|
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|||||||
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|
|
|
#1 |
|
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
... uppmuntran, alltid välkommen !
Men det blir mycket scriptning om den skall fungera - En viss Korvtiger behöver nog också uppmuntran !
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
... dvs kranen växer ut, så det gäller att fabulera på.
Andra bilden är en förtydligad bild från samlingsportalen. Bild 1 visar i grönt de attachments där alla kättinghjul är fästa: Nästa blir väl skopan med sin kuggstångsarm !?
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 080
|
Ska bli kul att se vart det här slutar, men det slutar väl lyckligt som allt annat som du (och korven) är inblandad i
.
__________________
Ekan |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Medlem
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 605
|
Lycka till Lan. Ska bli kul att se slutresultatet
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar. ![]() ![]() Edwin Bohm |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
... hoppas jag kan uppfylla förväntningarna ?
Q8 hade drivning på de två innersta boggiaxlarna som drevs med en kedja från huvudvevhjulet. Huvudcylindern satt inuti vagnen och användes normalt till att svänga kranen eller via en växel dra eller släppa efter på kättningarna till själva skopan. Detta söttes av 1:e maskinisten som stod framtill i vagnens framkant, skoptömning sköttes mauellt av 2:e maskinisten som oftast stod i hytten på kranarmen. Muntlig samordning ordnades med hög röst. Det fanns även en cylinder på kranarmen som via en vevstake drev den vevaxel som hade små kugghjul som låg an mot de stora kugghjul som förflyttade skopan via dess på undersidan befintliga kuggstång. Bilden visar den otexturerade och omonterade skopan. Mycket ännu ej på plats:
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Medlem
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 605
|
Va fort du bygger Lan!
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar. ![]() ![]() Edwin Bohm |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
Ja, man skall smida medans järnet är varmt så går det fortare ;-}
Två bilder som visar krancylindern med vevstake och kugghjul samt det stora "svänghjulet" som drevs via en kraftig kättning från ett mindre hjul som drevs av huvudcylindern i vagnen. Den röda klumpen i änden på skoparmen är en motvikt och samtidigt ett stopp som förhindrade att hela skopan föll ner framåt. När hela Q8 skulle transporteras till en nu arbetsplats demonterades skopa och kranarm och lastades på en egen vagn. Bakre kolhus och stödben fälldes in. De två ekipagen kopplades sist i ett tåg EDIT: Snodde ihop en panna från gamla mesher:
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn
Senast redigerad av lan den 2017-02-22 klockan 19:13. Anledning: panna på plats |
|
|
|