![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... har börjat. Korvtiger och jag är rörande eniga om att inne i hytten skall råda total "monoarki" dvs. enmansbetjäning! Man får själv agera eldare med tillhörande uppgifter - kolla panntrycket och skyffla in kol (funktoner för detta finns i hytten. Men loket utifrån har ju lokförare och skall naturligtvis även ha en eldare. På B-loken blir det Roy "Rambo" Rutgerson - känd machochist, styrketränare och kvinnokarl. Han utför en yster dans i tretakt = stirra rakt framåt - skruva på injektorn - skyffla in kol, i evighet amen.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... hur man tar sig ut genom framdörren - även om man heter Rambo Rutgersson och är vältränad? En hinderbana i OS fälttävlingsklass, eller hur ?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... jo, vevstakar och andra stakar säkrade från att falla ned. Nytt nummer på loket med sluten hytt = 1082. Patinan lite olika för att spegla kronologin.
1135 i skick mellan 1921-1938 då den fick sluten hytt. 1082 i skick efter 1940 med sluten hytt och där år av sot, värme, spillolja, svett och trasselgnidande gjort att den gamla vackra blåneringen nästan försvunnit. "As time goes by" s.a.s
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
...börjar bli färdiglagad. Med Korvtigers precision blir hytterna lite olika till de två loken som ni kan se på bilderna:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Oct 2011
Ort: Malmö
Inlägg: 117
|
![]()
Bra jobbat! Både Sb:n och B-loken ser verkligen jättefina ut!
__________________
Bygger gärna smalpår. Desto smalare, desto bättre! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... har vi bestämt oss för att ha, gasljus på 1135 med öppen hytt och hastihetsskyltar på bägge. B1147 får elljus.
Har frågat Korvtiger vilket loknr som är ingraverat på hastighetsskyltarna? Gaslyktorna i hytten på 1135 blev en delikat historia att montera och animera. Dom går att flytta runt vattenglas resp. manometrar och är försedda med gaskran för påsättning. Dessa + huvudkranarna på högersidan skall Korvtiger försöka skripta.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
gäller inte, eller gäller för B1135 som tänks agera från 1910-talet och framåt.
I början innan elektrifieringen av stambanorna fanns inga elvarningar, sen under 1920-talets första år försågs lok som trafikerade de nyelekrifierade sträckorna med varningsskyltar på Tendern. Sen framåt 1930 försågs loken och tendrarna med emaljerade blixtar som elvarning. Allt detta kommer ur Korvtigers enorma "Ångloks-databas" ! Utan det hade väl inte mycket blivit rätt !
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |