Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-06-10, 01:45   #1
benkegbg
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
Standard

Tack Crille. Jo visst vill jag någon gång i framtiden ladda upp min bana, fast jag är inte riktigt säker än på hur det ska gå till. Gäller framförallt det där med copyright och sådant. Jag försöker använder så mycket som möjligt som går att hämta hem från DLS så det är så att säga grönt ljus med att sprida vidare. Fast det är ju också mycket som är från STL och där är frågan hur jag ska gå tillväga.
Hur som helst. Jag bygger och bygger och kommer väl någon dag känna att nu är det klar. I väntan på det kan du titta på en karta över Bensland.
Bifogade filer
Filtyp: pdf Bensland karta.pdf (280.7 KB, 34 visningar)
Svara med citat
Gammal 2017-06-10, 10:02   #2
crille40
Medlem

Reg.datum: Apr 2005
Standard

Otroligt vad du lägger ner tid även på din manual och karta, jag har inte det tålamodet utan allt är bara en massa kladdlappar om saker som jag ev skall ändra/fixa lägga till etc

//Crille
crille40 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-10, 14:27   #3
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

DLS saker är ju lätt för alla andra att hitta, så där är det ju inga problem. När det kommer till STLs saker så rekommenderar jag att du bara skriver en lista med de paket som behöver laddas ned från vår hemsida. Om inte annat så är det ju ganska lätt att hitta individuella kuider på vår hemsida med hjälp av kuid-listan.

Sedan är det bara de andra lösa objekten som du använt som du måste komma på hur du ska göra med. För WNJ valde jag att packa de allesammans i en cdp som jag skickade med banan, med en readme som tydligt klargör att det inte är mina föremål och att jag inte har frågat om lov eller kontrollerat license-taggarna i alla assets för att se att det är okey att sprida vidare. Jag tänker så att jag inte har brutit mot några copyright-lagar. Dels är allt freeware så det finns, (eller har funnits), att hämta hem någonstans tidigare och dels så är originalkreatörerna de som står för varje assets, så jag försöker ju inte sno åt mig äran på något sätt för sakerna.
Men om (mot all förmodan) någon av originalskaparna skulle hitta sitt alster i paketet och inte tycka om det, så skulle jag naturligtvis ta bort den.

Tror att med lite common sense och ödmjukhet så är detta inga problem. Men försök att minimera antalet assets i ett sådant paket så långt som möjligt och att länka till ursprungssidor så mycket som möjlig.
Gammal 2017-06-10, 20:36   #4
benkegbg
Medlem

Standard

Tack för tips och råd, Korvtiger. De är sparade och kommer till användning när det blir dags.
Gammal 2017-06-16, 18:01   #5
benkegbg
Medlem

Standard

Hej!
Här är en lägesrapport från "gnällspiken".
Som ni vet så tappade jag tålamodet för en tid och var på väg att radera hela TANE och slänga programskivorna i soptunnan. Men efter en övertalning så har jag nu tagit ett djupt andetag och fortsatt med ett mål: Jag ska banne mig avsluta Bensland i TANE. Jag har kommit alltför långt för att ge upp. Jag inser också att man inte kan köra på i gamla program hur länge som helst. Måste följa tidens gång och programmens utveckling. Har läst om att patchen SP2 ska förbättra spelet avsevärt, så jag kanske får upp ångan igen.

Ställer höga förväntningar och hoppas de inte blir grusade. Gäller främst att få STLs signaler att fungera fullt ut. Det är lite si och så med dessa just nu. Det märkliga är att jag bygger och installerar och de visar ljus och fungerar. Så gör jag en testkörning och de fungerar ibland och ibland inte. När testkörningen är slut och jag går tillbaka till sessionsläge och byter till ruttläge (där jag bygger) så är det antingen "julgranar" eller inget lyse alls (gäller Vsi).

Vet att det är överbelastat med signaler och har låtit datorn läsa in scriptet länge och väl, men det är ändå frustrerande att signalerna inte fungerar.
En liten tanke är att min datorn helt enkelt inte klarar av TANE. Jag har installerat att nytt videokort (Geforce GTX870M) men datorn vill inte skifta över till det, utan använder fortfarande den inbyggda grafikdrivern på moderkortet. Jobbar på en lösning på det.

Mer om Bensland kommer senare. Jobbar på en utförlig rutt-beskrivning. Bifogar de första 13 sidorna, som fortfarande är under bearbetning.
Hälsningar
Bifogade filer
Filtyp: pdf Bensland Järnvägar manual.pdf (1.51 MB, 29 visningar)
Gammal 2017-06-18, 17:30   #6
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

Signalerna kommer dessvärre inte att lösa sig hur mycket häftigare hårdvara du än stoppar i datorn. Begränsningen ligger i hur de är implementerade, då alla signaler samtidigt vid uppstart ska kolla upp sina tågvägar, vilket innebär att de allesammans testar att lägga om alla växlar framför sig. Detta genererar i sin tur en mängd uppdateringsmeddelanden från varje växel som läggs om till alla signaler på hela banan som lyssnar på växlar för att veta om de behöver byta signalbild. Så ju fler växlar och signaler man har, ju fler meddelanden får varje signal. Rätt fort så kommer man upp i en mängd signaler som genererar så mycket meddelanden att deras "brevlådor" överbelastas och det blir massor av scriptfel.

Jag föreslår att du väntar på Blomssons nya signalsystem för modern signaleringsprincip som nog kommer kunna hantera större banor mycket bättre.
Gammal 2017-06-18, 21:08   #7
benkegbg
Medlem

Standard

Tack för meddelandet, Korvtiger.
Jag förstår din förklaring. Okaj, jag kan visa en liten film också:
https://youtu.be/21Q4ChlithU

Hälsningar
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:07.