|   | 
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. | 
| 
 | |||||||
|  | 
|  | Ämnesverktyg | Visningsalternativ | 
|  | 
|  2017-10-23, 17:50 | #1 | 
| Medlem Reg.datum: Jan 2008 Ort: Uppland, Sverige 
				 |   

Får du error eller varningar under export/import kan det ju vara en bra idé att kika på dessa!   Annars så är det mest att köra på trial and error-varianten, och försöka olika grejer tills man löser det. 
				__________________ -k- | 
|   |   | 
|  2017-10-24, 11:38 | #2 | 
| Medlem |  Exportera till OBJ-fil 

Men efter jag har exporterat som en OBJ-fil försvinner några texturer trots att jag har dubbelkollat så att det stämmer. Verkar som jag får exportera som DAE eller FBX? 
				__________________ Det finns både gott och ont med Trainz. Bygger T-baneprojektet STHLM.   | 
|   |   | 
|  2017-10-24, 18:13 | #3 | 
				 |   

Låter mystiskt. Borde inte alla blåa delar på modellen ha samma material? Eller har varje del ett eget material? Har du försökt att kolla i obj och mtl-filerna att kopplingen mellan de objekten som saknar material faktiskt saknas även där? Vad händer om du enbart exporterar de delar som blir konstiga?

__________________ -k- | 
|   |   | 
|  2017-10-26, 14:37 | #4 | 
| Medlem |  Återkommer med det... 

MEN NU: måste jag tänka efter hur det blir så med texturerna?! Det finns säkert tutorials hur man gör en realistisk tåg-vagn på SketchUp och Blender. 
				__________________ Det finns både gott och ont med Trainz. Bygger T-baneprojektet STHLM.   | 
|   |   | 
|  2017-10-31, 13:12 | #5 | 
| Medlem |  Exportera hela vagnen? 

När jag exporterar den till Autodesk 3DS Max 2010 från SketchUp, ska jag exportera hela vagnen utan säten och räcken m.m? Jag menar: om jag ska göra räcken, säten och skyltar, är det bättre med 3DS Max? BILDER KOMMER HÄR:    
|   |   | 
|  2017-10-31, 13:14 | #6 | 
| Medlem |  Har tillstånd för vagnen! 

Och för ca en månad sen fick jag skriftligt tillstånd av Lardman att använda modellen till TANE/TSxx! Så ni vet. 
|   |   | 
|  2017-10-31, 20:12 | #7 | 
				 |   

Jag skulle ju säga att allt är bättre att göra i ett riktigt 3D-program, där du faktiskt har kontroll över polygonerna du skapar, vilket man inte har i SketchUp. Så om du har alternativet, kör på 3DsMax.   Förresten, om du har 3Ds (eller Blender heller för den delen), varför använder du SketchUp över huvud taget? 
				__________________ -k- | 
|   |   | 
|  2017-11-01, 09:40 | #8 | 
| Medlem |  Varför jag använder SketchUp...? 

Därför att, jag är tvungen att exportera modellen till FBX eller OBJ-fil.

|   |   | 
|  | 
| Taggar | 
| c20, tane, tunnelbanan sthlm | 
| 
 | 
 |