![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
N3V presenterade ytterligare en game changer för ruttbyggare i nästa Trainz, något de kallar "clutter layers". Det innebär att man kan måla med pensel markvegetations som gräs och lägre växtlighet, vilken automatisk roteras och placeras ut slumpmässigt. De skall också ha snygga övergångar mellan då de syns och när de inte syns för att dölja att de försvinner på håll.
N3Vs egna announcement plus en kort filmsnutt som tyvärr har något problem med upplösningen finns här: https://forums.auran.com/trainz/cont...r-the-easy-way Med alla dessa uppdateringar känns det som att Trainz äntligen börjar komma ikapp de övriga tågsimulatorserierna när det kommer till grafik och detaljrikedom! De har också presenterat nya guidelines för content creators på hur man ska tänka runt detaljrikedom. (http://online.ts2009.com/mediaWiki/i...ecommendations) Nya rekommendationerna är 100 000 - 150 000 polygoner för högsta LOD-nivån på ett lok, vilket kan jämföras med motsvarande rekommendation från CCG år 2007 som då var på 9000... Det har hänt en del på 10 år!
__________________
-k- Senast redigerad av korvtiger den 2017-10-28 klockan 01:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
N3V har presenterat ytterligare en spännande feature som förhöjer kvaliteten något. Det handlar om Parallax Mapping. Detta är en teknik som utökar bump/normalmapping. Bump eller normal mapping (det är i princip samma sak, använder sig bara av olika typer av data i texturerna) används ju för att skapa illusionen av ojämnheter på en platt polygon. Detta är effektivt för till exempel nitarna på ett ånglok eller springorna i en träpanel eller tegelvägg. De skulle inte kunna modelleras ut med polygoner allesammans, utan normal-mapping ger där ett hyfsat bra resultat.
Ett av problemen med bump/normal mapping är att det bara fungerar om man betraktar ytan rakt på. Börjar man kolla från sidan så ser man ofta att det är fake:at med texturer, särskilt där höjdskillnaderna är ganska stora som på tegelväggar. Med parallax mapping använder man sig av en kombinerad normal+height map (RGB är normal map och Z är height i texturen) och tar hänsyn till det djup som texturen ger. På så sätt kan man räkna ut hur ytan hade sett ut om den inte varit platt och på så sätt en mer övertygande illusion av detaljrikedom på en platt polygon. https://www.youtube.com/watch?v=sc88LbVCY18 I videon ser vi vanlig normal mapping som Trainz har idag till höger, vilket ser ganska okey ut när man kollar rakt mot väggen, men inte från en vinkel. Till vänster har vi det nya parallax mapping. Notera att detta alltså är helt plana polygoner vi kollar på! Det är alltså fyra trianglar vi ser, inget mer! Ser man dem rakt på är skillnaderna inte stora, men ser man dem från sidan så syns fördelarna med parallax mapping tydligt. Själv blev jag väldigt imponerad av hur de kunde få byggnaden bakom att sticka fram genom springorna i teglet i den egentligen platta polygonen! Imponerande! ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Senaste nytt om den kommande versionen av Trainz, vilken verkligen börjar arta sig till att ta ett ordentligt kliv framåt!
Denna gången handlar det om ett nytt sätt att placera ut gräs. Förut fick vi ju göra det med hjälp av splines. I nästa version av Trainz har de tagit hjälp av utvecklare på NVIDIA för att implementera en av deras programvaror, kallad Turf Effects. Dessa grässtrån kommer att kunna definieras med ett antal parametrar och "målas ut", likt hur vi gör med marktexturer idag. Gräsbladen har också enkel LOD med hjälp av tessellation som utförs på grafikkortet, vilket gör det mycket effektivt. Om jag förstår saken rätt så finns det även funktioner för att få grässtråns färg att anpassa sig till marktexturens färg, så gräsets färg följer med i övergångar mellan marktexturer. Turf effects ska även ha funktioner för simulering av gräs, hur mycket sådana saker som kommer implementeras i Trainz återstår att se. Läs mer och se lite bilder på tidiga experiment: https://forums.auran.com/trainz/cont...ping-in-Trainz
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Vet inte om det intresserar någon att rapportera om uppdateringarna till nästa Trainz-version, men jag fortsätter utifall att någon skulle hitta något intressant.
![]() Veckans rapport visar upp fler exempel på hur de nya Parallax/Height-mapped ground textures kommer att se ut. Ser ut att kunna bli riktigt bra, när stenar i marken faktiskt poppar upp ovan den plana markytan. Notera att detta fortfarande "bara" är samma plana yta vi tittar på. Det är inte miljontals polygoner som ritas ut, utan en plan yta med en height-map som man med en klurig parallax-mapping algoritm räknar ut hur den rör sig i djupled. https://www.youtube.com/watch?v=vUWSjX3A0iU
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Dina analyser och rapporter om detta intresserar oss (mig) synnerligen.
Vi kanske äntligen får ett Trainz utan "hick-ups" och "stutter" med "skitsnygg" och snabb grafik. Jag håller tummarna !
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 078
|
![]()
Verkar som att man slipper "odla" så mycket gräs i fortsättningen
![]() Ser onekligen bra ut också.
__________________
Ekan |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 384
|
![]()
Jodå, jag (och säkert fler) följer upp denna tråd med stort intresse. Tack för din rapportering och förklaringar om utvecklingen av spelet.
![]()
__________________
Benkegbg Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg. Senast redigerad av benkegbg den 2017-12-11 klockan 12:51. |
![]() |
![]() |