|   | 
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. | 
| 
 | |||||||
|  | 
|  | Ämnesverktyg | Visningsalternativ | 
|  | 
|  2016-06-07, 02:25 | #1 | 
| Medlem Reg.datum: Jan 2008 Ort: Uppland, Sverige 
					Inlägg: 2 733
				 |   
			
			Nästa lok har fått sig en riktigt grundlig genomgång, och har försetts med helt nya script med massor av realistiska funktioner, klart värt att testköra! Om du vill uppleva den omständliga proceduren för att byta körriktning på ett tungt diesellok så rekommenderar vi dagens lok: * SJ T23, diesellok för växling och godståg Den smalspåriga varianten Tp kommer inom kort! 
				__________________ -k- | 
|   |   | 
|  2016-06-11, 01:34 | #2 | 
| Medlem Reg.datum: Jan 2008 Ort: Uppland, Sverige 
					Inlägg: 2 733
				 |   
			
			Mera dieselångor från STLs verkstäder idag!   * SJ Tp 891mm tyskbyggd dieselklump som senare blev breddad till T23 * SJ T41, stort lok för små kurbitslinjer Nu börjar de flesta lok och vagnar att vara uppe på hemsidan fungerande för TANE i uppdaterade versioner. Så jag undrar om det är något gammalt som ni saknar? Det finns ju en hel del småsaker kvar som vi kommer att jobba oss igenom, men är det något särskilt ni skulle vilja se?   
				__________________ -k- | 
|   |   | 
|  2016-06-11, 08:44 | #3 | |
| Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem Reg.datum: Aug 2001 Ort: Huddinge, Sweden. 
					Inlägg: 6 377
				 |   Citat: 
  Annars så är det väl alla ångloken och då gärna med samma rök-funktioner som med vovvens och så får vi inte glömma bort spårvagnarna. 
				__________________ Bengan | |
|   |   | 
|  2016-06-11, 22:36 | #4 | 
| Medlem Reg.datum: Feb 2009 Ort: Västerås 
					Inlägg: 1 899
				 |   
			
			Är det nåt fel på T41ans hytt?   Hade fö för mig Lennart gjorde en egen hytt till T41, men jag kanske minns fel? (Det konstiga är att T23an jag placerade ut inte får samma fel med texturerna) 
				__________________ //Joakim Wahlberg | 
|   |   | 
|  2016-06-12, 00:32 | #5 | ||
| Medlem Reg.datum: Jan 2008 Ort: Uppland, Sverige 
					Inlägg: 2 733
				 |   Citat: 
   Ångloken kommer vi börja på snart, vill bli av med allt dieselelände först!  Citat: 
 Mig veterligen finns det ingen egen hytt till T41:an. Den versionen jag hittar på forumet använder V3:ans hytt, vilket ju är ännu mer fel än en T23-hytt.   
				__________________ -k- | ||
|   |   | 
|  2016-06-12, 13:35 | #6 | |
| Medlem Reg.datum: Feb 2009 Ort: Västerås 
					Inlägg: 1 899
				 |   Citat: 
  Väldigt märkligt dock, eftersom inga av texturerna verkade felaktiga när jag gick igenom hytten i Explorer och med PevSoft's .im-visare... 
				__________________ //Joakim Wahlberg | |
|   |   | 
|  2016-06-12, 12:54 | #7 | |
| Medlem Reg.datum: Dec 2009 Ort: Malmö 
					Inlägg: 2 055
				 |   Citat: 
 Y3:an, kallad Kamelen, är svensk järnvägshistoria. Hon byggdes i Tyskland för att trafikera de delvis oelektrifierade sträckorna Stockholm – Mora och Malmö – Karlskrona. Tåget fick sitt öknamn därför att två enkeldäckade vagnar omgavs dubbelräckade motor- och körvagnar. Interiört var Y3 toppmodernt, även mätt med dagens mått, med ludftkonditionering, högtalarutrop, pentry, barnskötarkupé och annat godis. Dieseln hade dock en förmåga att gå varm och kunde börja brinna. I Kristianstad klev alltid en brandman ombord och gjorde lokföraren sällskap. När tågsätet anlände från Tyskland omgavs det av stort hysch-hysch. Som journalist jagade jag Y3 under en hel dag. SJ visste att jag var på jakt och gömde tågsätet för mig. Det gjorde man skickligt. Jag var inbjuden till invigningsturen Malmö – Stockholm. I Norrköping klev dåvarande SJ-chefen Eric Upmark ombord. Han stegade rakt förbi alla höjdarna till lokföraren och hälsade först på honom. Upmark var först i landet att införa du-reformen. Han bröt 1800-talets välde i SJ. Inlägget ligger ju helt utanför trådens anda, men ger mig en chans att instämma i vad Bengan skriver. Nisse | |
|   |   | 
|  2016-06-13, 17:58 | #8 | |
| Veteran Reg.datum: Nov 2001 Ort: Onsala,  , Sweden. 
					Inlägg: 8 149
				 |  Ack ja 
			
			Varför Sheik Ben Gan och Nisse vill se detta "fula" tåg överstiger min fattningsförmåga och troligen även Korvtigers. Troligen tillkom tåget efter en hög SJ-chefs resa till London och efter en helkväll med Ale and Bitter och nattklubb gick väl återresan till hotellet med dubbeldäckare och så föddes kanske idén ?  ?. Men är det så att båda sheikerna tydligen vill ha KAMEL, och eftersom båda bidrar mäktigt till hobbyns fortlevnad så har jag beslutat "krypa till"Korset" eller "Månskäran" - vilket ni föredrar. Bengans ritningar gav mig lust att göra buildingboxar av de fem enheterna - sen ligger det i "Guds" eller "Allahs" händer om det blir färdigt??? Den är i alla fall i femårsplanen nu  Citat: 
 
				__________________  "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn   | |
|   |   | 
|  2016-06-13, 18:10 | #9 | 
| Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem Reg.datum: Aug 2001 Ort: Huddinge, Sweden. 
					Inlägg: 6 377
				 |   
			
			Härligt Lennart. Det är ju, för att hon är så förbaskat ful, som gör att man vill ha henne. 
				__________________ Bengan | 
|   |   | 
|  2016-06-13, 18:45 | #10 | 
| Medlem Reg.datum: Dec 2009 Ort: Malmö 
					Inlägg: 2 055
				 |   
			
			Ful, ja - men det finns många andra fulingar på våra spår. Men Kamelen var förbaskad go (skånska m fl språk) att åka i. Nisse | 
|   |   |