Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-09-25, 01:01   #1
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 397
Standard

Hejsan!
Har varit lite tyst från mig den senaste tiden. Kanske beroende på att TANE har uppfört sig lugnt och fint - men nu har spökena vaknat till liv igen.
Den här gången handlar det om lok och vagnar som inte finns.

Jag öppnar "Find object..." och väljer "Vehicles". Får en lista på vad som finns utsatt på rälsen. Men vad är DSFX för typ av tåg?

De tre första objekten ligger någonstans i diket och "DSFX FA1 1" ligger i en stor sjö. De övriga ligger lite här och var. Ett ska finnas någonstans i en skogsdunge. Kan inte se något alls hur mycket jag än gräver... Väldigt märkligt. Och det märkliga är också att jag inte har något minne av att jag använt något av dessa!
Om jag gjort det så borde de finnas som ett tåg på en station och inte spridda ute i naturen.
Hälsningar
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Spöktåg1.jpg (186.6 KB, 106 visningar)
Filtyp: jpg Spöktåg2.jpg (149.2 KB, 106 visningar)
Filtyp: jpg spöktåg3.jpg (173.5 KB, 106 visningar)
Filtyp: jpg Spöktåg4.jpg (194.8 KB, 106 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2017-09-25, 01:39   #2
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Är en bugg i SP2, ska vara fixad vid nästa uppdatering.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-09-25, 02:33   #3
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 397
Standard

Okay!
Tack för meddelandet.
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-10-27, 03:09   #4
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 397
Standard Dags igen

för lite "klagomål" eller fråga - om ni också har upplevt detta?
Jag kan inte använda de inbyggda industrierna. När jag vill komma till exempelvis Coal Mine så går det inte.
Det sägs i listan att "caching menu options, please wait..." men det kommer inget. Jag väntar och väntar... till ingen nytta. Inga industrier kommer upp. Flygplatsen, hamnen, kolgruvan och så vidare.

Detta meddelande syns såväl om jag själv vill välja att köra dit eller om jag sätter upp en förare att köra dit
Kör jag själv så kommer jag fram till kolgruvan, men kan inte välja "load". Såklart inte - för det finns ingen industri som loket är sagt att köra till. Det händer inget. Kör jag själv långsamt igenom så, visst, vagnarna laddas upp med kol, men det var meningen att jag ville låta någon extra förare göra detta.

En annan märklig sak: En osynlig bro. Den syns i surveyorn om jag närmar mig den, men inte på avstånd. Den syns inte i Drive-läge. Tåget kör över på en osynlig bro.

Tja, det var lite om detta. För övrigt: Hastigheten? Tåget känner inte av hastighetsskyltarna. Som ni ser i HUD-en till höger. Syns inget om nästa hastighet. Inställd hastighet är den jag hade när jag sedan lät en förare ta över.

Signaler lyser rött och föraren kör trots detta på en del ställen. Vägskydden fungerar inte. Det är släckta Vsi-er och bommar uppe. Men det där har jag redan skrivit om på annat ställe.
Väntar och ser om nästa uppdatering av TANE kan lösa detta - eller så blir det andra saker som strular. Hmmm. Tålamodet och envisheten går upp och ner här.

Hälsningar
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Osynlig bro.jpg (177.1 KB, 63 visningar)
Filtyp: jpg Osynlig bro2.jpg (182.2 KB, 63 visningar)
Filtyp: jpg Osynlig bro3.jpg (193.3 KB, 63 visningar)
Filtyp: jpg Wait and wait.jpg (210.9 KB, 63 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-10-27, 12:44   #5
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 397
Standard Edit

Hej igen!
En ny dag och bron är tillbaka! Märkligt att den uppträdde så. Men nu syns den i alla fall.

Att köra till en industri är löst: Jag satte in en ny Rule: "Drive to industry." De övriga två "Drive to" och "Navigate to" fungerar fortfarande inte.

Hälsningar
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Drive to Industry.jpg (210.2 KB, 55 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-10-27, 13:14   #6
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Har aldrig upplevt att listan med Navigate to/via... behöver laddas. Skulle kunna vara något tillfälligt, eller så är det någon bugg hos N3V. De har uppdaterat hur banor laddas i SP2 vill jag minnas. Istället för att läsa in hela banan, "streamas" den in, så den laddas baseboard efter baseboard allteftersom de behövs. Detta ska vara för att man ska möjliggöra multiplayer, multi-user surveyor och för att kunna snabba upp inladdningstiden för banor om jag förstått det hela rätt. Det är inte omöjligt att de missat att uppdatera något som gör att man får detta beteendet på stora banor.

Bron verkar vara något som gått snett i LOD-beräknande eller liknande. Antagligen tillfälligt eftersom det verkar ha försvunnit. Har varit med om liknande när hela skogar med träd inte velat ladda, men ändå funnits där nästa gång jag öppnade banan.

Vad använder du för signaler och hastighetsskyltar? STLs moderna signalsystem är ju ökänt vid det här laget för att braka ihop vid väldigt stora banor, förhoppningsvis löser Blomssons signalsystem detta i framtiden.
Kolla vad som händer om du slår på Show script exception notifications. Du hittar den om du går in från huvudmenyprogrammet under Trainz Settings>Dev. Det aktiverar den röda lus-symbolen i spelet som har blivit dold för vanliga användare i SP2. Om den dyker upp när du kör banan, ta lite bilder på vad som visas där. Du kan kryssa ur den sedan igen efter att du kollat.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-10-27, 14:46   #7
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 397
Standard

Tack för tipset.
Kommer att ändra alla hastighetstavlor till någon US-modell eller liknande, tills STL får sitt material att fungera.
Den röda lusen - datorspråk som jag ej förstår:

Hälsningar
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Red flea.jpg (46.3 KB, 49 visningar)
Filtyp: jpg Red flea more.jpg (56.2 KB, 49 visningar)
Filtyp: jpg Rödlus1.jpg (114.0 KB, 47 visningar)
Filtyp: jpg Rödlus2.jpg (105.2 KB, 47 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.

Senast redigerad av benkegbg den 2017-10-27 klockan 15:54. Anledning: EDIT Ytterligare två Lusbilder
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:21.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009