![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
|
![]()
Hejsan!
Trots ovanstående och lite annat som spökar - så fortsätter jag mitt mödosamma arbete med projektet Republiken Bensland i T:ANE. Jag har den senaste månaden inriktat mitt arbete på att placera ut signaler på Östbanan. Det är den halvan av landet Bensland som har dubbelspår. Vet inte om det är jag som gjort något fel, eller vad det kan vara. Så här ligger det till: Jag har arbetat i Route-läge men vid sparande så har det blivit en del olika sessionsnamn. Kan det vara det som gjort att hela signalsystemet plötsligen kraschade? Det dyker upp en ilsken röd lus i nedre höger hörnet och listan på vad den vill säga är lång.... Signalerna jag använt är JVS signaler och STL Osynlig Master 3.1. De blinkar med alla färger på sina ställen i surveyor, men fungerar ändå när man kör i Driver-läge. Fast jag vill helst se det med "normal" ljusbild i surveyor också. Hälsningar
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
Detta är ett känt fel som flera här på forumet rapporterat. Det verkar dyka upp när man satt ut för många signaler på sin bana. Jag har gjort vissa försök att åtgärda det, men tyvärr skulle det nog krävas att signalsystemets script skrivs om kraftigt för att det ska fungera bättre.
Blomsson håller ju istället på med en förbättrat system för moderna signaler som han har visat upp här på forumet i en tråd som verkar mycket lovande (även om det är alldeles för modernt för min egen smak.. ![]() Samma problem borde uppstå i TS20xx också om man satt ut för många signaler, även om gränsen verkar ha sjunkit i TANE.
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Ja, kära vänner.
Jag är ingen sur och gnällig gubbe - i vanliga fall. Jag har ett tålamod som min fru tycker är avundsvärd. Jag har gett Trainz version 12, eller det som vi kallar för T:ANE en chans många gånger om - men nu tror jag tar en paus. Som ni sett av min långa följetong i ovanstående poster så har det var många prövningar. Framför allt det där med att det spökar så förfärligt. Nu har en stor del av landet försetts med mängder av räls och tunnlar så det är ingen hejd på eländet. Se bifogad flygbild över landet. Jag känner inte för att sitta och städa bort alltsammans och rätta till. I en del fall har det också visat sig omöjligt att komma åt problemet. Så adjöss med TANE och jag väntar nog till SP3 kommit ut. Hälsningar
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
Hej igen!
Jag har blivit övertalad att fortsätta bygga i TANE, trots ovanstående missöden. Faktiskt har det fungerat bra - hittills. Spindelväven av spår gav jag fasiken i. Laddade in ett tidigare sparat steg, vilket naturligtvis blev ett kliv tillbaka med mycket "göra om". Nu arbetar jag i Sessions-lager när jag placerar ut signaler och Osynliga mastrar. Men det fungerar inte tillfredsställande. De tappar färg efter ett tag. En del järnvägsövergångar fungerar, andra inte. Ska dessa också sparas i Sessionslagret? Använder jag fel Vsi? Hittar bara "STL-X JVS Vsi". Ingen Vsi bland övriga JVS signaler (JVS Hsi2, JVS Fsi3 etc). Vissa signaler visar heller inte rätt färg (som den i förgrunden). En del gör det, andra inte. Hälsningar
Benkegbg Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg. Senast redigerad av benkegbg den 2017-06-04 klockan 23:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
Tror att du borde spara signalerna i route-lagret istället för sessionlagret. Men det ska inte göra någon skillnad för om saker fungerar eller ej. Signaler är ju sådant som tillhör rutten och som alltid ska vara där. I sessionslagret ska du egentligen bara spara saker som är för en speciell körning, som lok och vagnar, vissa scenery-objekt som är där i just den sessionen.
Signalen du visar på verkar sakna master. De ser ut sådär när de inte är kopplade till en master korrekt. Kontrollera namn och att den master den är kopplad till säger att den är kopplad till den signalen i propertyrutan! Om du visar närmare på hur du har namngivit och placerat ut de osynliga klarerarsignalerna på ett ickefungerande vägskydd så kanske jag kan hjälpa dig att få det rätt! ![]()
-k- Senast redigerad av korvtiger den 2017-06-04 klockan 23:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
|
![]()
Det var min tanke också, att allt som hör till rutten ska vara i Route-lagret. Fast jag har läst att man ska spara i Sessions-lagret, vilket jag har gjort.
Men det har visat sig bli lite si och så med det också. Jag öppnar banan som "Edit session" och försökte först flytta sakerna från session till route-lagret. Men det fungerade inte. Måste radera Mastern och sätta in en ny. Då visar signalen rätt sken när jag flyttade den. Men sedan provkörde jag banan och gick tillbaka till surveyorn och "Edit session". Då har ljusen slocknat i vsi-erna och de två Hfs 1A och 1B visar fullt sken. (se sista bilden). Provade att öppna banan som "Edit route" istället. Men då är alla objekt naturligtvis borta som ligger i sessions-lagret! Alla vägskydd är försvunna i listan över vägskydd. Listan finns dock om jag öppnar banan som Edit session. Det är en rörig soppa av alltsammans. Tålamodet börjar återigen falla ner på skalan....
Benkegbg Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg. Senast redigerad av benkegbg den 2017-06-05 klockan 04:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Very good, mr. President. Det kommer att bli ännu bättre när SP2 kommer, det blir suveränt !