Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-10-23, 17:36   #1
lan
Veteran

Reg.datum: Nov 2001
Thumbs up Varde ljus ...

... å det blev ljus, tack vare Korvtigers skriptkunskaper !!!
Den öppna hytten har gaslyktor strategiskt placerade för att belysa manometrar och vattenstånd och varje lykta har en gaskran med vilken man kan sätta på ljuset - annars kan man råka ut för en pannexplosion a´la Vovven 47.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg alloff.jpg (39.6 KB, 136 visningar)
Filtyp: jpg allon.jpg (69.4 KB, 136 visningar)

"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2016-10-26, 16:32   #2
lan
Veteran

Standard Snedsprång i Särö ...

... jag smet ut ur B-lokhytten i ett obevakat ögonblick när Korvtiger tittade åt ett annat håll och smet ned till Särö och byggde upp den uppbrunna Rotundan på nytt. Rotundan var en mäktig restaurang när det begav sig med sina över 30 m i diameter. Här hade alla fönster havsutsikt och menyn var dignande. (passade på att "kulinera" när jag ändå var där ;-}
Ett kolorerat foto och ett "shot" som visar det hela:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg närbild.jpg (278.6 KB, 115 visningar)
Filtyp: jpg 2016-10-26 154728.jpg (182.8 KB, 111 visningar)

LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-10-27, 16:57   #3
lan
Veteran

Standard Forum...

... betyder väl att ALLA är med och diskuterar ? Det verkar som det är bara jag som skriver och andra läser. Det är värdefullt om man kommer med synpunkter, det utvecklar !

Jag gör ett försök med en sempafor-typ jag aldrig sett tidigare. Överallt står det att det är en T-semafor men bilden är från Säröbanans station Kullen, som 1911 bytte namn till Kullavik. Jag skall bygga detta stationshus som från början var privatbostad men inlöstes av GSJ, därav står det med gaveln mot spåret. Men som sagt upplysningar om semaforen mottages tacksamt om någon orkar trycka ned några tangenter på tangentbordet ?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg kullaviksbild_022.jpg (154.1 KB, 188 visningar)

LAn
Gammal 2016-10-27, 20:28   #4
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

Detta är en så kallad skivsignal, vilket kan ses som en tidig variant på T-semaforen. Den kan vridas 90-grader så att skivan antingen pekar i spårets riktning, eller tvärs över spåret.

Dessa användes framförallt på stationer utan förbigångsmöjlighet och på lastplatser, särskilt på privatbanor.
Signalen stod i läge "kör varsamt" när skivan pekade tvärsöver spåret (alltså som på bilden) och inte sågs av lokförarna, då fick de köra in på trafikplatsen. Om den istället vreds 90 grader så att skivan syntes från lokförarna så betydde detta "stopp".

Skillnaderna mellan denna och T-semaforen är ju att T-semaforen oftast kan visa kör med enbart en vinge, åt ett håll och således är två stycken infartssemaforer på en och samma mast. En skivsignal kan inte göra det, utan kan bara visa antingen "kör varsamt" åt båda hållen eller "stopp" åt båda hållen. Detta är givetvis ganska jobbigt på stationer där tågmöten faktiskt förekom. Då valde man antagligen att ta in första tåget med handsignalering medan skivsignalen stod i stopp och sedan det andra tåget med skivsignalen.
Jag vet bland annat att man på museijärnvägen Jädraås-Tallås hade detta problem på stationen Pallanite, men att man idag har löst det med att ha två skivsignaler, en vid vardera infartsväxel. Dessa har fått ogiltighetskryss målade på baksidan för att markera att signalen bara gäller ut mot linjen. Huruvida detta är ett eget, modernt påhitt eller har historisk grund låter jag vara osagt.

Dessa skivsignaler byttes i de flesta fall ut ganska tidigt på 1900-talet mot T-semforer.
Dessa skivsignaler utvecklades senare till skivförsignalen, den gröna runda som finns i mitt signalsäkerhetspaket.
Gammal 2016-10-28, 15:13   #5
lan
Veteran

Standard

Du är en levande databas när det gäller järnvägar, Korvtiger.
Jag skall nog använda din T-semafor i Kullavik eftersom jag satt tidepoken 1920-1965. Tack för svaret !

LAn
Gammal 2016-11-01, 14:29   #6
lan
Veteran

Standard Å så blev det ...

... tåg mot Billdal:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2016-11-01 135248.jpg (267.7 KB, 147 visningar)

LAn
Gammal 2016-11-01, 15:42   #7
u16802273
Medlem

Reg.datum: Aug 2002
Standard

Hej Lan vad snyggt du har byggt !!!!!!!
Hälsningar Kenta978

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:38.