![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#34 | |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]() Citat:
Loket var unik inte bara till följd av maskineriet utan för att det hade två öknamn; Månraketen och Blåslampan. Anledningen var gasturbindriften, som även liknats med en jetmotor. Ljudet beskrivs som "kraftigt väsande, tjutande oljud" - överdrift för jag minns loket väl. Loket var snyggt målet i en slags turkosfärg om jag minns rätt Accelationen var häftig efter dåtida mått och ställde till trassel för pendlarna eftersom loket många gånger låg föra i tidtabellen. Kanske något för ängloksbyggande Vovven47 att ge sig i kast med. Han har inlett byggande av just de banor loket kom att trafikera under Nässjö-eran. Nisse |
|
![]() |
![]() |