![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
|
![]()
Hej Blossom och tack för din utmärkta förklaring över svensk signalstandard.
Som du säger, "fördelen med STL:s system är att de går att göra helt egna varianter utan någon som helst verklighetsförankring". Antar att det samma gäller för ditt system? Just nu så lägger jag inte mer arbete på signaler i landet Bensland utan väntar en tid, tills du känner dig redo att presentera ditt signalsystem. Jag kommer att ägna mer tid åt att göra det stora jobbet - att skapa samhällen och natur och allt sådant. Med andra ord att skapa själva Bensland. Rälsen ligger där och nu är det omgivningen som gäller. Signalerna kan vi ta sedan. Jag har nu SP2 och ALLT med STL's signaler fungerar INTE. Eller rättare sagt. Det fungerar som tidigare, dvs det fungerar när jag lägger ut signaler och provkör, men blir oaktiva julgranar efteråt. Så som sagt. Jag väntar med dem. Det blir full aktivitet i Järnvägskontoret ändå, där presidenten får åka runt och lägga ut vägar och plantera träd.
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2005
|
![]()
Har sett att nu när jag lagt till fler signaler, så är alla "julgranar" en stund när jag startar. sen blir allt normalt.
Kan det vara så att du har så många signaler, så det tar "lång" tid att slå om till rätt ljus? //Crille |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Jo Crille, det kan vara en förklaring. Men som Korvtiger också kommenterade mina julgranar, jag citerar: "Signalerna kommer dessvärre inte att lösa sig hur mycket häftigare hårdvara du än stoppar i datorn. Begränsningen ligger i hur de är implementerade, då alla signaler samtidigt vid uppstart ska kolla upp sina tågvägar, vilket innebär att de allesammans testar att lägga om alla växlar framför sig"
Min hårdvara är en Alienware :: CPU Intel Core i7 3610QM @ 2.30GHz 51 °C Ivy Bridge 22nm Technology RAM 16.0GB Dual-Channel DDR3 @ 798MHz (11-11-11-28) Motherboard Alienware M17xR4 (U3E1) Graphics Generic PnP Monitor (1920x1080@60Hz) Intel HD Graphics 4000 (Dell) 2047MB NVIDIA GeForce GTX 870M (Dell) 55 °C och det är det sistnämnda grafikkortet som datorn, trots ovanstående specifikation, inte vill kännas vid. Den skiftar inte om till det. Vet inte hur jag ska lösa detta. Om någon som läser detta har genuina datorkunskaper så skicka gärna ett mail till benkegbg@hotmail.com
Benkegbg Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg. Senast redigerad av benkegbg den 2017-06-22 klockan 18:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2011
|
![]() Citat:
Det enkla svaret är att mitt system är stelare i det avseendet. Ett skäl till att jag valde att göra ett eget försök med ett nytt signalsystem var just att STL:s moderna del av signalsystemet inte följer de regler och föreskrifter som finns i Sverige. Dessutom så saknades linjeblock och fungerande dvärgsignaler. Med tiden så har dock detta projekt vuxit och innehåller nu betydligt fler delar än vad som var tänkt från början. Inom reglerna som sätts upp för signalsystemet så finns det dock ganska stor frihet hur man vill placera signalerna, fast korrekta avstånd mellan medriktade signaler och till medväxlar är väldigt viktiga för att det ska fungera och även udda/jämn principen vid namngivning är viktigt. Fast med mitt system så får du då:
Om du orkar att plöja igenom min signaltråd, så står det mer i detalj där vad som sker och hur det är tänkt att fungera. Jag tycker du gör rätt i att vänta med signaler och dylika ting och koncentrera dig på miljöerna. Sedan kan du ju bestämma dig för vilket/vilka signalsystem du vill använda dig av. mvh Håkan
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom. Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17) Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
Wow!
![]() Jag måste erkänna att jag inte är någon inbiten tågfantast och har bara amatörkunskaper om tågvägar, signaler, växlar och allt som har med tåg att göra. Men med ditt signalpaket och med dina utförliga beskrivningar över regler och instruktioner så kanske jag någon gång ska prova på att bygga "verklighetsförankrade" projekt. Vem vet? Bensland kanske blir ett sådant. Befolkning i Bensland inte är nöjda med presidenten längre. Hans egenhändiga signalsystem ställer till kaos i tågtrafiken. Förarna känner sig vilsna, trots signaler som visar upp och ner. Tågen blir stående på linjen front mot front och kommer ingen vart. Det blev en kaotisk demonstration utanför parlamentet. Den urartade till en revolution och den störtade presidenten har gått i landsflykt till Kanada och landet blir en "svensk provins" med eget självstyre och flagga. Men de får ett säkert "svenskt" signalsystem på sin järnväg. Alla känner sig nöjda och trygga. Ja, så kanske det kan bli. Vi får vänta och se.
![]() |
#6 |
Medlem
|
![]()
Vill bara säga att jag hittills inte har haft något problem med TANE, förutom att mitt nya, dyra, grafikkort inte drivs av min gamla dator. Skulle ha kollat först om moderkortet supportade det, men icke. Så.. Jag får tills vidare köra med det inbyggda, långsammare, grafikkortet.
Ett par kort tagna från banan i byggstadiet. Har inte skapat några vägskydd än - väntar lite med det. Inriktar mig endast på landskapsbygge. Hälsningar
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2005
|
![]()
Tjusigt.
![]() Glad Gubbe /Crille |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
|
![]()
Hej igen!
Liten lägesrapport och samtidigt en fråga. Bygget av Bensland fortskrider, om än lite långsamt. När jag skapade den här tråden så var det en sur gubbe-symbol. Han är inte så sur längre, men inte riktigt glad heller. Fast jag kan ju bli om jag får hjälp med följande: Kan man ändra på längden på objektet "svs-rdtr" från STW vägskydd? Det är en vägsbredd, men jag skulle vilja ha ner det till cirka 12 feet och använda det så det passar till en övergång på station: Övergång.jpg Om det inte är något jag kan ändra själv - i config? - så kanske någon annan kan göra det? Eller så hoppar vi över alltsammans och jag låter skenorna synas lite, som de gör på bilden. Som sagt. Bygget fortskrider och här är ett par screenshots:
![]() |
#9 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
Fina bilder!
Går det inte att välja olika övergångstyper om man går in i propertyrutan på övergången? Annars får du leta reda på någon annan övergång att ha istället!