Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Scenarios och scripts

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-05-27, 11:41   #1
blomsson
Medlem

Reg.datum: Jul 2011
Standard

Hej Nisse.
Jag såg att korvtiger hade svarat på ditt problem med stor/liten bokstav i TANE tråden. Jag kan bara säga samma sak, jag har aldrig upplevt det problemet!
Jag testade att skriva in bägge varianterna och båda behöll sina bokstavs-stilar.
Det verkar nästan som om du "glömmer" att spara emellan ändringarna, fast det tror jag inte du gör, men beteendet på signalen verkar så.
Har du testat att spara banan med ett nytt namn och sedan se vad som händer?

mvh
Håkan
blomsson besöker forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2016-05-27, 12:41   #2
Nils Blid
Medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av blomsson Visa inlägg
Hej Nisse.
Jag såg att korvtiger hade svarat på ditt problem med stor/liten bokstav i TANE tråden. Jag kan bara säga samma sak, jag har aldrig upplevt det problemet!
Jag testade att skriva in bägge varianterna och båda behöll sina bokstavs-stilar.
Det verkar nästan som om du "glömmer" att spara emellan ändringarna, fast det tror jag inte du gör, men beteendet på signalen verkar så.
Har du testat att spara banan med ett nytt namn och sedan se vad som händer?

mvh
Håkan
Det händer inget, men jag skall försöka förklara vad som händer. Jag har valt en utfartssignal som heter "ny 41", Den är kopplad till en master som heter "Ny 41". När jag klickar på mastern får jag upp en en vit text ovanför mastern som heter "ny 41"-Och så här håller det på fram och tillbaka i såväl mastern som ljussignalen.

När jag ursprungligen lade in samtliga signaler i banan skrev jag in beteckningarna med små bokstäver. Av en händelse upptäckte jag senare att mastern begynnelsebokstav ändrats till stor bokstav. Ytterligare senare upptäckte jag att ljussignals benämning drabbats av samma sjukdom.

I masterns propertyruta skall man ställa signalerna. Funktionen är helsvart. Min gissning är att ingen av signalerna korrekt kopplade. Självklart sparar jag alltid även den minsta ändring.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-05-27, 14:57   #3
ekv
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

Jag kör fortfarande 2010 och i det spelet verkar det som signalnamnet är känsligt för stor eller liten bokstav. Är det inte exakt lika på signalen och mastern kommer de aldrig att kopplas ihop. Själv har jag som regel att alltid börja med stor bokstav för både master och signal.
Gammal 2016-05-27, 15:07   #4
blomsson
Medlem

Reg.datum: Jul 2011
Standard

Nu tycker jag visserligen att denna diskussion hör hemma där du startade den, men eftersom du frågar här så svarar jag här, och så får ngn som kan eventuellt flytta på dessa inlägg om de stör!

Så som du beskriver det så funderade jag på om du har missat en detalj i uppraderingen av signalsystemet till TANE.

I propertyrutan så finns det en rad med Tpl-signatur. I den föregående versionen så ändrades den automatiskt när man döpte om mastern, nu gör den inte det.

Om namnet på mastern inte stämmer överens med scenery-signalen så blir tpl-signaturens text vit, klicka på den och skriv in en ny text. Om du skriver samma som mastern har blir texten blå.

Den enda vita texten jag får upp i övrigt, är när jag för muspekaren över master, då visas det inskrivna namnet på master signalen, INTE tpl-signaturen.

Exempel:
-Ny master, får ett löpnummer, t.ex 666
-Öppnar property-rutan skriver in Vr 21, trycker på "ok"
-Muspekar-överkörning visar Vr21
-Lägger in en ny Scenery-signal, varför inte en 5-skenare, mycket roligare...
-Scenery är julgran
-Öppnar property-rutan skriver in (Vr 21), trycker på "ok"
-Tpl-skylten på signalen visar 666
-Öppnar property-rutan på mastern, klickar på den vita texten och skriver in Vr 21, trycker på "ok" och texten blir blå och tpl-skylten ändrar till Vr 21.
-Om jag skulle ändra texten på mastern till vr 21, då blir scenery-signalen svart, och måste då ändras till (vr 21), men tpl-signaturen är fortfarande Vr 21, och måste då ändras till vr 21 i masterns property-ruta om man så vill.

Jag använder mig bara av Aaa konventionen, eftersom det står så på skyltarna och är oxå snyggare...

Om detta inte löser problemet, vad händer om du skapar en ny signal enl ovanstående, var som helst på banan, och sedan ändrar text från på samma vis som förut, blir det samma problem?

Detta är det enda jag kan komma på enl. din beskrivning.

mvh
Håkan

Senast redigerad av blomsson den 2016-05-27 klockan 15:09.
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:47.