![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 352
|
![]()
Ännu en gång har jag missat en editering av en post, irriterande! Dessutom för flera månader sedan...
Angående lagren i Korvtigers WNJ-bana så tycker jag personligen att det bara är Fordons lagret som ska höra till sessions-delen, de övriga, skyltar och signaler är ju bestående i rutten och borde då höra till den. Signaler som ändrar utseende i driver ska sparas via script till databasen för att sedan laddas när den sparade sessionen startas igen. Den "fysiska" signalen hör ju till banan! Efter att jag bestämde mig för gridstorleken så har jag ägnat några dagar åt att bygga på demobanan, så är det nu 10 lager och alla i rutten. Tanken med ett (eller flera) växtlighets-lager är ypperlig den kommer in direkt...! mvh Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom. Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17) Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Du har helt rätt i detta Blomsson. Jag kom fram till samma sak själv, så jag har redan flyttat över alla lager till routen i den versionen av banan som jag bygger på nu.
Tror att detta är spår(haha) från när började bygga denna banan för alldeles för många år sedan och inte visste bättre. ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Ännu mer suckar.
Har ägnat några dagar åt att lägga luftledningar till Älvsjö bangård, en del i Nynäsbanan. Dom vita kuberna i bilden är under visar kontakt- och justeringspunkter. Vid var och en krävs åtgärder för att bygga luftledningsnätet. Jag har räknat dom; nästan 250. I Älvsjö ansluter Nynäsbanan till stambanan Stockholm söderut. Bangården bygger därför på en spårplan från 50-talet, trevligare så. Under arbetet med ledningarna har TANE visat sig från sin sämsta sida: Spår har försvunnit, röda vertex har dykt upp ett flertal gånger och i växlar har växlingsmotorn försvunnit. Allt frusterande, alternativ irriterande. Men värst: När jag tog bort de vita kuberna (Catenary high tool) hade delar av den norra bangården raserats (bild 2, spår 2 fr. v.). Förfärligt. När jag lämnade norra bangården för att gå vidare i norra kollade jag omsorgsfullt att allt var OK. Sen dess har jag inte varit i närheten av norra delen. Handhavandeproblem kan uteslutas. I södra delen har ett par röda vertex fixats. Som tur är har jag en parallellbana inlagd i en annan dator så att jag kan se hur spåren skall gå. Nisse |
![]() |
![]() |