Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-08-06, 17:03   #1
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 542
Standard

Det är mycket möjligt att det finns en S-tavla, den kan nog fungera som mellansignal.

Man skulle kanske kunna få till en tågklarerare som ger körtillstånd när S-tavlan visar "kör" och mötande tåg har inkommit, i MSTS ögon en semafor. Denne är lämpligtvis scriptad som en försignal. Enda kruxet är att det i så fall behövs 4 st tågklarerare för en enkel mötesstation vilket minst sagt är överdrivet.

Alternativt kan man ha en utfartssignal och sätta försignals-tågklareraren mellan S-tavlan och utfartssignalen. Då behöver vi bara 2 tågklarerare. Ännu en för mycket dock...
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2016-08-06, 17:15   #2
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 542
Standard

Kan tillägga att jag också är i högsta grad intresserad av att få till stationer utan mellansignaler i MSTS, jag avser bygga Siljansbanan så som den signaltekniskt såg ut före fjärrstyrnigen 1993.

Jag är osäker på huruvida stationerna var fullständigt signalreglerade, men Mora är i alla fall än idag inte det. Endast en mellansignal bortom den yttersta växeln (utfartsblocken står längre ut), tkl ger körtillstånd till samtliga tåg.
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-06, 21:05   #3
mikban
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Danmark
Inlägg: 1 168
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bönan Visa inlägg
Kan tillägga att jag också är i högsta grad intresserad av att få till stationer utan mellansignaler i MSTS, jag avser bygga Siljansbanan så som den signaltekniskt såg ut före fjärrstyrnigen 1993.

Jag är osäker på huruvida stationerna var fullständigt signalreglerade, men Mora är i alla fall än idag inte det. Endast en mellansignal bortom den yttersta växeln (utfartsblocken står längre ut), tkl ger körtillstånd till samtliga tåg.
Fråga till Björn: hur kommer det påverka möjlighet för mötande AI trafik på Siljansbanan i OR?

Bild: Sveriges kanske äldsta dvärgsignal
Bifogade bilder
Filtyp: jpg dvsg.jpg (78.5 KB, 74 visningar)
mikban besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-06, 21:18   #4
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 542
Standard

Inte alls. Bygger jag så ska det fungera också. Not to worry!
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-06, 21:29   #5
patsun
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Jakobsberg
Inlägg: 199
Skicka ett meddelande via MSN till patsun
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mikban Visa inlägg
Fråga till Björn: hur kommer det påverka möjlighet för mötande AI trafik på Siljansbanan i OR?

Bild: Sveriges kanske äldsta dvärgsignal
Oj! Den hade karaktär!
__________________
Och detta hälsar Patrik!
patsun besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-06, 17:16   #6
patsun
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Jakobsberg
Inlägg: 199
Skicka ett meddelande via MSN till patsun
Standard

S-tavlan är scriptad väldigt enkelt. Verkar inte kunna påverka något.

Ett alternativ som jag tänkt på är att "gräva ner" de signaler jag inte vill ska synas. Kanske det enda sättet.

Men signaleringen på de större bangårdarna är värre. SHUNT-dvärgarna, som jag gärna vill använda, är ju jämt i stort behov av huvudsignaler åt samma håll bakom sig - vilket ju inte alltid är så lämpligt.

Svårt är det...

EDIT: Jag förstår att du också vill skippa mellansignalerna på vissa stationer. Det blir lixom en större prick över i:et då
__________________
Och detta hälsar Patrik!

Senast redigerad av patsun den 2016-08-06 klockan 17:19.
patsun besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-06, 17:20   #7
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 854
Standard

Hej!
MSTS är förenklad signalsystem. Det går inte att följa precis efter signalkartorna. Om två signaler åt samma håll placerade så funkar det inte. De röda kuberna måste mötas mot varandra, spets mot spets och platta mot platta.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-06, 17:40   #8
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 542
Standard

Ja, förhoppningsvis kommer det att gå att göra mer avancerade signalsystem i OR i framtiden.
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-06, 18:20   #9
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 854
Standard

Så här ska det vara.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2016-08-06 17.19.42.jpg (120.1 KB, 43 visningar)
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-06, 18:39   #10
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 542
Standard

Men inte ska det vara block inne på stationen. Det bör vara mellansignal och sen en blocksignal efter växeln. Det har fungerat för mig i alla fall!
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-06, 18:51   #11
patsun
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Jakobsberg
Inlägg: 199
Skicka ett meddelande via MSN till patsun
Standard

Ja, sådär brukar jag göra (men med mellansignaler ist. för block på stationen).

Min fråga handlade främst om hur man kan få till Dj. Ösby. på ett smart sätt för växling. Kolla ritning: http://www.ekeving.se/r/bgd/EJ/SRJ/AutLb_1942c10.jpg
Men nu har jag förstått att det inte är så lätt. Min bana följer dessutom noga ritningen där varje spår är enkelriktat. Då blir det extra krångligt att placera ut växlingsdvärgar (SHUNT).

En annan del av frågan handlade om hur man får tågmöten på en station med enbart infartssignaler. Men det verkar inte gå heller.
__________________
Och detta hälsar Patrik!
patsun besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-06, 19:29   #12
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 854
Standard

Hej!
Jag såg t.ex. uppspåret så står många signaler i samma håll, det klarar inte MSTS. Tyvärr.
Prova placera 7-dvärg bakom HD-singaler så att kuberna blir rätt.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2016-08-06 18.54.25.jpg (89.4 KB, 38 visningar)
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-06, 19:36   #13
patsun
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Jakobsberg
Inlägg: 199
Skicka ett meddelande via MSN till patsun
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Hej!
Jag såg t.ex. uppspåret så står många signaler i samma håll, det klarar inte MSTS. Tyvärr.
Prova placera 7-dvärg bakom HD-singaler så att kuberna blir rätt.
Men det är ju linjeblockering. Det har jag gjort och det fungerar fin-fint, utan 7-dvärg.
Vad ska jag med 7-dvärgen till?
__________________
Och detta hälsar Patrik!
patsun besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:27.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009