junctions and signals when using the "Drive" command)
- the name signs not being remembered/displayed
- smoke not-working with Physx off
- Use height was adding to the world origin height
- derailments on turntables if you had certain DLC installed
- CTD - DestroyMeshParticleNow> fxAttachmentCount
- TANE Beta launcher shows TRS18 Launcher
- Ctrl-select not working in CM
- several assertions including MeshObject::lockMeshes> Spatial node not visible
- quite a number of regression issues (i.e things that broke as a result of fixing something else that you didn't get to see)

It also includes some precaching optimisations and improved MeshObject sanity checks.
"

Bra att röken kommit tillbaka när PhysX satt till Off. Dock återstår problemet med röken när PhysX satt till On.
Kan uppstå flera lustiga scenarier med ovan parameter aktiverad:








Lägg märke till "atttachment pointers" felet på den undre bilden.

Är dock osäker på om alla användare får dessa konstiga rök scener, men min PC som har NVIDIA GeForce GTX grafik fallerar.
Kanske det fungerar på PC-er bestyckade på annorlunda sätt? Vad vet jag?
I vilket fall som helst jobbas det på detta fel av N3v.

För övrigt så är prestandan mycket, mycket bättre i jämförelse med TANE SP2.
vovven47 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2017-11-13, 22:53   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Rökeffekterna tycker jag det har varit problem med alltid. Redan före TANE och det har inte förbättrats nämnvärt i TANE.

Själv flyger PFX omkring överallt om jag har Physx aktiverat, så jag kör med det deaktiverat. Dock finns någon bugg/limitation som gör att emittern skuttar upp och ned, syns tydligt på skorstensrök. Dessutom glider attachments uppåt när man kör igenom skärningar, då de verkar kollidera med markytan på något sätt.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-11-16, 15:28   #3
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Rökeffekterna tycker jag det har varit problem med alltid. Redan före TANE och det har inte förbättrats nämnvärt i TANE.

Själv flyger PFX omkring överallt om jag har Physx aktiverat, så jag kör med det deaktiverat. Dock finns någon bugg/limitation som gör att emittern skuttar upp och ned, syns tydligt på skorstensrök. Dessutom glider attachments uppåt när man kör igenom skärningar, då de verkar kollidera med markytan på något sätt.
N3V har väl fått hundratals bugreports om detta det senaste året men verkar oförmögna att reda ut det. PFXer påverkas av många miljöparametrer varav vissa ger felaktig emiision.

Deras målsättning att göra den optimala tågsimulatorn har nog dessvärre spårat ur !

Med önskan om snar bättring:
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-11-16, 20:03   #4
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Tror det bara är ett tecken på att det är ytterligare en uråldrig modul som de försökt att uppdatera genom att porta den till GPU:n (PhysX) men som egentligen bara skulle behöva skrivas om från grunden, precis som grafikmotorn. Men det kommer nog i sinom tid. Blender har samma problem med sin partikelsystemmodul, som är uråldrig och trasslig så den är nära omöjlig att underhålla och fixa buggar i. Men det tar tid och utvecklare att skriva om den, så det får vänta lite till framtiden.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-11-21, 15:53   #5
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Sista patchen ????

... till build 90945, utan quality assertions påkopplat. Detta blir väl slutstation för TANE? Långköraren! Nästa TS2018 med ytterligare vedermödor, stön och stånk - hur länge orkar vi ???
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-11-23, 23:46   #6
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

I och med senaste uppdateringen till 90945 har det hänt en del. Jag har noterat:

Merge Route, som varit en jättebugg, fungerar nu.

Om man sparar och klickar på spara fick man upp en trevliga skylt att "din bana är sparad". Skylten har försvunnit.

När jag öppnat en bana har jag drabbats av stora vita blaffor och en mängd mindre vita fyrkanter och rektanglar. Dom har försvunnit.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-12-19, 23:14   #7
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Hur stabilt är Tane nu?
Tanken på att börja med Trainz igen är frestande men jag vet inte om jag riktigt orkar sätta mig in i Tane om det inte håller det önskvärda måttet. Trainz har alltid haft massa buggar men det man läst om Tane från lansering fram tom nu känns sådär...
__________________
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:26.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009