|   | 
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. | 
| 
 | |||||||
|  | 
|  | Ämnesverktyg | Visningsalternativ | 
|  2017-02-18, 20:21 | #631 | 
| Medlem Reg.datum: Jan 2008 Ort: Uppland, Sverige 
					Inlägg: 2 733
				 |   
			
			Häftigt bygge Jonatan! Ja, det är faktiskt en Bucyrus-skopa. Såhär står det till nämligen: SJ hade i januari 1912, 8 stycken ångdrivna grävskopor av littera Q8. Tre av dessa var av mindre, udda varianter som vägde mellan 45 till 62 ton, en av dessa byggd i USA, två i Tyskland. Sedan var det en med en vikt på 80 ton. Den var byggd av "The Bucyrus Co S. Milwaukee, Wis. U.S.A." år 1910. De resterande fyra vägde 80.8 ton och var byggda av Atlas, Stockholm, 1911 och det är denna variant som din ritning visar. Med tanke på hur lika de är Bucyrus-grävskoporna både i vikt och i utseende så är det nog en kopia av denna som Atlas lät bygga. Det enda i siffrorna som verkar skilja är att skopan på Atlas-variantern är på 2.2 kbm, medan Bucyrus är bara på 1.9. Av särtryck 77 att döma verkar det ha tillkommit två till grävmaskiner senare under 20 och 30-talet, men jag vet inget om dem mer än att de har littera Q8. 
				__________________ -k- | 
|   |   | 
|  2017-02-19, 08:39 | #632 | 
| Veteran Reg.datum: Nov 2001 Ort: Onsala,  , Sweden. 
					Inlägg: 8 149
				 |   
			
			Tack för infon Korvtiger! 2,1 kbm är lagom, som jämförelse en stor grävskopa av idag som tar 45 kbm i skopan: https://www.youtube.com/watch?v=uLfssjLqDK0 
				__________________  "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn   | 
|   |   | 
|  2017-02-20, 17:25 | #633 | 
| Veteran Reg.datum: Nov 2001 Ort: Onsala,  , Sweden. 
					Inlägg: 8 149
				 |  Osv.... 
			
			... bygger man lite då och då-: Vagnkorg och den fasta delen av kranen, den blå kättingskivan skall vrida den i sidled rörliga kranarmen: På Spåret med det som är färdigt så snabbt som möjligt, så smyger alla fel fram. "Akterhuset" = Kolhuset är animerat och skall byggas på när Q8 är på plats: 
				__________________  "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn   Senast redigerad av lan den 2017-02-20 klockan 18:26. Anledning: På Spåret | 
|   |   | 
|  2017-02-21, 16:49 | #634 | 
| Veteran Reg.datum: Nov 2001 Ort: Onsala,  , Sweden. 
					Inlägg: 8 149
				 |  Den som spar han har... 
			
			... att göra ! Kolhuset, Stödben och fasta Kranstativet klart, nu återstår Ångpanna, maskineri, Kranarm, skopan och en massa kättningar och stegar m.m.
		 
				__________________  "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn   | 
|   |   | 
|  2017-02-21, 17:52 | #635 | |
| Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem Reg.datum: Aug 2001 Ort: Huddinge, Sweden. 
					Inlägg: 6 377
				 |   Citat: 
     
				__________________ Bengan | |
|   |   | 
|  2017-02-21, 18:07 | #636 | 
| Medlem Reg.datum: Feb 2013 Ort: Sverige 
					Inlägg: 6
				 |   
			
			Inte särskilt påläst om just den här typen av järnvägsfordon men jag tycker om det jag ser!
		 | 
|   |   | 
|  2017-02-21, 18:41 | #637 | 
| Veteran Reg.datum: Nov 2001 Ort: Onsala,  , Sweden. 
					Inlägg: 8 149
				 |  Tack... 
			
			... uppmuntran, alltid välkommen ! Men det blir mycket scriptning om den skall fungera - En viss Korvtiger behöver nog också uppmuntran ! 
				__________________  "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn   | 
|   |   | 
|  2017-02-22, 07:53 | #638 | 
| Veteran Reg.datum: Nov 2001 Ort: Onsala,  , Sweden. 
					Inlägg: 8 149
				 |  Pinoccio... 
			
			... dvs kranen växer ut, så det gäller att fabulera på. Andra bilden är en förtydligad bild från samlingsportalen. Bild 1 visar i grönt de attachments där alla kättinghjul är fästa: Nästa blir väl skopan med sin kuggstångsarm !? 
				__________________  "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn   | 
|   |   | 
|  2017-02-22, 08:42 | #639 | 
| Veteran Reg.datum: Jun 2008 Ort: Sundsvall 
					Inlägg: 4 080
				 |   
			
			Ska bli kul att se vart det här slutar, men det slutar väl lyckligt som allt annat som du (och korven) är inblandad i   . 
				__________________ Ekan | 
|   |   | 
|  2017-02-22, 10:27 | #640 | 
| Medlem Reg.datum: Nov 2016 Ort: Vänersborg 
					Inlägg: 605
				 |   
			
			Lycka till Lan. Ska bli kul att se slutresultatet
		 
				__________________ Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar.   Edwin Bohm | 
|   |   | 
|  2017-02-22, 17:08 | #641 | 
| Veteran Reg.datum: Nov 2001 Ort: Onsala,  , Sweden. 
					Inlägg: 8 149
				 |  Tack för visad uppskattning .... 
			
			... hoppas jag kan uppfylla förväntningarna ? Q8 hade drivning på de två innersta boggiaxlarna som drevs med en kedja från huvudvevhjulet. Huvudcylindern satt inuti vagnen och användes normalt till att svänga kranen eller via en växel dra eller släppa efter på kättningarna till själva skopan. Detta söttes av 1:e maskinisten som stod framtill i vagnens framkant, skoptömning sköttes mauellt av 2:e maskinisten som oftast stod i hytten på kranarmen. Muntlig samordning ordnades med hög röst. Det fanns även en cylinder på kranarmen som via en vevstake drev den vevaxel som hade små kugghjul som låg an mot de stora kugghjul som förflyttade skopan via dess på undersidan befintliga kuggstång. Bilden visar den otexturerade och omonterade skopan. Mycket ännu ej på plats: 
				__________________  "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn   | 
|   |   | 
|  2017-02-22, 17:29 | #642 | 
| Medlem Reg.datum: Nov 2016 Ort: Vänersborg 
					Inlägg: 605
				 |   
			
			Va fort du bygger Lan!
		 
				__________________ Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar.   Edwin Bohm | 
|   |   | 
|  2017-02-22, 17:49 | #643 | 
| Veteran Reg.datum: Nov 2001 Ort: Onsala,  , Sweden. 
					Inlägg: 8 149
				 |   
			
			Ja, man skall smida medans järnet är varmt så går det fortare ;-} Två bilder som visar krancylindern med vevstake och kugghjul samt det stora "svänghjulet" som drevs via en kraftig kättning från ett mindre hjul som drevs av huvudcylindern i vagnen. Den röda klumpen i änden på skoparmen är en motvikt och samtidigt ett stopp som förhindrade att hela skopan föll ner framåt. När hela Q8 skulle transporteras till en nu arbetsplats demonterades skopa och kranarm och lastades på en egen vagn. Bakre kolhus och stödben fälldes in. De två ekipagen kopplades sist i ett tåg EDIT: Snodde ihop en panna från gamla mesher: 
				__________________  "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn   Senast redigerad av lan den 2017-02-22 klockan 19:13. Anledning: panna på plats | 
|   |   | 
|  2017-02-23, 00:14 | #644 | 
| Medlem Reg.datum: Jan 2008 Ort: Uppland, Sverige 
					Inlägg: 2 733
				 |   
			
			Detta ska bli ett nöje att scripta! Om man bara vet vad man håller på med så borde det gå att få hela skopan med armen separerad i flera delar, med vardera animation. Sedan kan man sättas ihop dessa så att den kan röras fritt kring alla önskvärda axlar. Tänker mig en hytt med riktiga spakar att dra i, vad säger Lan om det? Har Jonatan någon koll på vilken spak i hytten som driver vad? Gissar att det finns någon form av standard. Men först har jag något annat med ångpanna att bli klar med någon gång. Men det börjar närma sig release...   
				__________________ -k- | 
|   |   | 
|  2017-02-23, 20:47 | #645 | 
| Medlem Reg.datum: Feb 2003 
					Inlägg: 662
				 |   
			
			Jaha, här har det byggts minsann. Jag kan säga att mycket är riktigt men ska ändå flika in med en del korrigeringar.. Maskineriet för skoparmens rörelse är i regel en liten tvåcylindrig maskin (säger ju sej självt med tanke på självstart) med kompinerat slidskåp ovanpå, maskinens ångutsläpp gick i regel längsmed och till toppen av bommen, som synes i Panamavideon med regelbundna ångpuffar. Spakar och reglage i hytten borde inkludera regulator för huvudmaskinen vilken oftast hängde från taket och gick i längdriktningen. Spakar för reglage av skopa, bom, vändskiva och framdrivning satt på golvet. Vet ej om det fanns på Bycyrusmaskinerna men andra maskiner hade ofta pedaler för broms av kabeltrumman. Vet ej om maskinerna hade handbroms eller ångbroms. Spakarna på bommens hytt borde vara en enda spak för skötsel av skoparmens rörelse och rep för tömning. Jag rekommenderar den här filmen av en ångdriven modell av en Bycyrusskopa, även om det inte är en rälsbunden maskin så är allt på bommen i stort densamma: https://www.youtube.com/watch?v=f4y2GOd7ru8 Även video för detaljstudie av huvudmaskin och skoparmens maskin: https://www.youtube.com/watch?v=0yf6IXIlAgA https://www.youtube.com/watch?v=wFKOV4m26q0 Att se maskinen scriptad och animerad vore intressant, det är en väldig avvikelse från att animera ett lok.  PS: Min ångkran med dess spakar: https://www.youtube.com/watch?v=zajL4Hv4Tq4 
				__________________  Choo choo fox Senast redigerad av Jonatan den 2017-02-23 klockan 21:09. | 
|   |   |