![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
|
![]()
Har fått en bra ritning + lite bilder + lite anvisningar.
Så, här är det: ![]() ![]() Denna 3 cylindriga typ av tank ånglok byggdes i 4 exemplar med början 1928 och beställdes av FLJ(Frövi-Ludvika Järnväg). De sattes främst in i malmtrafiken mellan Grängesberg och Frövi. Senare kom de att även användas i godståg och persontågs trafik. De var i trafik framtill slutet av 1950-talet. 3 av loken hyrdes ut under 1949 till SNJ(Stockholm-Nynäs Järnväg). Modellerade lok, TGOJ M3a 101, byggdes 1928, och kan studeras på järnvägsmuseet i Grängesberg. Ett speciellt drag är att smörjpressen (Åssa) sitter på gångbordet strax bakom vänster cylinder och drivs av kulissen via 2 hävarmar. Loket tas fram för endast TANE. Intressant är också att maskineriet (drivhjul+ vevstakeriet)kan användas till TGOJ M3 (SJ E12), SJ N5 och NBJ 16. Homesite: http://jocomms.webs.com |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
|
![]()
Jag håller på och experimenterar med pann explosion och det går sakta framåt....
Explosion med LJUD: ![]() Kanske skulle animera när pannan flyger iväg???? Rök efter smällen: ![]() Resultatet: ![]() Jag har alltså flytta några meshar från "kind bogey" till main body, men som ni kan se så är hjul, vevstakar och bromsar opåverkade så: Frågor: 1. Kan du använda script i "kind bogey" Har även frågan ute i N3v forumet 2. Naturligtvis så kan jag även göra hjulen rostiga på ett "fult" sätt, men jag föredrar faktiskt punkt 1 ovan, om det går. Bogsera vraket till verkstad: ![]() Efter verkstads besök: ![]() Ovan åstadkoms genom att trycka på 2 unika tangentbords kombinationer(kind controlset) : A Pann explosion B Reparation |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Nu blir även hjul och vevstakar rostfärgade efter explosionen:
![]() För den som vill veta så finns det i scriptbiblioteket (Fick infon på N3v:s forum): Bogey[] bogies = GetBogeyList(); vilket alltså ger ett ID till alla bogeys som ingår i loket. Detta har gett mig lite mer idéer om bogeys såsom att t.ex. avmontera vissa vevstakar på lok som har yttercylindrar under transport i kallt skick. Så här kan det se ut efter pannexplosion i verkligheten: ![]() Men, i N3v:s forum blev det en negativ kommentar (prestandan på loket) om att göra så här. Jag har inte märkt nån skillnad! I vilket fall som helst så gör jag klar pannexplosionen kompletterad med sprakande eld och ännu mer demolerad panna med utstickande tuber. Nu ser det mer ut som att ha legat på sjöbotten en längre tid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
...har du sluta bygga ånglok och börjat spränga dom i luften istället.
Dom spretande tuberna på den lilla bilden är en sorglig syn med tanke på vilket jobb det är att montera dom! Det slipper vi ju än så länge i Trainz (tills Korvtiger får för sig att vi skall ha en kamera i pannan. Häpp)
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
Här är en ny version av pann explosion:
![]() ![]() Nästa steg blir att försöka sända en indikation från lok skriptet till tender skriptet, då även tendern bör bli lite skadad. Nädå, jag ägnar mig inte bara åt destruktiva gärningar utan här finns: ![]() ![]() Jätteloket BJ H3s, som det filas på lite då och då...... |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
|
![]()
Inte nog med att ånglok är lite svårare att köra än "vanliga" lok, nu blir dom livsfarliga dessutom, hehe
![]() ![]()
![]() |
#7 |
Medlem
|
![]()
Så nu närmar det sig mer och mer slutet av den stora explosionen:
![]() ![]() ![]() Så nu vet jag hur kommunicera till ett annat fordon via skript. Gäller nu bara att finna några ytterligare tillämpningar för detta! (Utöver pann explosionen) Tyvärr så måste jag sända "Broadcast" meddelande dvs ett allmänt anrop till ALLA, vilket inte var min mening från början. Detta återstår, dvs skicka till ett SPECIFIKT fordon, om det nu går i TRAINZ världen???? |
![]() |
![]() |