![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
N3Vs utvecklare har en blog där de presenterar lite vad de gör. De har postat flera sneak-peek videor på features som kommer till nästa version av Trainz:
"Height map ground textures" - Marktexturer med riktig height/displacement mapping, som gör att marken blir knölig: https://www.youtube.com/watch?v=JOtPIWKSaqU "Detail map ground textures" - Gör att man med två texturer med hyfsat låg upplösning (= mer grafikminne över till absurt detaljerade ånglok...) kan få bättre marktexturer som inte ger tydliga upprepande mönster på stor skala, samtidigt som detaljerna på den lilla skalan är kvar: https://www.youtube.com/watch?v=bcamtz6fByk "Height-mapped terrain" - Lite relaterat till den första viden, men här visas att det är verklig displacement-mapping med någon sorts adaptiv tesselering av markens geometri det handlar om, alltså inget fuskande med bump-mappar och annat som ser övertygande ut på håll, men fejk ut nära och som inte tar hänsyn till vattennivåer som i demon: https://www.youtube.com/watch?v=rd81oltPo2U Det ser också ut som att man i den andra videon har slopat dagens system med baseboards, utan att man istället bara målar dit nya grids efter eget behag. Min förhoppning är att detta kommer innebära att man drar upp upplösningen på griden när de ändå håller på, 5 meter är lite för grovt för att kunna skapa snygga banvallar utan att ta till splines. ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |