Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-07-19, 17:54   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard "Vad är du för liten pys?"...

... senaste animerade meshen:
Animation över 30 frames, bild0 visar startläge, bild2 visar när låsspärren lossats och bild29 slutläget. Har glömt vad pysen heter i Trainz på australiska!?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg pyslever0.jpg (17.7 KB, 199 visningar)
Filtyp: jpg pyslever2.jpg (17.4 KB, 200 visningar)
Filtyp: jpg pyslever29.jpg (13.9 KB, 201 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2016-07-20, 02:25   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Kanske behöver förklara Lans vitsiga titel och förklara vad det kan vara för spännande med en liten spak. Detta är nämligen den spak man drar i för att skapa movie magic. Ni vet i filmer när den ena personen sorgligt nog måste åka ifrån den andra och de under ett tårfyllt farväl håller varandras händer genom vagnsfönstret samtidigt som det stora ångloket långsamt börjar sättas i rörelse med ångan fräsande ut från cylindrarna för att insvepa hela scenen i en vit dimma.

Det är också spaken som skapat en av de vanligaste missförstånden vad det gäller ånglok, nämligen att avloppsångan som använts i cylindern släpps ut rakt ifrån denna. Fel! Avloppsångan dras istället upp i rökskåpet genom ett munstycke som kallas för blästerröret för att sedan släppas upp genom skorstenen. Blästerröret mynnar i botten på rökskåpet och ångan får således ett par decimeters frihet innan den far upp genom skorstenen. Detta innebär att ångan drar med sig luften från rökskåpet, vilket skapar ett undertryck där och ger upphov till draget. Detta drag suger in luft från under elden, upp genom rosterna och lagret med brinnande kol i fyrboxen, genom tuberna fram till rökskåpet. Draget blir större ju kraftigare ångslagen är, och mer syre till elden ger en hetare eld som kokar mer ånga. Så hela ångpannan reglerar på detta sätt ångproduktionen automatiskt beroende på hur mycket ånga som används! Otroligt fiffigt!

Men den här filmmagin under cylindrarna då? Jo, det är utblåsningsventilerna, även kallade "pysarna" efter det ljud som de ger upphov till. Ventilerna sitter under cylindrarna för att kunna släppa ut det vatten som kondenserats i cylindrarna vilket uppkommer då loket stått still ett tag och cylindrarna blivit avkylda. En del av den ångan som först kommer in i cylindrarna kommer då att kylas ned och övergå till vatten innan cylindrarna blivit varma igen. Och eftersom vatten inte kan pressas ihop måste den släppas ut för att inte skada maskineriet.
Pysarna är därför öppna enbart vid igångsättning av ett lok som stått stilla tillräckligt länge för att cylindrarna ska hunnit bli kalla. Må hända att detta stämmer vid det sorgsna avskedet på perrongen, men mycket sällan under gång mitt på linjen, då går all ånga upp genom skorstenen. Dock så ser man både nu och då i Hollywoodfilmer att pysarna är öppna mitt på linjen helt i onödan, enbart för effektens skull. Men nu vet ni bättre!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-07-20, 14:35   #3
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Injektorerna ...

... själva injektorhusen är omgjorda av Korvtiger, som inte är rädd att ta till polygonskyffeln - men vackert blir det!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg shot_Gresham0.jpg (33.1 KB, 197 visningar)
Filtyp: jpg shot_Gresham1.jpg (32.8 KB, 199 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-07-20, 14:37   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Nu kommer John Blund ...

... och strör sand i ögonen på oss !
Bifogade bilder
Filtyp: jpg sander.jpg (17.9 KB, 195 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-07-21, 08:46   #5
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Talking En skylt att sätta i pannan ...

... på loket alltså !
Bifogade bilder
Filtyp: jpg pannskylt.jpg (67.5 KB, 182 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-07-21, 15:13   #6
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Riggat "John Blund" ...

... det är tankloksvarianten på bilderna.
Av, blås bakåt och blås framåt.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg sander_av.jpg (20.2 KB, 169 visningar)
Filtyp: jpg sander_bakåt.jpg (20.1 KB, 172 visningar)
Filtyp: jpg sander_framåt.jpg (20.2 KB, 171 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-07-21, 18:58   #7
Jonatan
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2003
Inlägg: 662
Standard

Härligt! Mycket bättre nu med mjuka kurvor på injektorn! Allt annat är ju fantastiskt också.
__________________

Choo choo fox
Jonatan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:53.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009